Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
"Já v pekle byl, mladíku, vy jste o něm jen četl." Studie samolibectví, opatřená sem tam nějakou tou břečkou, jindy něčím zajímavým, onende zase "tradičními biografickými postupy", které obecně moc nemusím. Geoffrey dobrej, jako by se magorem už narodil. Nutno také řící, že Kate Winsletová opravdu je a byla krásná. Což přirozeně nijak neovlivňuje výsledné hodnocení, jenom mi to tak přišlo na mysl. A ještě si jakožto aktivní literární tvůrce neodpustím poznámku - to je fakt otrava, jak si všichni myslí, že co je psáno, to je dáno/pravda. ()
Zajímavý historický portrét jedné kontroverzní osobnosti. Herci jsou dobří (hlavně Michael Caine se představí v pro něj netypické úloze). Bohužel se však tvůrcům nepodařilo udržet kvalitní dějovou linii po celou stopáž a tak některé vynikající momenty střídají slabší nebo jen těžko uvěřitelné. Uvažoval jsem i o 4 hvězdách, ovšem vzhledem k potenciálu, jaký snímek mohl mít dávám 3. ()
Markýz de Sade byl značnou částí populace zavrhován a druzí v něm zase viděli jedinečného a originálního autora. Určitě to nebyl úplně normální člověk, ale rozhodně to žádný blbec také nebyl (aspoň z filmu to takto působí). Těžko říct, co je na jeho životě pravda a co si autoři domysleli, to se asi těžko dozvíme. Ať si o de Sadovi myslíte co chcete, musím uznat, že jeho ,,životopisný film" je poměrně slušný. Film se soustředí jen na krátkou část jeho života (část v blázinci, kde si alespoň ze začátku nežil úplně zle) a tak neuvidíme scény typu jak malý de Sade osahával malé holčičky, jeho první zážitky s mastubací a první souložení. Což mi nijak zvlášť nechybělo, protože film se daleko více soustředí na jednotlivé postavy, které jsou jednak velmi dobře zahrány (s bezkonkurenčním Geoffrey Rushem a sympatickou Kate Winslet) a druhak jsou to výrazné charaktery a řadu z nich si celkem oblíbíte. Menší problémy jsem měl teda s mladým abbém, kterou hrál Joaquin Phoenix. Ne že by on hrál nějak zle, to ne. Ale ten abbé Coulmier mi přišel, že moc neví, co vlastně chce. a čeho chce dosáhnout Snažil se napravit de Sada od jeho zvrhlostí, ale musel si být vědom, že toho nedocílí tak, že nechá de Sada vysedávat u stolu a psát oplzlosti. A to, že mu dá ruky bibli (kterou de Sade vzápětí poplivá), nebo mu bude bezradně rozmlouvat do duše je zkrátka málo. Musel na to jít víc chytřeji, protože jak už jsem řekl, de Sade nebyl vůbec žádný blbec, oproti svým kolegům v ústavu pro duševně choré. A ta jeho proměna na konci mi přišla také docela divná. Trochu jsem čekal, že film bude více odvážnější, co se týče naturalistických znázornění perverzností. Kromě soulože s mrtvolou tam nic silnějšího nečekejte. Ale na druhou stranu mi to ani tolik nevadilo, protože v tehdejší době asi opravdu stačilo, když někdo řekl ,,kozy" nebo ,,beranidlo" a všichni z toho byly hotový. Pokud se tedy těšíte na nějaké prasárny, dočkáte se, ale je to hlavně ve vyprávění příběhů, které bezpochyby formovali červené knihovny typu 50 odstínů šedi a některá lechtivá videa. Za sebe jsem se dobře bavil, dávám 7/10 ()
Markýz de Sade patří k autorům, kteří mne nejvíc fascinují. Ne že bych patřil k zažraným čtenářům pornografie, ale jeho stylistická virtuozita, rozpor mezi vysokým stylem, mistrně zvládnutou literární technikou, a neuvěřitelnou perverzností, a také samozřejmě obrovská nápaditost ohledně vymýšlení úchylností, je přinejmenším zajímavý. Je mi nesmírně líto, že zarytí filmožrouti mohou jeho pozoruhodné dílo mimo mnoha různě špatných béčkových pornofilmů poznat jen v nudné a příšerně aktualizované Pasoliniho adaptaci. I když s atmosférou jeho románů, úchylnou i precizní, se můžete zčásti seznámit v tomto filmu. Fiktivní příběh o smrti markýze v blázinci je sice notně zamerikanizovaný a silně překombinovaný, ovšem na americké poměry poměrně odvážný (skoro nekrofilní scéna mezi Madleine a Abbém). Celá řada vynikajících scén (mně se nejvíc líbila ta, kde markýz "filtruje svou povídku přes mozky bláznů" a pak ta, kde hraje doktorovi svou pornografickou satiru na něj samotného) a nesmírně charismatický Geoffrey Rush (mimochodem, Sade vypadal reálně jako něco mezi Steve McQueenem a Klementem Gottwaldem, ovšem tento film je těžce fiktivní) a sympaťák Michael Caine v roli doktora, který má pana de Sade vyléčit, ovšem ne tolik, aby nemohl psát, protože jeho úchylnými povídkami celý blázinec vlastně vydělává. Líbilo se mi vylíčení prostředí blázince, stejně jako perfektně vybrané a parafrázované úryvky ze Sadovy prosy (mimochodem, tvrzení ze zajímavostí, že "všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem" je, bez ohledu na to, že to je špatně přeložené, pravda jen napůl - konkrétní formulace sice napsal scénárista, všechny ale dějově vycházejí ze situací ve skutečných markýzových dílech - ono je taky v oblasti pornografie u markýze dost těžké střelit vedle, když potřebujete nějakou zvrhlost), které jeho dílo víceméně charakterizují. Trochu mne štve, že film činí Sadeho život stravitelnější, stejně tak mne štve vložení několika romantických vedlejších příběhů a degradace postavy Renée (markýzova manželka), ale vzhledem k tomu, že tento film skutečně vystihuje jen velmi mírně odbarvenou ((tím nemyslím blond, ale opak od přibarvenou) atmosféru reálné markýzovy tvorby to jsemm ochoten odpustit. A to je ve filmu nejdůležitější. Navíc, vím, že je to můj nezvyk, ale už dlouho se mi nestalo, aby mne dvouhodinový film nenudil, což je nutné taky přičíst k dobru. ()
"VYSPÍTE SE DNES DOBŘE, ABBÉ?" - "NE, PANE. A POCHYBUJI, ŽE BYCH SE JEŠTĚ KDY VYSPAL." Okouzlující záležitost, která se může hrdě postavit vedle AMADEA a ZAMILOVANÉHO SHAKESPEARA. Perfektní casting, skvělé výkony, fantastický (na Oscara nominovaný) Rush. Kdo by si pomyslel, že je možné natočit o perverzi tak krásný film? ()
Galerie (37)
Photo © 2000 Fox Searchlight
Zajímavosti (11)
- Všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem. (Hal_Moore)
- Do role Abbé de Coulmier tvůrci zvažovali obsazení Hugha Jackmana. (Pavlínka9)
- Melodie, kterou si Sade pobrukuje, je z francouzské říkanky Au Clair de la Lune. (Hal_Moore)
Reklama