Režie:
Tereza NvotováKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Vladimír Mečiar, Tereza Nvotová, Milan Žitný, Fedor Flašík, Fedor Gál, Ladislav Snopko, Petr Pithart, Michael Kocáb, Tom Nicholson, Martin M. Šimečka (více)Obsahy(1)
Dokumentární snímek Mečiar, který v produkci HBO Europe a společností PubRes a Negativ natočila režisérka Tereza Nvotová (Ježíš je normální!), sleduje bývalého slovenského politika Vladimíra Mečiara a jeho dopad na slovenskou společnost včetně osobního života autorky. Té byl v době Sametové revoluce jeden rok. Po pádu komunistického režimu se do konkurzu na ministra vnitra přihlásil do té doby nikomu neznámý právník z maloměsta – Vladimír Mečiar. Ten se po výhře dostává až na politický vrchol, odtud vládne zemi bez skrupulí a za pomoci v demokratickém zřízení těžko pochopitelných praktik. Na pozadí rozdělování Československa si Tereza se svými kamarády hraje na politiky s Mečiarem v hlavní roli. Snímek Mečiar nepojednává jen o jedné etapě slovenských dějin. Popisuje univerzální a v současnosti velmi aktuální téma, podobný archetyp politika se objevuje po celém světě. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Od Mečiara samotného se v dokumentu vůbec nic nedozvíme, takže je výrazně zajímavější paralelní sledování událostí divokých devadesátek, co si matně pamatuju z dětství, ale moc jsem jim tehdy nerozuměl. To je v dokumentu přehledné, má sílu i atmosféru. Kromě toho je to celé vlastně hodně hezké vizuálně, takže se na to pěkně kouká a dokument příjemně utíká. Celou dobu jsem si říkal, "slušný, tak za 3*", ale na konci začne být tak příjemně aktuální a temný, až ho to pro mě o úroveň zvedlo. ()
Je to smutné připomenutí jací vlastně jsme... Nepoučitelní ! A jak si s našimi životy zahrává marketing! Jak to racionálně shrnuje Fedor Flašík. Za vším jsou emoce - když dokáže svou kampaní zaujat 20% zájemců, aby "koupili" jeho produkt, většinou to stačí i k volebnímu úspěchu. Stejné náhodné hodnotící komentáře spotřebitelů - voličů Mečiara a po letech pak Fica - oba produkty stejné marketingové kampaně - to je fak děs! Obzvláště v současné době, kdy v Čechách prožíváme možná něco podobného... ()
Toto dielo treba vnímať, podľa môjho názoru, v dvoch rovinách, po prvé, ako dokument, ktorý sa zaraďuje medzi všetky ostatné dokumenty v rámci žánru, po druhé, ako historickú rekapituláciu jednej osobnosti, ktorá sa dostala k moci, a ktorá zmenila životy. Nás všetkých. Kombináciou oboch možností vznikol film MEČIAR. Technické spracovanie zvládnuté na jednotku, dĺžka úplne adekvátna, výborná prehľadnosť medzi rozhovormi, dobrý nápad s rozprávačskou technikou režisérky, záver na zamyslenie, ktorý zároveň vytvára rôzne úvahy smerom do budúcnosti. Otázkou stále ostáva, či to vôbec bolo na niečo dobré. To, že na čo, a pre koho, ukáže až čas. Ja hovorím, že áno. Bolo. Piatu hviezdu uberám iba z neistoty, že sa mýlim. ()
Zábery na Nvotovej detstva boli mierne rušivé a "spoveď" Mečiara z jeho vily nepriniesla prakticky nič nového, okrem toho, že sme pozreli v akom kráľovstve si náš "otec národa" býva. Na druhej strane dokument dôkladne, krok za krokom prechádza od začiatku až po pomyselný Vladov koniec a detailne rekapituluje všetky podstatné udalosti z Mečiarovej éry. Rozhodne má väčšiu výpovednú hodnotu než naša nová dráma Unos. Takže za mňa palec hore. ()
Retrospektivní pohled do slovenské moderní historie (dětskýma) očima autorky. Má to takový zvláštní atmosférický podtón. Hodně archivních záběrů je skvěle vypovídajících. O Mečiarovi je to jen první pohled. Daleko více to bilancuje samotný národ, jenž se stále motá ve stejném kruhu. Závěr je mrazivý + jak se tvoří na zakázku lidu nový Mečiar...uf, tohle by měli vidět všichni lidé (nejen) na Slovensku. 76%. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (3)
- Nvotová dokument nejprve natočila jako středometrážní bakalářský film na FAMU a v roce 2013 jej s velkým ohlasem uvedla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Tvar postupně rozšířila do podoby celovečerního snímku, ze 100 hodin natočeného materiálu a 250 hodin archivních záznamů ani tak všechno použít nemohla. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama