Režie:
Norman JewisonKamera:
Douglas SlocombeHudba:
Andrew Lloyd WebberHrají:
Ted Neeley, Carl Anderson, Yvonne Elliman, Barry Dennen, Larry Marshall, Josh Mostel, Paul Thomas, Pi Douglass, Robert LuPone, Richard Molinare (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1973 americký režisér Norman Jewison převedl na filmové plátno úspěšnou rockovou operu Jesus Christ Superstar. Předcházelo mu divadelní uvedení na divadelních prknech londýnského West Endu, kde se poprvé objevil v roce 1971. Hudbu na libreto Tima Rice zkomponoval britský skladatel Andrew Lloyd Webber (autor dalších slavných muzikálů Evita, Cats, Starlight Express, Fantom opery). Film vypráví příběh posledních sedmi dnů života Ježíše Krista – od jeho příchodu do Jeruzaléma až po ukřižování – očima Jidáše Iškariotského. Muže, jenž byl jeho učedníkem i přítelem, a který jej nakonec zradil. Ambiciózní, mimořádně náročný filmový projekt vznikal v exteriérech, přímo v Izraeli. Na rozdíl od mnoha muzikálů neoslňuje zbytečně honosnou výpravou a kostýmy, ale zaujme promyšlenou realizací a skvěle vybranými interprety jednotlivých postav. Získal řadu prestižních ocenění a velkou diváckou popularitu. Norman Jewison o něm prohlásil: „že spíš, než hluboce náboženské dílo zamýšlel natočit příběh o dobru, zlu a kráse“. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (249)
Zcela úžasné a ojedinělé veledílo, kterému k naprosté dokonalosti chybí božský hlas úplně prvního Ježíše Iana Gillana z Deep Purple. Když jsem v d eseti letech spatřil t ento muzikál poprvé (do té doby jsem znal jen verzi s Kamilem Střihavkou) byl jsem jako u vytržení. Naprosto mě fascinovala ta originalita s jakou s e protkla šedesátá léta a doba Kristova. Teď už to pro mě není takové objevení Ameriky, ale dneska i po tolika letech mě tenhle muzikál dostává stejně jako tenkrát. Spolu s tou "gillanovskou" je tohle nejlepší verze. ()
Pri druhom zhliadnutí idem s hviezdičkou dole a obávam sa, že pri prípadnej repríze by to nebolo iné. Vôbec mi neprekážalo netradičné poňatie biblického mýtu, lešenie, tanky a množstvo ďalších "nápadov". To sa dá prehliadnuť. V muzikáli však nemôžem prehliadnuť mizerné spevácke výkony, ktoré mi znechutili aj tú časť hudby, ktorá sa mi páčila. V tomto smere ma zaujal iba Carl Anderson a to je sakramentsky málo. A čo sa týka hlavného predstaviteľa, stotožňujem sa s jeho charakteristikou obsiahnutou v poslednej vete Oskarovho komentára. ()
Pravidelně sjíždím kanonickou gillanovskou audioverzi z roku '70, perfektní českou mutaci Otty Balage jsem měl tu čest zhlédnout již dvakrát (poprvé jako představení v Karlíně, podruhé teď nedávno jako kočovnou koncertní verzi bez hraní, a rekvizit), příběh tohoto "Jidášova evangelia" mi přijde zajímavější jakéhokoli z těch kanonických a tudíž jsem byl dlouho zvědavý i na tento film. A povím vám to takhle. Jsem spokojen, ale jsem zklamán. Alternativní pojetí už takhle alternativního převyprávění nejslavnějšího příběhu lidské historie byla správná volba. Pár nadšenců se ve svém vetchém autobusu zjeví v poušti, navlékne si kostýmy a s výpomocí dobových i moderních rekvizit si mezi troskami jakéhosi starého antického chrámu celý příběh převypráví. Geniální. Muzika ani příběh neprošly výraznou změnou, takže tam vlastně není o čem mluvit. Vše je parádní. Zpěváci? No, jsou horší , ale hlavně Jidáš si to celé krade pro sebe (což tak nějak napůl má). Jéééééénže. Jéééénže někteří představitelé vedlejších rolí (Šimon) za ostatními i za originálem pěvecky těžce zaostávají, Máří je divná a mdlá a svůj hlavní part zvládá maximálně tak obstojně... a Ježíš, ač výborný zpěvák (sic horší Jeff Fenholta i Kamila Střihavky, nelze mu takový "nedostatek" zazlívat), je nudné prkno bez charismatu. Přes tyto problémy se sice dokážu přenést, ale ne plně. Amen. ()
Jesus Christ Superstar není muzikál, ale rocková opera! To si vždy říkám, protože potřebuju vyřešit vnitřní rozpor spočívající v tom, že nenávidím muzikály. TOTO (dílo) je naprosto boží věc, neexistuje nic, co bych tomu mohla vytknout, ty máničky jsou mi strašně blízký, jak jim plápolají hadry ve větru a Ted Neeley je má láska. ()
Tahle hippie verze je důkazem toho, jak moc záleží na uchopení látky. Ale je dobře, že vznikla, je odrazem své doby. Pěvecké výkony jsou famózní a exteriéry originální, což se dá říct o celé téhle adaptaci. Je skvělá, prostě je. Stejně ale doporučuji všem zajít si na to do divadla, protože tenhle muzikál je určený pro živý zpěv, jakákoli jiná možnost ho připraví o kouzlo bezprostřednosti. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (18)
- Niektoré texty piesní boli oproti divadelnej podobe upravené ("Hosanna", "The Temple"), aby sa stali prijateľnejšími pre kresťanské publikum. Napríklad v scéne s malomocnými slová "Heal yourself!" (Vyliečte sa sami) zmenili na "Leave me alone!" (Nechajte ma osamote). (L´Aura)
- Autobus, kterým na začátku filmu přijíždějí hippies do pouště, zapůjčila pro potřeby natáčení rocková skupina Teda Neeleyho (Ježíš). (Zdroj: ČSFD)
- Ted Neeley po natáčení ztvárňoval postavu Ježíše také v divadle, a to téměř 40 let. (jenik71)
Reklama