Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (263)
Velice zajímavý a zvláštní film. Před jeho shlédnutím jsem o něm v životě neslyšel a proto mě překvapilo vysoké hodnocení a osm nominací na Oscara. Po shlédnutí musím uznat, že asi zaslouženě. Komorní snímek, který si na nic nehraje a ukazuje jenom to co chce. Hodně vyjímečné je také to, že téměr každý rozhovor, každá věta zde má svůj smysl. Proto jsem pokaždé, když mě někdo vyrušil, podrážděně tišil jeho hlučné chování ze strachu, že mi něco podstatného unikne :) Co říci ke hercům...hodnotit Hopkinse v tomto filmu je nošením dříví do lesa, mě se ale opět moc líbil "strýček Alfie" ze Smrti na pohřebě - Peter Vaughan. I zde byl naprosto skvělý, zvláště tichá scéna, kdy se Hopkins dívá z okna na jeho snažení narovnat křivé kameny...Vše navíc dokresluje melancholická atmosféra starého anglického sídla, která mi připomněla některé díla Hercula Poirota. Akorát ten "holubí" konec mě moc nenadchnul. ()
V tomto filmu se dostáváme do anglického sídla poloviny 30. let, kde všemu vévodí komorník Stevens. Toho báječně ztvárňuje Anthony Hopkins a dokazuje tak, že není hercem jediné role (Hannibal Lecter). Jeho ženským protěškem, a neméně dobrým, je Emma Thompson. Je to film o hereckém mistrovství. Hopkins je až strojově přesný, geniální. Je to film o lásce a přesto se nedočkáme jediného polibku. Chybí jen nějaký silnější okamžik. Ale chybu bych nenašel. ()
Poníženě děkuji zdejším, citově nepoměrně lépe vybaveným, erudovaným uživatelům, kteří mi ve svých komentářích chápavě vysvětlili, v čem tkví genialita této aristokratické nudy. Jako nevzdělaný filmový fanda naštěstí mohu projevit vlastní názor a ten zmateně hlásí, že na tomto snímku nic mimořádného neshledal. Rovněž se, se studem v očích, přiznávám k tomu, že jsem ty dvě hodiny, v rozporu se základními pravidly etikety, demonstrativně prozíval. ()
Nemám slov. Na tenhle film se u mně doma dost dlouho prášilo, protože jsem se bál těch nekonečných dvou hodin nudy - a ze začátku nic nenasvědčovalo tomu, že mne čeká něco jiného, než Morfeovo obětí někde v prvním poločasu. Ach, jaké překvapení, přátelé moji! Zprvu netečný, postupně jsem se začal napřimovat a pozornět, až ke konci jsem už byl přilepen k obrazovce a hltal všechna ta smítka dějových a hereckých pochoutek, které mi tvůrci tohoto filmu tak hojně nadělili. Hopkins je prostě úžasný - a úžasná je je i jeho role, ideální plocha pro rozpohybování krasohledu mimických tiků a jemných nuancí. Miluju filmy, které místo hutných, drásajících scén pracují spíše s náznaky - a tohle je klasický příklad takového díla. S napětím jsem čekal na nějaký průšvih, snad v závěru, na konci režisér konečně uklouzne a dokonale zpacká celou atmosféru ... Kdepak. Kdo by kdy řekl, že mne takto uhrane pomalý příběh z Anglie 30tých let? Život je jedno velké překvapení. ()
Stejně, jako jsem nikdy neviděla Howards End, The Remains of the Day jsem měla zasunutý jen jako mlhavou vzpomínku na zajímavý trailer z dob VHS půjčoven. Nicméně dojem byl tak silný, že nebyl problém se nadchnout pro možnost shlédnout celý film na velkém plátně. A skutečně, nezklamal, ba naopak, předčil očekávání. Silný herecký koncert cele dle gusta, jaké si tělo žádá. #LFŠ ()
Galerie (17)
Zajímavosti (12)
- Ve snímku se nový americký majitel panství v Darlingtonu jmenuje pan Lewis (Christopher Reeve), avšak v knižní předloze se jmenuje pan Farraday. (chelseaman22)
- Dopravní značení na křižovatce v George Inn je moderní. Vznik a používání dvojité bílé čáry je datováno až do 60. let 20. století. (chelseaman22)
- Herec Remak Ramsay půjčil Jamesi Ivorymu knihu "Soumrak dne" během natáčení Pana a paní Bridgeových s domněnkou, že by ho mohla zaujmout. (D3VIL)
Reklama