Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (243)
Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()
"Ze všeho nejradši bych tě nechal zbičovat, Virgile!" Tak to bývá, když si na rasistickém Jihu bílý šerif Gillespie odmítne podat ruku s černým detektivem Tibbsem. Takže kolegialita stranou, protože tady jde o vraždu, kterou ten bílý vyřešit neumí a toho černého chtějí místní zastánci tradičních hodnot rozštěpit na kationty a anionty. Já se bavil při šerifově tahání "zaručených" vrahů z rukávu a byl jsem i přiměřeně napnutý z toho, zda se Tibbs dožije odhalení vraha, takže za mne určitě spokojenost. ()
95% Perfektní drama-detektivka, z dob, kdy nebylo v tomto zanru z ceho moc opisovat, která je od prvního záběru na Poitiera nabita neuveritelnym mnozstvim dramatickyho napeti a dusnou atmosférou. Vyvoj a vztah obou hlavnich postav perfektne graduje az je detektnivni linie hozena jako nezajimava na druhou kolej, ale to vubec nevadi. Jedina skoda je hrozne rychle odbyteho zaveru, jinak je to perfektni oldschoolovej bijak z dob, kdy stribrnymu platnu vladli opravdovi charizmaticky chlapi a ne nagelovani opaleni herecky impotentni svalovci jako obcas dnes. ()
Woke activism done right. Sidney Poitier má charisma až na půdu a ti bílí vidláci mu jako dobře napsané a zahrané postavy zdatně sekundují, když se z prvotních téměř karikatur nakonec dokáží vyprofilovat jako velice zajímavé nečernobílé postavy - že si právě ten bílý policajt za roli odnesl oscara se vůbec nedivím, už jen za tu jednu větu, kterou dokázal jinak těžce nadřazeného Poitiera odhalit jako člověka se stejnými slabostmi jaké má on, si ho zasloužil. V žáru noci tak je nejen povedená detektivka, ale hlavně fantastické zachycení měnící se doby. 9/10 ()
Sedmdesátá léta. Na cestách jezdí staré plechovky. Šerif je number one, klobouk zaražený do čela a Ray Ban na očích. Všude zní soulový král Ray Charles a country muzika. Rasová diskriminace vrcholí. Takhle nějak si představuji tu „pravou“ Ameriku. Oscarová podívaná In the Heat of the Night tohle všechno nabízí a rasový podtext ho vynesl do nebes, protože hlavně začátek ukazuje, že stačí být černoch a usvědčí vás klidně z vraždy. Při scéně, kdy je Virgil poprvé na stanici a ukazuje se, že je policistou mi naskočila kusí kůže. Jeden z nejsilnějších momentů. Hledání vraha a usvědčování nepravých ubíhá hodně rychle a závěr jsem předpovídal. Šerif byl hodně velký poleno, až nerealisticky, ale Rod Steiner se svým parťákem v ústech (žvýkačkou) si sošku zasloužil, výborná role střižená přímo na tělo. Hodně dobrej thriller s pokrokovou kamerou. Přesto jenom hodně dobré tři. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (29)
- Americký filmový inštitút zaradil tento film v roku 2007 na 75. priečku do svojho zoznamu najvýznamnejších filmov všetkých čias. (WalterIK7)
- Film se natáčel v Kalifornii, Illinois a Tennessee. (Varan)
- Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Johna Balla. (Hans.)
Reklama