Kamera:
Pedro SoteroHrají:
Bárbara Colen, Udo Kier, Sônia Braga, Thomas Aquino, Chris Doubek, Jonny Mars, Tony Ramos, Karine Teles, Antonio Saboia, Brian Townes, Alli Willow (více)Obsahy(1)
Lehce psychedelický western z blízké budoucnosti... Městečko Bacurau zející v divokém brazilském vnitrozemí truchlí nad ztrátou vůdkyně Carmelity, která zemřela ve věku 94 let. O několik dní později si místní obyvatelé všimnou, že jejich vesnice záhadně zmizela z mapy světa a nad hlavou jim krouží drony ve tvaru UFO. Vlek napjatých událostí se rozjíždí. Objeví se zlé síly, které je chtějí vyhnat z jejich domovů, a zanedlouho do města dorazí skupina ozbrojených žoldáků. Vesničané, kteří se svými až mytickými charaktery tvoří autonomní společenství, rázně čelí vnější hrozbě... (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (78)
Je fakt ,že ty oslavný chorály tady u toho filmu byli asi to hlavní,co mě k týhle capině dostalo.Ale festivalový filmy prostě jsou takový.Film o zapadlý vísce někde v br prdeli,a protože ty mamlasové režíséři(ano,jsou dva)chtěli,aby se na to alespoň někdo podíval,tak tam vimplantovali nějakou střelbu,ale co na tom jako bylo úchvatnýho.Film nemá smysl,nemá nic.Potvrzení,že zkoumat na večerních dýchánkách,co to vlastně znamenalo je u tohodle filmu asi tak na patnáct až dvacet let zkoumání.Nechci,na to nemám čas.10%. ()
B: "Mohol by z neho byť dobrý človek, čo povieš?" BD: "No, matku mal." Excelentný lakonický a výstižný dialóg. No celé dielo dojalo. Priamočiary návod, ako sa brániť ohrozeniu zvonka. Ohrozeniu v podobe hajzlov, ktorí majú v rukách vládu, samosprávu aj ozbrojené zložky. Áno je to len začiatok, ako kričí hlavný žoldák v závere. Koniec možno vôbec nebude taká selanka. Podstatné je vedieť možnosti obrany. Možnosti útoku. Vždy a za každých okolností niečo konať alebo efektívne nekonať (vypariť sa). S mierou i využitím múdrosti predkov. Poznámka: Ak si myslíte, že ide len o brazílsku exotiku, ste na hlbokom omyle. Na Slovensku poznám osady, kde samospráva v dohovore s privátnymi energetickými spoločnosťami cielene pravidelne vypína elektrinu. Odmieta postaviť kanalizáciu. Zatvára sociálno-kultúrne centrá - krčmy. Obmedzujú sa otváracie hodiny potravín. Alebo sa rovno zavrie celý obchod. Znečisťuje sa podzemná voda splaškami a hnojom z družstiev, ktoré vlastní rovnaká globálna finančná skupina, ktorá chce zdierať miestnych chudobných obyvateľov poplatkami za energie.Na pozemku bývalej malotriednej školy (ktorá sa zbúrala) si lokálny mafián postavil haciendu. Družstvo sa predalo Pente (jednej z dvoch oligarchických skupín na Slovensku). Ľudia sa búria. Zatiaľ len na vzájomných návštevách. City však vybuchujú, nechýbajú vyhrážky ozbrojeného odporu voči elitárskym podnikateľom, politikom i samospráve, pretože ťahajú za jeden povraz. Včerajší i dnešní, naivní sú tí, čo si myslia, že voľbami sa čosi zmenilo. Možno rebélia nejde tak priamočiaro ako vo filme, ale cez isté pašerácko-pytliacke chodníčky sa čosi podarilo. Všetko len preto, že v každom trochu normálnom štáte v štátnom vlastníctve, si štát musí zachovať právo každého na ničím nepodmienený prístup základným benefitom bývania v 21. storočí. Sú nimi právo na teplo, svetlo, plyn, a prístup k teplej a studenej pitnej vode. Ak na tomto chce ktosi ryžovať, a neplatičov terorizovať, narazí. Bacurau nádherne ukazuje možnosti od slovného upozornenia, po radikálne riešenie. Od racionálneho správania po drogové opojenie. Od slovného varovania po krvavý masaker. Vyberte si. Dá sa to na storako. A milí dohliadači pamätajte: vymazanie údajov na internete, hackovanie stránok, sledovanie obsahu a neustále používaný dron nezabezpečia ešte víťazstvo. Prečo? Nuž preto, že v dočasných autonómnych komunitných zónach existuje, ako to Enšpígl krásne vystihol - akési tajomstvo. Nezachytiteľné dronom, neodpočuteľné telefónom, nehacknuteľné ukradnutím obsahu počítačovej aktivity. ()
Kleber: Mohli by sme tam dať aj toto. Juliano: Mohli. A potom by som tam rád mal toto. Kleber: Ok, máš to tam mať. Takto asi vyzeral režisérsky míting. Prvú polovicu je to neskutočná mela, skoro ma to začalo otravovať, nevedela som čoho sa chytiť, kde sa to uberá. Ale tá druhá polovica tomu dala hlavu a pätu, niektoré scény špičkové. 3,5* ()
Banda najatých vrahů z celého světa se sjíždí do Bacurau, aby vyrovnala účty se zdejšími obyvateli, kteří jsou trnem v oku místním pohlavárům, kteří mají s půdou jiné záměry, to ovšem nikdo ještě netuší a nejde se podívat do zdejšího Muzea, kde jsou odkazy mmj. na předky místních, obávané Cangaceiros.. :-) ()
Vynikající ukázka práce s divákem a jeho očekáváním. Někde v půlce se film přepne do úplně jinýho žánru a člověk nestačí zírat a k sociálně vyznívajícímu sdělení celého vyprávění se přidává westernový thriller, ve kterém se karty odhalují postupně, tak aby jsem se já jako divák do poslední chvíle intezivně zajímal o postavy i dění na plátně. Mimo mistrovsky odvyprávěný příběh se mě líbila určitý závoj tajemství, který se vznášel nad postavami i příběhem celé vesnice, právě v tom mě to připomínalo staré poctivé westerny. Nepochybuji ani na sekundu o tom, že na mém silném zážitku měla svůj díl i práce kameramana, který zejména v první půlu předvedl, jak se vypráví obrazem. ()
Galerie (29)
Photo © La Aventura Audiovisual
Zajímavosti (4)
- Po představení na Festivalu v Cannes film sklidil sedmiminutový aplaus. V kontextu napjaté politické situace v Brazílii režisér Kleber Mendonça Filho v portugalštině přede všemi pronesl: "Tento moment je velmi důležitý pro naši zemi. Tenhle film je o odporu, o vzdělání, o tom, jaké je to být Brazilec ve světě." Film si z Cannes odnesl Cenu poroty. (Zdroj: ČSFD)
- Celosvětová premiéra filmu proběhla 15. května 2019 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
- Natáčení probíhalo v Brazílii, konkrétně v Parelhasu, Sertão v Rio Grande do Norte. (ČSFD)
Reklama