Režie:
Nicolas Winding RefnKamera:
Darius KhondjiHudba:
Cliff MartinezHrají:
Miles Teller, Nell Tiger Free, William Baldwin, John Hawkes, Callie Hernandez, Jena Malone, Christine Horn, Augusto Aguilera, Jeremy John Wells (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
Volume 1: The Devil (E01)
-
Volume 2: The Lovers (E02)
-
Volume 3: The Hermit (E03)
-
Volume 4: The Tower (E04)
-
Volume 5: The Fool (E05)
-
Volume 6: The High Priestess (E06)
-
Volume 7: The Magician (E07)
-
Volume 8: The Hanged Man (E08)
-
Volume 9: The Empress (E09)
-
Volume 10: The World (E10)
Videa (3)
Recenze (44)
Noirový losangelský polda, po nocích čistící svět od hnusu nejhnusovitějšího. Ponuré, atmosferické, drsné, v záblescích připomínající Lost Highway i 8MM, s dráždivým odkrýváním nejtemnějších sexuálních tabu. Tohle nebude seroš, ale plynulý 15-hodinový film, ultimátní refnovina pro zvědavé a otrlé. Žádné plavání po načačkaném povrchu jako v Neon Demon, ale plynulé rozvíjení znepokojivých dějových linek, kterých chcete až musíte být svědkem - pokud na to máte nervy a žaludek. V Cannes byla s velkou parádou promítnuta 4. a 5. epizoda, ze kterých první představila klíčové postavy a druhá vcucla do cinematicky pohlcující extáze postavené na atmosféře, šoku a napětí. Odkrývání zvrhlosti a špatnosti světa záporáků s touhou diváka po krvavém zůčtováním, s nepředvídatelným vývojem a vtipnými režijními vsuvkami. Výstřední Cliff Martinez, za kamerou mistr Khondji od Se7en. Chladné skladiště, tmavé bary, vyschlé pouště, zapadlé uličky LA. Pestrobarevné neony. Fašisti, satanisti, sadisti a násilníci. Best of Refn! [Cannes] ()
"Hrstka bude mít všechno. Většina nebude mít nic. Protože tak už to v životě chodí. Svět je nespravedlivý." NWR se spiknul s jedním z nejdrsnějších (nejen comicsových) scénáristů na světě, a zplodili spolu surreálnou, třináctihodinovou nenávistnou epopej na téma ztýrané ekologie (bohatý vyšinutý otec), vzkvétajícího násilí (Císařovna Smrti), policejní korupce a brutality (ukecaný Teller), podprůměrně inteligentních feministek a moderního vraždění presumpce neviny (úderný monolog ve finální epizodě). Dvě čtvrtiny lidí nerozdejchají už samotnou pomalou stavbu jednotlivých epizod v čele s úmorně natahovanými dialogy a fetišistickými kamerovými oblety scén, ta třetí pak divácky zdechne v polovině, když zjistí, že je režisér prostě magor, a všechny postavy jsou mu vyloženě u prdele (zajímá jej opravdu pouze vyobrazené poselství, nikoli emocionální katarze). No, a to pořád ještě nejsme na konci! I ty nejneohroženější Refnovy fanoušky pak totiž nekompromisně sejme očistné finále s jednou z nejsugestivnějších tvůrčích zpovědí, přetavenou v kyselý plivanec do tváře všem "v nitru zlým a nezodpovědným lidem". TOO OLD TO DIE YOUNG je Refnovým osobitým Stromem života pro policajty a zloděje. Slovy režiséra samotného je "televizní streamování hudbou budoucnosti, a třináctihodinové komplexní filmy něčím, po čem ve skrytu duše dlouho toužil." I když jsem si zdaleka neužil každou (to vážně nelze) minutu tohohle monstra, sežvejklo mě to fakt mocně. Teď už sem konečně přesvědčenej o tom, že jsem příliš starej na to, abych umřel frustrovanej. NWR uklidňuje. ()
Mohl z toho být nadupaný 3-hodinový celovečerák, ale díky Refnovu egu je z toho rozplizlá série čitající 10 dílů s tím, že skoro každý má stopáš celovečeráku. Divim se, že Amazon něco takovýho vůbec zaplatil. Asi netušil, co z toho nakonec vyleze. Série má několik vrcholů a minimálně 3 epizody jsou opravdu žrádlo. Refn je klasicky silný vizuálně, ale obsahově je to těžkotonážní sebeonanie jako u ONLY GOD FORGIVES a THE NEON DEMON. ()
Osobní zpověď režiséra o tom, že muži si zaslouží zemřít? Nebo metafora na nikdy nekončící souboj dobra a zla? Cesta plná zabíjení, dlouhých pohledů a bizarních intermezz s tančícími Mexičany nebo (plyšovým tygříkem) vrčícím tátou buď uchvátí nebo ji hodíte do odpadu ještě než se rozjede. Nejnormálnější prostřední pasáž by ale bez problémů mohla fungovat jako samostatný film. Místy TOO OLD TO DIE YOUNG připomíná starší Kitanovy filmy, jen místo Japonců jsou tu Mexičani. + Fantastická Khondjiho kamera a vypulírovaný vizuál, kde každý záběr vypadá jako do nejmenších detailů vyladěná fotka na instagram. Příběhově Brubaker s Refnem míchají realistické vyobrazení násilí s mystikou podobnou komiksové Fatale. Některé dílčí scény jsou hodně vtipné a originální (kartelová TV a 25000 lajků), z jiných je člověku málem fyzicky špatně. Martinezova hudba dokonale ladí k neonovému ladění a často na bedrech nese velkou část onoho bizáru, který se na obrazovce odehrává. Teller hodně dobrý, ale plní čistě požadavky tvůrců, jako všichni zúčastnění. Nepřijde mi to ukončené, ale nečekám, že kdy uvidím druhou řadu. ()
NWR v dokonalé tvůrčí volnosti, svět se točí čistě podle jeho pravidel. Max spokojenost mi nenávratně zkazil už první druhý třetí díl, který sice (okay) seznamuje, pomalinku nabírá momentum a napětí, nicméně nemá v sobě poklady a ani teď zpětně neměním názor, že bych brutálně zrychlil a zkrátil. Ale čert to vem, "trpět" se vyplatí, pak to najednou sepne, nabere směr, je už vesměs lahoda a multi-žánrový refnovský koktejl magického realismu, uhrančivých audiovizuálů, absurdit, hyper-násilí, chladu a krutosti, incestních fantazií, vadných postav, ujetých humorů a Mex-Americana kultury. Takže zatímco redakce Variety (x) a jí podobní brečí, za mě ta nej meditačka od Návratu do Twin Peaks. 85% ()
Galerie (17)
Zajímavosti (2)
- Vedlejší roli si zde zahrál i herní vývojář Hideo Kojima, který stojí za herním klenotem „Metal Gear Solid“. (Punisher)
- Každá epizoda má zhruba 75–90 minut promítání. Nicolas Winding Refn celý projekt nazval „13hodinový film“. (AffectedFace)
Reklama