Režie:
Michael BayKamera:
John SchwartzmanHrají:
Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris, John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, Vanessa Marcil, John C. McGinley, Gregory Sporleder (více)Obsahy(1)
Brigádní generál Francis X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje, jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se společně se svým komandem přepadnout sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz se stovkou rukojmích a patnácti raketami, namířenými na blízké San Francisco. Pak se spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností. Pokud ne, tak odpálí rakety. Pentagon se rozhodne vyslat na ostrov speciální jednotku. O bomby se má postarat odborník na chemické a biologické zbraně Stan Goodspeed, který ale nemá zkušenosti s akcemi v terénu. Dostat komando nepozorovaně do pevnosti je donucen John Patrick Mason, bývalý britský agent, kterému se před třiceti lety jako jedinému podařilo z Alcatrazu uprchnout. Výtečně připravení Hummelovi muži však komando odhalí a zlikvidují. Přežijí pouze Mason a Goodspeed... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 199)
Druhý film Michaela Baye a hned se zařidil mezi nejlepší akční filmy. Nicolas Cage a Sean Connery tu vytvořili velmi povedenou dvojku, která zachraňuje americké občany, zajaté v nejobávanějším vězení v Alcatrazu. Edu Harrisovi to v roli záporáka také velmi sedne. Prostě to nejlepší co může žánr akčních filmů nabídnout. Jasných pět hvězdiček. ()
Nejlepší akční film 90. let. A né jenom proto, že jej natočil můj oblíbený režisér. Tenhle film přirovnávám k vlaku, který si to jako vystřelený šíp sviští mým akčním já. Lokomotiva = pan Bay, mistr svého řemesla, jehož nápadité automobilové honičky, megalomní výbuchy a kamerové vylomeniny do posledního kousku žeru. První vagón = zpracování příběhu, v podstatě není možnost se tu nudit, dostane se úplně na vše, co od akčního filmu očekáváte, od atmosféry, psychologie postav až k mírnému mrazení při každé druhé scéně. Druhý vagón = herci, film má hvězdné obsazení a herci svojí pověst potvrdili. Třetí vagón = dialogy resp. hlášky, ze kterých by se klidně mohla napsat dosti tlustá kniha (dodnes po nepovedené zkoušce ve škole pohrozím zkoušejícímu větou: "Nejradši bych Tě vykuchal, hochu!"). Čtvrtý vagón = hudba, ač jsem zastánce převážně písničkových soundtracků, tady se Hans Zimmer opravdu vyznamenal a song Fort Walton si většinou neopomenu vybrat v jukeboxu při občasném filmovém sezení. A pátý vagón je bez střechy a s trampolínou, to abych se vždycky mohl (i když nechci) odrazit a z toho téměř letícího rychlovlaku vyskočit a dostat se zpět na pevnou zem, jinak bych vždycky po skončení filmu běhal po baráku, házel nože po všem živým, skákal do litinový vany a prozkoumával pravou nohu našeho jídelního stolu... 75 miliónů dolarů(rozpočet)/335 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
"Poražení vždycky říkaj, že udělaj všechno. Vítězové to bez keců udělaj královně." Mám jistou slabost pro agenty Jejího Veličenstva a čerstvě vykopaný agent Mason má skvělý pohled na věc. Oproti tomu chemik Goodspeed zase skvěle zvrací, takže mi vlastně byli sympatičtí oba hrdinové. Jenže zároveň se mi dost hnusí přezíravý způsob, jakým vlády přistupují k válečným veteránům a rodinám pozůstalých, takže jsem byl od začátku i na straně generál Hummela. Naštěstí tato šachová partie má i nesympatické figury, dostatek akce, napětí i vtipu, což znamená, že jsem ke Skále již nejednou šnorchloval, motal se v podzemí a nakonec jsem i přidržoval Goodspeedovi ty zelené kuličky, aby se mu nerozbily. A dělal jsem to rád. ()
„Personally, I think you're a fucking idiot.“ Když mi bylo deset, považoval jsem Skálu za nejlepší akční film všech dob. Svůj názor bych s odstupem mnoha let neměnil. Jiné jsou jen důvody, proč Bayův (a Bruckeimerův a Simpsonův) mistrovský kus obdivuji. Stvořil svět, v němž je vše podřízeno maximálnímu akčnímu zážitku. Rozhodnutí postav nemusí (a ani nedávají) moc smyslu – je hlavně potřeba, aby jejich jednání dobře vypadalo (charakteristické kroužení kolem herce z podhledu nechybí) a generovat další akční situace. Skála je i přes ambiciózní délku a poměrně dlouhou, ovšem později plně zužitkovanou expozici (na Alcatraz se definitivně přesouváme až po hodině) strhující od první do poslední minuty. Ať díky souběžně probíhajícím akcím, hned zkraje stanovenému a průběžně připomínanému deadlinu nebo neúnavně šlapajícímu soundtracku, který filmu mění v hotový Zimmerfest. Šanci na vydechnutí nemáme zejména díky bravurní rytmizaci filmu. Nejprve každých deset minut, ke konci v ještě kratších intervalech se objeví nová překážka/postava učiní klíčové rozhodnutí/situace zvážní. Různorodé akční scény (automobilová honička, přestřelky, souboj muže proti muži) odhalují nové informace a posunují vyprávění. Kromě horizontálního pohybu vpřed dochází k vertikálnímu prohlubování pouta mezi Goodspeedem a Masonem (dynamika jejich vztahu se ve druhé polovině stává jedním z motorů vyprávění) i našich znalostí o postavách a jejich motivacích (Ed Harris rozhodně nehraje jednorozměrného superpadoucha, první záběry naopak naznačují, že by mohl být hrdinou filmu). Film, který ve druhém plánu tematizuje otcovskou zodpovědnost a nabízí svérázné vypořádání se s vietnamským traumatem, se zkrátka neustále mění a vyvíjí, nepřestane nás držet v napětí a překvapovat a na okamžik neustrne. Connery hláškuje ostošest, drahá auta jsou vesele demolována, padouši invenčně zabíjení. Vtip a důvtip vybroušeného scénáře (na kterém se kromě mnoha jiných podílel i Aaron Sorkin) přitom Skálu nemění v lehkou zábavu, ve které by o nic nešlo, ani v přechytralou sebereflexivní dekonstrukci žánru. Obojí hlavně pomáhá se zlidštěním a lepším prokreslením hlavní dvojice (v kontrastu se smrtelnou vážností vojáků nebo lidí z vedení FBI). Za všemi těmi okázalými výbuchy, troufalými heroickými činy a šílenými plány na vyhubení lidstva po celou dobu vnímáme uvěřitelný lidský element, díky kterému nás nepřestává zajímat, co se děje a co se bude dít dál. Dokonale vyvážený mix bondovky, westernu a buddy movie. 95% Zajímavé komentáře: POMO, Marigold, Niktorius, SeanLSD, Vronsky Acrobat ()
Soundtrack Hans Zimmer, Harry Gregson-Williams a Nick Glennie-Smith: 1. Hummell Gets The Rockets [6:26] ,2. Rock House Jail [10:13] ,3. Jade [1:59] ,4. In The Tunnels [8:40] ,5. Mason's Walk/First Launch [9:34] ,6. Rocket Away [14:12] ,7. Fort Walton, Kansas [1:38] ,8. The Chase [7:37] ()
Galerie (81)
Zajímavosti (90)
- Na filmu se podílel jako odborný konzultant Richard Marcinko, zakladatel jednotky SEAL Team 6. (Sealteam6)
- Britskí scenáristi Dick Clement a Ian La Frenais boli prizvaní na žiadosť Seana Conneryho, aby prepísali jeho repliky, ale nakoniec zmenili väčšinu dialógov vo filme. (m.a.t.o.)
- Keď producent Don Simpson počas natáčania náhle zomrel, štúdio sa snažilo túto novinku pred Michaelom Bayom utajiť, kým nedokončí natáčanie. Nicolas Cage sa pred ním však nechtiac preriekol. (m.a.t.o.)
Reklama