Režie:
S. Craig ZahlerScénář:
S. Craig ZahlerKamera:
Benji BakshiHrají:
Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Thomas Kretschmann, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Don Johnson, Udo Kier, Fred Melamed (více)Obsahy(1)
Otupělý policejní veterán Ridgeman (Mel Gibson) a jeho náladový mladší kolega Anthony (Vince Vaughn) jsou suspendováni ze služby poté, co do médií unikne videozáznam jejich svérázných metod. Bez prostředků a velkých šancí se oba zatrpklí vojáci vydají do kriminálního podsvětí, aby učinili spravedlnosti zadost. Mezitím je v jiné části města propuštěn z vězení mladý zločinec Henry Jones a zjišťuje, že jeho matce a postiženému bratrovi hrozí vystěhování. Ve snaze najít způsob, jak jim pomoci, se obrátí na kamaráda z dětství jménem Biscuit, který ho představí nelítostnému kriminálnímu bossovi, jehož ambiciózní plány jej postaví do přímého konfliktu s oběma policejními odpadlíky. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (486)
“We have the skills and the right to acquire proper compensation.” Jak už je u Zahlera zvykem, tak zastřešující zápletka je simplicitní a od prvních momentů jasně nalajnovaná "kdo, co, proč, jak". V zásadě by dle všech zákonitostí neměla utáhnout více jak dvou a půlhodinový film. Jenže on to ustojí a to díky tomu, jak nebývale silný je v dialozích, postavách a rozehrávání i gradaci jednotlivých situací. Což se ostatně odráží i v jeho "spisovatelské" režii; scény, jak je vystavuje on, by u většiny režisérů měly sotva pár desítek vteřin či rovnou skončily na podlaze střižny. U něj hrají prim a nechá je pozvolna nefilmově staticky plynout dlouhé minuty "kde se zdánlivě nic neděje a nemají opodstanění". Jenže mají. Ohromně z toho těží podprahová tenze, postavy a herci, kteří mají prostor předvést minimalistické výkony. Stále tedy platí, že délka a p-o-z-v-o-l-n-é tempo mají opodstatnění (tedy s výjimkou zbytečné anabáze kolem postavy Jennifer Carpenter) a že je to natolik své, až to není pro každého. Tentokrát to platí tuplem, protože nevyhnutelně to mnozí kvůli echt pravičáckým rasistickým hlavním postavám "bílých nasraných mužů střední třídy" zamění za sdělení filmu/názor tvůrce a nikoli postav. Ovšem taková je už holt doba. A nutno přiznat, že Zahler tentokrát na "trollící" strunu hraje zcela záměrně a sakra že umně (tak na 70%). Naštěstí však nepřebijí fakt, že tohle je hlavně a především na postavách vystavěná poctivá drsná kriminálka ze starší než staré školy (na 100%). ()
Zahler se zlepšuje film od filmu. Bone Tomahawk mě unudil k smrti. Blok 99 už byl o něčem jiném a tohle je nebojím se říct fakt pecka. Trailery mě až tak nenadchly, ale samotný film zatím vnímám jako letošní zatím jednoznačnou filmovou událost roku která se opět po hříchu nedostane do kin. No já vím holt tam nejsou žádní dva super čůráci v super kostýmech, ale dva drsní poldové ze staré školy kteří nekompromisně fuckují a už mají dost té špíny a bídy ve které se nacházejí. Souhra dua Gibson, Vaugh pak každopádně dokonalá a ani delší stopáž nevadí. Pár detailů vylepšit a bylo by to na plný počet, ale i tak velká spokojenost.90% ()
Ačkoli samozřejmě chápu, že filmový tvůrce nemusí pro všechny své filmy používat stejný/podobný koncept, rád bych se pozastavil nad tím, proč si myslím, že se tentokrát S. Craig Zahler nepřekonal. Kosti a skalp i Blok 99 jsou pečlivě vystavěné, temné thrillery, v nichž silné alfasamecké charaktery činí těžká rozhodnutí, které přímo vyvěrají z jejich hlubokého smyslu pro povinnost a morálku. V detektivní gangsterce Na špatné straně je duo policajtů ze staré školy, které činí relativně těžké rozhodnutí ne proto, že musí, ale protože chtějí. Motivace Gibsona není dost dobře obhajitelná morálně a motivace Vaughna není v podstatě obhajitelná vůbec. Zatímco při sledování předchozích filmů S. Craig Zahlera pociťujeme spirálovitě zesilující depresi, protože postavy prostě "nemohou jinak", tak při sledování filmu Na špatné straně se naše duo do problémů dostalo samo, možná i svou lehkomyslností. Sledujeme tedy rovnocenný a zajímavý střet dvou protichůdných a podobně motivovaných stran. Výsledek je stále velmi kvalitní, i pomalejší tempo a delší stopáž jsou zde na místě. 8/10 ()
Absolutní filmová nirvána. Do posledního záběru jsem se ani nehnul a hltal každou scénu a dialog netušíc jaký obrat vezme příběh v následující scéně. Mistrovský kousek, kterýmu sluší velký plátynko a jsem rád, že nám Febio fest tenhle zážitek dopřál. Černohumorné strhoé dialogy, dva hlavní hrdinové, všichni tak trošku záporní, ale ve filmu jsou jedini záporní nesympaticky a druzí záporní sympaticky, mimochodem politický názor tohoto filmu je mě docela blízký. Na postavách si tu nechal někdo sakra záležet a Mel je pořád charimastickej až na půdu, pokud jde o Vince Vaughna, tak jeho agent zjevně dělá přečasy, protože on je prostě všude i na Febiu měl dva filmy. Stará drsná škola s poctivou filmařinou navrch nemůžu si přát víc, možná jak říká Pomo, celou scénu v bance, ale to bylo asi fakt hodně drsný. ()
Sociální drama v hávu gangsterky působí zpočátku mírně ospale. Ale zdání klame. Na pozadí ne příliš zajímavých událostí je nám představen svět zoufalců. Nejsou to jen lidé z okraje společnosti, jak nám je dosud filmový průmysl servíroval. Jsou to obyčejní pracující lidé, policisté i bankovní úřednice, kteří se dostávají do svízelné situace. Není důležité, kdo koho okrade, kdo koho zabije, je důležité vidět, že okrádáni a zabíjeni jsme pomalu my všichni. Filmu by prospěla kratší stopáž, úvodní seznamování s postavami je na moderní film zbytečně zdlouhavé. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (14)
- Vince Vaughn, zatiaľ čo pracoval s Melom Gibsonom na Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu (2016), ukázal Gibsonovi scenár pre tento film a tiež hovoril s režisérom S. Craig Zahlerom o jeho vízií začleniť Gibsona do filmu. Gibson po prečítaní scenára okamžite súhlasil, že bude vo filme hrať. (zajo91)
- Při přepadení obchodu ve 36. minutě, střelec rozstřílí stojan s chipsy a přitom si můžeme jasně všimnout, že zákazník pohne hlavou, i když ho předtím lupič evidentně zastřelil. (Timak)
- Ve filmu zazní píseň „A Better Place For Us“, kterou odehrál jako hudebník režisér S. Craig Zahler. (Rominator)
Reklama