Reklama

Reklama

Ghost Dog - Cesta samuraje

  • USA Ghost Dog: The Way of the Samurai (více)
Trailer 3

VOD (1)

Obsahy(1)

Nelítostný k protivníkovi, laskavý k dětem a zvířatům. Ghost Dog (Forest Whitaker) je nájemný vrah řídící se kodexem japonských samurajů. Svůj ledový klid ztratí v okamžiku, kdy mu mafiáni jako varování zahubí jeho milované holuby. A to nelze nechat bez pomsty... Král nezávislého filmu Jim Jarmusch pojal žánr gangsterky po svém a na konci 90. let přišel s dnes už kultovním snímkem, svěže kombinujícím východní filozofii, mafii a hip hopový soundtrack od RZA, člena legendárního Wu-Tang Clanu. Zenový ale zároveň zábavný film z podsvětí velkoměsta. (Aerofilms)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (603)

molotov 

všechny recenze uživatele

Kouzelný film o černém samuraji sloužícím svému mafiánskému šéfovi za to že mu zachránil život. Jeho nejlepší kámoš je francouzský prodavač zmrzliny, kterému nerozumí ani slovo. Stará se o holubi a auta krade zásadně v rukavicích a s pomocí nejmodernější tehcniky. Jeho metody někdy složité, jindy přímočaré ale vždy efektivní a efektní. Nejlepší scény jsou vražedné zrovnoprávnění policistky a scéna s lovci medvědů. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jim Jarmusch bývá mnohými označován za krále nezávislého filmu, minimálně alespoň jednou z nejstěžejnějších osobností nezávislého filmu. Upoutat na sebe dokázal především snímkem Mrtvý muž s Johnny Deppem v hlavní roli, povídkovou podívanou Kafe a cigára či právě snímkem Ghost Dog - Cesta samuraje. Psal se rok 1999 a Jim Jarmusch natočil gangsterku. Jenže dle očekávání velmi osobitou a neobvyklou gangsterku, která po vzoru většiny Jarmuschovy tvorby vsadila na filozofické úvahy nad smyslem existence. Film, ve kterém se střetává americká, italská a japonská kultura a ten případ, kdy Jarmusch natočil svůj dost možná nejlepší film. A dost možná i ten nejsnesitelnější film i pro mainstreamové publikum.   Jim Jarmusch si u svých filmů vždy uměl ohlídat vizuál, vizuální stránkou Ghost Dog dokáže diváka vtáhnout už samotného počátku. Kontrast samurajských mouder a hip-hopové muziky (za výtečným soundtrackem stojí RZA) už tehdy mohl na samotném počátku předpovědět velmi neobvyklou podívanou. A to se pak divák seznámí s Ghost Dogem v podání Foresta Whitakera, začne přibývat nálož černého humoru a pak jen stačí sledovat, jak se před divákem formuje jedna z nejspecifičtějších gangsterek všech dob. I proto, že v žádné jiné gangsterce byste snad nenašli tolik filozofického hloubání.   V odstupem času se dá jen diskutovat nad tím, zda se Jarmusch v rámci své modernější tvorby kapánek nevyčerpal, v roce 1999 ovšem realizoval skutečně inovativní podívanou, která se zvládla nerozpadnout pod rukama. Jako na horské dráze se přitom v průběhu filmu střídají pocity zábavnosti i smutku, jde přesně o ten typ filmu, který toho v sobě skrývá opravdu mnoho a divák toho může více a více nalézt při každém dalším zhlédnutí. Ghost Dog měl daleko k povrchní artové podívané, stal se ryzím uměleckým dílem.   Lehký nádech parodie, který se vysmíval mafiánským klišé a přitom čistá snaha o pochopení kodexu Bushido a pravidla cti, loajity a přátelství. Forest Whitaker je v titulní roli naprosto fenomenální, především i proto, že dokázal dodat postavě Ghost Doga duši a vykreslit pod skořápkou solidně komplikovaný charakter. Ghost Dog nevynikal jen specifickou vizáží, ale především svými charakteristikami, které z něj udělali komplikovaný charakter trpící osamělostí. Ghost Dog přitom zůstává antihrdinou, rozpolceným charakterem. Přesto od počátku dokáže vzbudit naprosté sympatie a to především když se ukáže v akci.   Zesnulý Robby Müller, který až do Kafe a cigára plnil pozici Jarmuschova dvorního kameramana, se postaral o kameru, která zvládla být stejně dynamická jako prostředí filmu i hlavní hrdina. S akčními scénami prakticky nezkušený Jim Jarmusch poté dokázal překvapit a vyrukovat se solidními akčními scénami. Těch ovšem v součtu přeci jen není moc a právě zvláštní konstrukce jádra celého filmu a filozofické hloubání udělají pořád pro dost potencionálních diváků Ghost Dog další divácky neatraktivní záležitost. Jenže Jarmusch v roce 1999 opravdu dokázal natočit výjimečný film, který je v součtu přeci jen tak trochu vděčnější než většina jeho ostatních filmů. 20 let před Mrtví neumírají to v roce 1999 nepůsobilo dojmem, že Jarmusch tak trochu rezignuje a opravdu se snaží natočit kvalitní podívanou, která dokáže být stylová a v jádru i neskutečně uvědomělá.   Král nezávislé filmové scény v roce 1999 dosáhl vrcholu. Ghost Dog- Cesta samuraje je dodnes famózní podívaná, která diváka snadno donutí mít Jarmusche přeci jen v minimální úctě. Už jen za vytvoření postavy zmrzlináře Raymonda v podání Isaach de Bankolého si ho určitě zaslouží.... () (méně) (více)

