Režie:
Clint EastwoodScénář:
Billy RayKamera:
Yves BélangerHudba:
Arturo SandovalHrají:
Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Jon Hamm, Olivia Wilde, Nina Arianda, Ian Gomez, Dylan Kussman, Mike Pniewski, Niko Nicotera, Brandon Stanley (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Clint Eastwood obohatil svou režijní filmografii o další film podle skutečné události. Snímek nazvaný podle hlavního protagonisty Richard Jewell se vrací do roku 1996, kdy se během XXVI. letních olympijských her v Atlantě podařilo pracovníku bezpečnostní agentury, Richardu Jewellovi, zachránit tisíce životů nálezem batohu s výbušninou. Z prvotně oslavovaného hrdiny se však později, kvůli manipulativním a zavádějícím informacím z médií, stává hlavní podezřelý. Odstartovaná mediální kampaň pak pomalu ničí hrdinství jednoho muže v očích národa a to spolu s vysilujícím vyšetřováním ze strany FBI činí z jeho doposud poklidného života doslova peklo na zemi. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (370)
Eastwoodova cesta od westernů k morálně burcujícím tématům byla naštěstí poměrně rychlá, takže měl dostatek času propracovat se k dokonalosti. Tato kritika a především varování před narůstající mocí médií se velice povedla. Přes noc z vás udělají hrdinu, ti stejní z vás lusknutím prstu udělají nepřítele státu. Po Vlajkách našich otců zřejmě nejkritičtější Eastwoodův film. Jen mám pocit, že místy Eastwood příliš tlačí na emoce. Ten závěr v restauraci už byl poněkud přes čáru. ()
Clint je bombarďák, jeho pozdní tvorba mě dokáže nadchnout. Film vnímám jako důležitý, poněvadž: satisfaction, kterou uvidí mnohem více lidí, než jen ti, kteří tenkrát sledovali americké zprávy. Označit někoho veřejně za zločince, teroristu (v jiných případech za násilníka, pedofila...), zničit mu tak pověst i život a i když je dodatečně očištěn, nikdy už to nebude jako dřív, protože přece "na každém šprochu pravdy trochu", je něco strašného. Takové věci se dějí pod zástěrkou "děláme si jen svoji práci" nebo "veřejnost má právo na informace", síla sdělovacích prostředků je mnohdy ke zvracení, zvláště pokud se pustí do člověka mentálně mírně zaostalého, který ve své posedlosti uniformovanou profesí zachránil životy mnoha lidem. Který to sice možná udělat mohl a ano, je to divný pavouk, který chce být zajímavý, ale dokud mu to není prokázáno, měla by se tak trošku držet pec. A je mi jedno, jestli chtěl Clint nabít Trumpetovi nebo co to má být, názor mám na toto stejný. Jasně, podezření padá na řadu lidí, přítomné nevyjímaje, ovšem co se semlelo tady? Masakr. Vybabrávání s jednoduchým, bezelstně upřímným člověkem, zneužívání pravomocí i jeho dětské naivity, poškození pověsti, psychický zápřah jak pro něj, tak pro starší maminku, která krom toho, že byla vykreslena jako slušná, pracovitá paní, jistě za sebou měla velmi těžký život se svérázným synem. Neznám reálný příběh, nevím nakolik to Clint přifintil, ale řekla bych, že taková paní, v podání úžasné Kathy Bates, byla jistě ráda, že jejich život fungoval jakž takž v normálních kolejích. Richardovo excesy musely být otravné, náročné, přestože úsměvné, čili v měsících, kdy byli oba pod ostrou mediální masáží, v obležení televizními štáby, kdy jejich dům obrátily domovní prohlídky naruby, divím se, že to vůbec přežila. Toto by dohnalo k sebevraždě kdejakou silnou osobnost. Její víra v syna byla obdivuhodná a rozhodně se nelze opírat o "vím, že jsem nevinný, nic se mi nemůže stát." Sam Rockwell si v roli právníka střihl roli dalšího ultrasympaťáka, mám toho chlapa ráda a stupňuje se mi to, chlapík v hlavní roli nesmírně zajímavý, chvílemi dojemný, ... jen ty slzy přepičatěle ambiciózní, neurvalé novinářské hyeny mě tam zamrzely, nepůsobily přesvědčivě. Nebýt toho, jdu do plných. Silný příběh, pěkný film. ()
Clint Eastwood tyhle příběhy umí nádherně odvyprávět, prakticky nemám co vytknout, dotklo se mě to velmi. Jen trošičku jsem nevěřil třeba té novinářce co hrála Olivia Wilde, jako je to sexy holka, ale na té tiskovce jsem jí ty slzy fakt nevěřil a právě to bere Clintovi tu pátou, on zbytečně moc někdy přitlačí, kdyby to nechal volnější bylo by to ještě lepší, ale to je opravdu jediná výtka co mám. Ovšem jsem si jist, že pokud by režisér chtěl, aby jste v Richard Jewellovi viděli viníka dokázal by to v pohodě. A ještě jedna věc Sam Rockwell už potřetí těžkej pohodář a sympaťák, ještě jednou nějaká taková postava a já se do Sama asi zabouchnu, jdou mu totiž skvěle. ()
Charakteristika hlavního hrdiny coby snaživého trouby mě místy dost iritovala bez ohledu na to, že takovým člověkem skutečný Richard Jewell zřejmě byl. I proto mě dopad dehonestace jeho osoby na něj a jeho matku nechával chladnějším, než by bylo záhodno. Naopak manipulace ze strany FBI a médií dokázala nakrknout a možná je škoda, že samotné vyšetřování ze strany úřadu nedostalo trochu větší prostor, protože takhle to působilo až moc amatérsky. Agenti by pak třeba nepůsobili jako čistokrevní záporáci a divák by měl větší šanci jejich postupy pochopit. Na druhou stranu pokud FBI takhle skutečně pracovala, tak potěš koště. Herecky OK a i když mi titulní postava k srdci úplně nepřirostla, Hauser jí zahrál výborně. 75% ()
Vítěz v kategorii "nejpřesvědčivější prosťáček ve filmu". Eastwood s Rayem a Hauserem to zpunktovali fakt moc hezky a přehledně, takže se nakrmí bez rozdílu skoro všichni. V některých bodech se sice zbytečně černobílilo (novinářka Olivie Wilde je až absurdní karikatura senzacechtivé svině), nicméně výpověď o médiích, která zakousnou každého, kdo se nedokáže bránit, je (nejen) divácky vděčná. Fajn film. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (14)
- Publicistka Kathy Scruggs (Olivia Wilde), která je ve filmu ztvárněna jako bezohledná, senzacechtivá bestie, prý taková ve skutečném životě nebyla. Její rodina se vůči filmu ostře ohradila s tím, že je sprosté očerňovat někoho, kdo se již nemůže bránit. Kathy totiž zemřela v roce 2001 na předávkování morfiem a dalšími látkami (trpěla chronickými bolestmi zad). Z kauzy kolem Richarda Jewella se údajně nikdy zcela nevzpamatovala; zůstává nicméně pravdou, že příliš počestný život nevedla a skutečně byla osobou, která odstartovala mediální boom. Její zdroj informací ovšem není znám. (-bad-mad-wolf-)
- Všetkým logám Olympijských hier chýba päť kruhov. Ich použitie Medzinárodný olympijský výbor zamietol z dôvodu ochrany autorských práv. (Real Tom Hardy)
- Natáčanie scén z bombou prebiehalo na rovnakom mieste, na ktorom sa skutočný incident odohral. Filmovanie týchto scén taktiež prebehlo v rovnaký deň, ako incident. (Real Tom Hardy)
Reklama