Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

classic 

všechny recenze uživatele

MISSISSIPPI, malé, ospalé mestečko SPARTA, noc, černoch čaká na vlakovej stanici, bol navštíviť matku, tesne predtým sa stala vražda, istého inžiniera Colberta, práve tento černoch, menom Virgil Tibbs, sa stáva „hlavný podozrivý” , jednak preto, že sa nachádza neďaleko miesta činu, alebo skrátka, že je černoch, rasistický podtón je vonku, jednoducho zástupca policajného náčelníka, Sam Wood ( hm ... volá sa, ako ten slávny režisér ... ), musí nájsť rýchlo podozrivého páchateľa. Bohužiaľ, vidieť, že všetci majú rasistické nálady, tak ako to pekne fungovalo v Amerike, v 60. rokoch, 20. storočia. Virgil je inteligentný človek, ktorý chvíľu čaká, aby až po niekoľkých minútach prezradil skutočnú svoju IDENTITU, má tromf v rukách. Je policajný inšpektor, pričom je taktiež EXPERTOM na vraždy, ktoré sú jeho doménou. Ako postupne vysvitne pravá identita Virgila Tibbsa, tak miestny policajný náčelník, BILL GILLESPIE, nie je vôbec rád, že stretáva múdrejšieho človeka, ako je On sám, Virgil sa zdrží, aby im pomohol s vyšetrovaním v tejto brilantnej detektívke, režiséra Normana Jewisona, ktorá sa stala LEGENDOU. Prečo ? Lebo má extrémne populárneho Afroameričana, Sidneyho Poitiera, ktorý je v titulkoch na prvom mieste, vôbec rok 1967., je jeho parádnym rokom, kde si zahral ešte taktiež v slávnom filme : Hádaj, kto príde na večeru ? Sidney je vynikajúci černošský herec, povedal by som v kľude, že najlepší a najslávnejší, mám pred ním rešpekt, čo nemá Gillespie, ktorý je RASISTA, ako všetci ostatní v okrese, Rod Steiger je vynikajúci, zahral si tvrdohlavého policajta, ktorý nešetrí Virgila Tibbsa šťavnatými poznámkami, ale taktiež sa niekoľkokrát objavil na mieste, keď bol Virgil v nebezpečenstve, postupne bude mať Virgila plné zuby a bude ho posielať na vlak, aby čo najrýchlejšie vypadol, ale Tibbs je tvrdohlavý ako poleno, nedá si povedať, chce vyriešiť prípad, nech to stojí, čokoľvek, nevzdáva sa za žiadnu cenu... Výnimočný film aj z hľadiska pracovníkov v štábe, od kameramana Haskella Wexlera, špičkového kameramana, či strihača Hala Ashbyho, ktorý sa stal i výborným režisérom, až po hudbu Quincyho Jonesa je parádna, excelentný úvodný song Raya Charlesa, a samozrejme, scenár Stirlinga Silliphanta, motivuje súcitiť s Virgilom, ktorý sa ocitá pod paľbou nenávistných pohľadov, ešte dobre nevidieť KU KLUX KLAN, ktorí by sa s Virgilom absolútne nesrali ! Normanovi vyfúkol Oscar za réžiu, Mike Nichols za film The Graduate, ale zatiaľ, čo Absolvent má len jeden Oscar za réžiu ( mimochodom mám ho v svojej Top 10 ), tak In the Heat of the Night, je úspešnejší, ktorý má vynikajúci legendárnu výpovednú odpoveď, je to film, ku ktorému sa chcem vracať, a to z niekoľkých patričných dôvodov. Tá Atmosféra je neopakovateľná ! Niečo úžasné, čo zaujme ! ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Pro zajímavost jsem si zjistila, zda ve státě Mississippi stále trvá možnost udělení trestu smrti, kupodivu ano. Pak se tedy divím, že čítá bezmála tři miliony obyvatel - s policejním postupem při vyšetřování vražd, jaký jsem měla možnost včera večer vidět. Inu, ne nadarmo v TV frčí jen Kriminálka Miami, New York a Las Vegas a ne třeba Kriminálka Jackson, že... taky to jsou pěkný konzervy, za ukradení dobytka vám dodnes hrozí expedice na věčnost, muži mají zakázáno být na veřejnosti vzrušení a v Oxfordu je trestné "vytváření zbytečných zvuků". Takže si o zde přetřásaných rasistických upocených jižanských vidlácích již nemyslím, že by přílišnou nadneseností jejich charakterových nedostatků nějak utrpěli na pověsti, stejně jako pomalu chápu smutek faktu, že o lidských kvalitách, bez ohledu na barvu pleti, se jedinci, kterým snad ještě nedošlo, že válka Severu proti Jihu skončila, musí přesvědčovat kus od kusu, krok po kroku... ale jen ti, co nejdou do přízně Normanu Batesovi, a takových tam byla, bohužel, většina. Napětí mezi Virgilem Tibbsem a náčelníkem Gillespiem těžklo úměrně vedru a urážlivým narážkám na inspektorův původ a rozhodně mu neulevila ani konfrontace se "svobodnými otroky", kteří si stále byli vědomi svého podřadného místa ve společnosti. Spíš, než o vraždu samotnou, zde kráčí o kritiku rasové nadřazenosti a lidské omezenosti, kterou jsem si díky sympatickým výkonům Sidneyho Poitiera a Roda Steigera, ve velmi slušném českém znění, celkem vychutnala. ()

