Reklama

Reklama

Jak básníkům chutná život

  • angličtina How Poets Are Enjoying Their Lives (více)
TV spot
Československo, 1987, 102 min

Režie:

Dušan Klein

Kamera:

Josef Vaniš

Hudba:

Zdeněk Marat

Hrají:

Pavel Kříž, David Matásek, Eva Vejmělková, Jana Hlaváčová, Rudolf Hrušínský, Míla Myslíková, Joseph Dielle, Karel Roden, Václav Svoboda, Tomáš Töpfer (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Po úspěšné promoci se čerstvý doktor Štěpán Šafránek vrací do rodného města, aby, vybaven znalostmi a maminčinými radami, nastoupil v místní nemocnici na internu. Úsměvná studentská léta skončila a Štěpán se seznamuje s novým životem a prostředím. S přísnou primářkou, záletným kolegou Sahulákem, kolegyní Tupou i nevrlou uklízečkou. Podaří se mu rozzuřit primářku, když k její prominentní pacientce přidělí na perfektně vybavený dvoulůžkový pokoj paní Hubáčkovou. Na druhou stranu se ovšem díky tomu seznámí s její půvabnou dcerou Alenkou. Což je sice hezké, ale draze zaplacené. Pro své postoje a zásady totiž brzy narazí a je při nejbližší příležitosti přeložen na místo venkovského obvodního lékaře do Bezdíkova. Tady se musí v malé ordinaci s kamny na uhlí a výřečnou zdravotní sestrou Toničkou vypořádat nejen se zástupy čekatelů na razítka a různá potvrzení, ale také s odpoledními návštěvami u pacientů. A opět se setká s Alenkou, která žije na místním zámku s rodiči, kteří tu pracují jako kasteláni. Když v televizi zahlédne bývalého spolužáka a spolubydlícího Mirečka, nyní delegáta mezinárodní zdravotnické organizace, spojí se s dalšími spolužáky Venošem, Honzou a Vendulkou a společně ho unesou na flám do Venošova sklípku. Stále více času však Štěpán věnuje Alence, které začne říkat Píšťalka. Zamiluje se do ní, přestože je zasnoubená s přízemním učitelem Hájkem, který má život naplánovaný do nejmenších podrobností. Nakonec dá Píšťalka Štěpánovi přednost před Hájkem, i když než se tak stane, musí překonat ještě spoustu překážek. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (278)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Spoilery! Pavel Kříž není žádný amatér a moc dobře ví, že ty lepší kusy žen bývají zpravidla zadané a ty úplně nejlepší vdané, nebo těsně před vdáváním. V rámci série básnických filmů zpravidla s těmi největšími nýmandy a ubožáky, takže nikdy nečelí příliš obtížné výzvě. Tím spíše, když divák může pozorovat, že co se kurvení týče, tak se ženy 80. let příliš nelišily od těch současných. Konečně nám Pája taky trošku zestárl a poprvé jeho sexuální experimenty nesmrdí pobytem v teplácích ve státem hrazeném hotelu. Jinak je schéma snímku znovu velmi podobné, ale proč narušovat něco, co docela dobře funguje. Jakožto největší odborník na této databázi zastávám názor, že tato série filmů má vzestupnou kvalitativní tendenci a tento díl byl zatím nejlepší. Docela se mi zamlouval děj, kde hlavní hrdina zažil přesun z poměrně košatého a velmi teoretického života na vysoké do všedního, sterotypního a hodně praktického života v zaměstnání. Název díla je výstižný a opravdu ochutnal život. Moc se mi líbila zastávka ve sklípku, která je nám píčům velmi důvěrně známá a celkově tento díl, co se humoru týče, vůbec za ničím nezaostával. Nejvíce mě potěšila role Rudolfa Hrušínského, naopak František Filipovský se do děje moc nehodil a poprvé nedostal takřka žádný prostor. Taky ze zásunem to poprvé vypadalo velmi bledě, což by mě mrzelo ze všeho nejvíc, protože Pájův vkus na ženy také postupem času roste. Při pohledu na Evu Vejmělkovou, bych se na chvíli s radostí zřekl svého puritánství snad i já. Nakonec to dobře dopadlo a prosouložili spolu historickou postel, která nebyla na podobné kousky navyklá. Samotný závěr mi poprvé přišel takový lehce vyumělkovaný, ale proč ne. [78 %] ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Nemocniční a vesnicko-lékařské zážitky, hlášky a příhody jsou pořád docela vtipné, ale třeba osudy bejvalejch spolužáků ze střední a z vejšky tam byly docela zbytečny. To vracení oblíbenejch postav z předchozích dílů (jenom aby tam byly, ale ději nijak neprospívaj) nikdy není dobrej nápad. Mám takovej dojem, že teď už to s básníkama půjde z kopce... To ale neznamená, že by mě to vyloženě nebavilo. Bylo to dobry, ale už to holt není ono... ()

Reklama

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Nejlepší díl básnické pentalogie. Bezdíkov je víska zaslíbená a Štěpána Šafránka zde čekají jeho nejvtipnější patálie. Vedlejších postav je mnoho a většina z nich nemá nejmeší chybičku. Eva Vejmělková je nejkrásnější „šafránekgirl“. Konec dílu vypadá jako původně plánované zakončení celé série a je škoda, že to tak nezůstalo, protože další dva díly nesahají původním socialistickým třem ani po kotníky. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Mně v dětství básníci úplně minuli. Vlastně vůbec nevím proč. Je fajn ale i dneska přijít s něčím z minulosti, co vysloveně překvapí. Přítelkyně vedle mě odrecitovala řadu hlášek, myslím si, že jednou na tom budu stejně. Tihle básníci jsou totiž přesně tím typem filmu, který neurazí ani na podesáté a pobaví minimálně i na posté. Česká klasika, ale to zaručeně každý už ví, jenom já jsem opožděnej. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejlepší z "5 dílů básnické trilogie" zobrazuje profesní začátky našeho známého ŠŠ. Konfrontace mladého idealisty se systémem mě vždy spolehlivě dostane, protože mé osobní zážitky a dojmy jsou celkem stejné. Taky bych byl pro to, aby u tohohle dílu básníci končili. P.S. A souhlasím, že Píšťalka je nejhezčí. "Já nejsem nikde organizován, takže si mohu malovat co chci a jak chci." ()

Galerie (11)

Zajímavosti (23)

  • Filmového architekta, který Štěpánovi (Pavel Kříž) pomůže s nástěnkou, hraje skutečný filmový architekt Boris Halmi. Kendy na něj dokonce zavolá: „Borisi!“, když jej volá na place. (gug)
  • V čase 01:02:41 zazní věta: „Když v roce 1771 projížděl za své druhé návštěvy Čech a Moravy císař Josef II. krajem, zastavil se i zde v Bezdíkově u hraběte Matyáše a okouzlen zdejší krajinou, rozhodl se zde přenocovat.“ Jen v roce 1771 byla císařovna Marie Terezie, Josef II. se stal císařem až v roce 1780. (budivoj)
  • V samém závěru filmu se objeví v miniroli i režisér Dušan Klein spolu se scénaristou Ladislavem Pecháčkem. Zahráli si nádražáky nakládající bednu do vlaku (Klein je ten s doutníčkem, Pecháček s brýlemi). (rawboy)

Reklama

Reklama