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Pôvodne som tu na začiatku plánoval citovať jedno z tých pasáží samurajského kódexu, ale žiadne som si nezapamätal. Preto budem citovať zo začiatku filmu z prvej piesne RZA - No fight, no life. Ghost Dog je skutočne výnimočný film. Keď som si po prvý raz čítal premisu, zloženú z pojmov ako černoch, profesionálny zabijak, samurajské tradície, holuby, hip-hop, mafiáni, Forest Whitaker, Jim Jarmush, francúzsky hovoriaci zmrzlinár a ľahká japonská poetika, zahmlilo sa mi pred očami. Nechal som sa však viesť celkovým hodnotením a Červenákovým komentárom, a neľutoval som. Príbeh osamelého černošského, trošku silnejšieho samuraja počúvajúceho hip-hop a priateliaceho sa iba so svojimi holubmi a zmrzlinárom, ktorý nevie ani ň po anglicky, je zaujímavý, napínavý, ale aj miestami zábavný. Má svoje príjemné, pomalé tempo, výborný hudobný podkres a skvelého Whitakera. A dokonca má svoje vlastné posolstvo. Takýto vkusný žánrový mix sa urodí raz za päťročnicu. V tom lepšom prípade. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Připište prosím k těm žánrům i komedii!! Na poprvé mi to přišlo jako solidní akčňák ala Leon, ale na podruhé jsem se mohl potrhat smíchy, hlavně díky těm vyšperkovaným dialogům, zejména když se hádají o původu jména Ghost dog. Díky tomuto mému novému objevu se dostal tento snímek do první ligy mých oblíbených filmů. Shrňme si to: výborný Whitaker(dle mě největší černošský talent), brilantní akce, skvěle ladící soundtrack (hip hop jsem nikdy moc nemusel, ale tady to sedlo jak p**** na hrnec) a k tomu všemu dokonalé dialogy. Jarmusch zde potvrdil, že umí točit filmy i pro masového diváka a přesto si zachová svůj punc nezávislosti, a to dovede jenom opravdový génius. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Jarmusch studoval poezii a značná část jeho filmů nějakým způsobem tematizuje básníky či jejich výtvory, ale právě "Ghost Dog" představuje jeho nejpoetičtější film. Režisér a scenárista nechává svou filmovou báseň plout na flow vzniklém remixováním a spojováním zcela různorodých žánrů, kulturních tradic i současnosti a historie. Spolu s předchozím "Mrtvým mužem" znamenal "Ghost Dog" zásadní přerod v Jarmuschově tvorbě, který korespondoval s dobou vzniku. Z post-studenoválečného okouzlení ideálem svobody umožňující potkávání lidí a kultur typické pro jeho předchozí tvorbu nám v obou těchto filmech předkládá vizi tehdy se teprve rodícího a dnes plně žitého světa, kde se jako v kadlubu mísí a vzájemně obohacují nejroztodivnější kulturní i historické tradice. Ale pro Jarmusche je příznačné, že v tomto odvážném novém světě vyzdvihuje historii a její artefakty i relikty, na nichž obdivuje starožitnou patinu, která sice v moderním světě může působit bizarně či směšně, ale současně sálá melancholií. Při tom s vetešnickou láskou ke všemu starému a hypsterským nadšením z jeho vsazování do nové doby a kontextu přistupuje nejen k žánrům a tradicím, ale také k postavám, respektive k lidem samotným. Stejně jako do vzájemně se zrcadlícího a souznícího dialogu dává gangsterky, samurajské filmy a animované grotesky, tak nám ukazuje, jak nás právě mix takovýchto protichůdných vlivů a inspirací utváří. Poetičnost i srdečnost Jarmusche se pak definitivně projevuje v tom, že odhaluje paradoxní souznění v opozicích a ukazuje, že za vším na první letmý pohled neproniknutelným babylónským chaosem rozličných individualit a kmenů zůstává společné jádro lidskosti, které překonává hranice rasových a jazykových bariér. Přičemž příznačně oním pojivem zůstává kultura, potažmo sdílení příběhů. Protože právě ty s námi rezonují, umožňují nám zrát, rozšiřovat si obzory, ale také nás vzájemně propojují s druhými, ať už tím, že díky nim nacházíme společnou řeč, nebo je předáváme dál. Sdílená knihovna zdejších postav obsahuje celé spektrum od kanonických klasik přes burcující pamflety po prvoplánově líbivý brak, ale hlavně také díla, která málokdo zná, ale pro konkrétní lidi sehrály či sehrají zcela zásadní roli při jejich formování. Přesně tím se stal i sám "Ghost Dog" a bylo krásné tento nestárnoucí skvost vidět po mnoha letech znovu (opět v Aeru) a v duchu filmu si pak po projekci poslechnout, jak se komu líbil. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (35)

  • Některé scény z animovaných seriálů, které postavy ve filmu sledují korespondují s konkrétními událostmi z filmu. (Indy_Brabino)
  • Ghost Dog (Forest Whitaker) nosí na krku zlatý symbol, který je spojován s knihou „Hagakure“ a jejím poselstvím. To říká, že untuice založená na upřímnosti a morálních zásadách vždy přivede člověka zpět k základním principům sebe sama. (sator)
  • Ghost Dog (Forest Whitaker) a Louie (John Tormey) mají odlišné vzpomínky na jejich první setkání. Jde o odkaz na film Rašómon (1950), kde mají postavy rovněž různé vzpomínky na stejné události. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec Henry Silva

Zemřel herec Henry Silva

17.09.2022

V požehnaném věku devadesáti pěti let zemřel americký herec Henry Silva, jenž díky své nezapomenutelné tváři a zejména svým ostře řezaným obličejovým rysům byl fanouškům znám hlavně prostřednictvím… (více)

Reklama

Reklama