Reklama

Xmilden 

všechny recenze uživatele

První opravdu velká černošská hvězda Sidney Poitier si zahrál policistu, který se zpočátku ve zdraví potřebuje dostat pryč z rasistického státu Missisippi. Případ, který se jeví pro místní buranskou policii velmi jednoduše postupně rozmotává, i kdyby mu mělo jít o život. Film nejvíce potěší ústřední hereckou dvojicí, mezi kterou se postupně vytváří vztah. Od počátečního opovržení, přes respekt až po vlastně kamarádství. Kdo nezná rasistické podhoubí jižanských států, tomu příběh nemusí připadat vlastně ničím zvláštní. 75% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

In the heat of the night je klasický predstaviteľ liberalizmu. V záujme polemiky o rasizme mierne potlačuje ústredný kriminálny dej a zameriava sa na vývoj vzťahu medzi charizmatickými policajtmi odlišnej pleti. Na scenári je chvályhodné, že prvoplánovo neodsudzuje Steigerovu postavu a načrtáva aj opačný, vo filmoch málokedy ukazovaný problém, rasizmus afroamerického obyvateľstva voči bielym. Riešenie vraždy je ale tiež napínavé a jeho vyvrcholenie súladí s hlavnou témou právom uznávanej klasiky. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Kvalitní příběh, pitoresknost jižanského maloměsta, absurdní humor často vycházející ze zakořeněného rasismu a segregace, časté konfrontace mezi Tibbsem a Gillespiem, šerifovo neustálé žvýkání, revoluční scéna fackované. Tohle všechno (a mnoho dalších drobností a jednotlivostí) dělá z filmu V žáru noci jednu z nejlepších kriminálek, co jsem kdy viděl. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (27)

  • Snímok mal veľmi dramatické pozadie. Pôvodne sa mal nakrúcať v južných lokáciách, ale Sidney Poitier (Virgil Tibbs) a Harry Belafonte zažili pri pôsobení v Mississippi útok zo strany Ku-Klux-Klanu a takmer prišli o život. Preto Poitier trval na premiestnení na sever, takže bola vybratá Sparta v štáte Illinois. Mesto v príbehu bolo zmenené na Spartu, aby sa miestne nápisy nemuseli meniť. (classic)
  • Hláška "They call me Mister Tibbs!" bola zvolená ako 16. v zozname "100 filmových hlášok" Amerického filmového inštitútu. V zozname "100 najlepších filmových hlášok" časopisu Premiere skončila na 76. mieste. (fishki)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama