Režie:
Karel KachyňaKamera:
Jan ČuříkHudba:
Luboš FišerHrají:
Rudolf Hrušínský, Veronika Jeníková, Libuše Švormová, Blažena Holišová, Ľudovít Greššo, Josef Somr, Bořivoj Navrátil, Jiřina Jelenská, Miroslav Moravec (více)Obsahy(1)
Příběh samorostlého muže, který má prožít zbytek života v nemocniční izolaci. Děj se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič izolován starý Prepsl, světoběžník a tulák bez rodiny, člověk s osobitým pojetím svobody. Zpočátku odmítá přizpůsobit se tvrdým podmínkám izolace a několikrát se pokusí o útěk, ale časem naváže přátelství s dezinfektorem Kafkou, uklízečkou Katkou, mladičkou pacientkou Mankou a se svým spolubydlícím, stejně postiženým dědou Bartůňkem. Vztah k těmto lidem způsobí jeho proměnu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (203)
"Zachovalý bacilonosič v důchodu hledá dámu v nejlepších letech s třípokojovým bytem a chatou, značka - hygiena ve dvou." Až jednou budu mít protekční doživotní lůžko na infekčním oddělení, tak budu postupovat dle návodu pana Prepsla - vtípky s personálem, karty s pacienty a nápadité útěky s mnohem mladší slečnou. Samozřejmě kecám, protože infekci bych nikdy neroznášel, ale rozhodně umím ocenit, když někdo dokáže natočit takto inspirativní a zábavný film z depresivního prostředí. ()
Pikareskní pohled z nemocničního prostředí, z jeho asi nejvíce atypické stránky, ze sekce pro bacilonosiče, nabídl velkou hereckou příležitost hned několika hereckým individualitám. Jednoznačně mezi nimi vede Rudolf Hrušínský II., který se tehdy po určitém hereckém úhoru sedmdesátých let znovu začal vracet k silným tématům a velkým rolím. Život z této téměř vězeňské perspektivy, perzekuce v zájmu obecného dobra, volnost, která je i není klecí. Úděl, který je takto vymezen, je neopakovatelný a obtížně se chápe. Asi nejméně zvladatelný je pro ty, kdo jím jsou postiženi. Že i z tohoto uniformujícího prostředí, v mnoha ohledech připomínajícího dnes už historickou vojnu, lze doslova vykovat celistvý charakter a vytěžit zajímavý, napětím nabitý příběh, není určitě jen zásluhou Branaldovy literární předlohy, ale mnohem spíše všestranného uměleckého Kachyňova záběru. DVD nosiče volají, DVD nosiče pláčí, DVD nosiče se dočkají!? ()
Spojenie Kachyňa - Hrušínský nemohlo dopadnúť inak, než vznikom ďalšieho skvelého filmu. A pritom by sa zdalo, že stiesnené priestory nemocničnej izby, v ktorej je nútený tráviť svoj život nebezpečný bacilonosič budú determinovať zaujímavosť a príťažlivosť snímku. Opak je pravdou. Práve tieto priestory v spojení s nedisciplinovaným, slobodu a voľnosť milujúcim pacientom vytvárajú potrebný dramatický rámec pre príbeh vtáka v klietke. Rozohrané ľudské osudy ďalších postáv filmu poskytujú množstvo námetov na úvahy o ľudskej dobrote, láske a solidarite, ale tiež o chamtivosti a sebeckosti. ()
Krásný a myšlenkově hluboký film, který staví před diváka dilema - je lepší prožít osamoceně bohatý a pestrý život , nebo vcelku nudný rodinný ? Zpočátku si každý řekne - jasně, že pestrý, ale ? .... Další povedená studie lidských emocí z režisérské židle K.Kachyni, který sice netočil žádné filmové "bomby", ale zprostředkovával divákovi dlouhotrvající zážitky, které může přinést pouze "obyčejný život". Mile ubíhající film, který nabídne vše co má správný film nabídnout - pro mě slabší, ale 5. ()
Kruté až do samého konce... Celkovou dramatickou stavbou příběhu dosti nevybíravý film. Onu „lidskost“ (nedefinovatelné, ale často mě při sledování napadlo) naplňuje vcelku jedině úžasný Rudolf Hrušinský. Kachyňa jakoby celý čas metal blesky a hledal nejzbědovanější rohy nehostinné nemocnice, přičemž mu Hrušinský odpovídá aktivitou a touhou nepodřídit se osudu. Naturalismus prostředí funguje, jak bývá zvykem u podobně orientovaných námětů, od jemu podobných je pro mě přidanou hodnotou právě titulní kreace. Ostatní v Hrušinského stínu dělají, co musí, zatímco velký živel se pokouší o marný „přelet“. Jsou daleko povzbudivější filmy, přesto bych se nebál tomu věnovat ještě jeden „šedý večer“... ()
Galerie (42)
Zajímavosti (24)
- Prepsl (Rudolf Hrušínský) a Bartúňek (Ludovít Greššo) hrajú krátenú hru z názvom Bulka. Pri Bulke sa používajú mariášové karty. Bulku môžu hrať dvaja až traja hráči. V prípade, že hrajú 3 hráči, jeden vždy pauzuje. Jedna hra sa teoreticky môže hrať aj pol dňa. Táto hra sa v 18. storočí dostala do Čiech z Talianska, kde ju poznajú pod názvom Trappola. (Raccoon.city)
- Muž, ktorý sa v čase 19:39 objaví na obrazovke, je otec Zdeňka Pohlreicha. Sám Zdeněk to priznal v poslednej časti Ano, šéfe! (2009). (JurajKa)
- Ve filmu lze zaslechnout houkání lodní sirény, Bohnická psychiatrická léčebna leží totiž na dohled Vltavy. (sator)
Reklama