Reklama

Reklama

Film měl v amerických kinech premiéru 22. prosince 1965 a příští rok při udělování Cen akademie získal celkem pět Oscarů (nejlepší scénář podle předlohy, barevná kamera, barevná výprava, barevné kostýmy, hudba) a v dalších pěti kategoriích byl ještě nominován (nejlepší film, režie, herec ve vedlejší roli - Tom Courtenay, střih, zvuk). Oscarovým vítězem se však stal muzikál Za zvuků hudby se stejným počtem zlatých sošek, včetně té nejcennější za nejlepší film roku... Rozsáhlá stejnojmenná předloha ruského básníka a romanopisce Borise Pasternaka (1890-1960) obsahuje řadu autobiografických prvků. Autor ji dokončil v roce 1956, ale ve své vlasti ji nemohl uveřejnit. Rukopis se nejdřív dostal do Itálie a v roce 1958 byl s velkým úspěchem vydán v překladech do osmnácti jazyků. Téhož roku mu byla udělena Nobelova cena za literaturu, ale Pasternak ji musel na nátlak sovětských úřadů odmítnout (cenu přijal až básníkův syn Jevgenij v roce 1989). Poslední léta svého života strávil ve svém domě v Peredělkinu blízko Moskvy. Doktor Živago byl v Sovětském svazu vydán teprve v roce 1987... Anglický dramatik a scenárista Robert Bolt (1924-1995) spolupracoval s Davidem Leanem už na Lawrenci z Arábie (1962) a ve své adaptaci dějově i myšlenkově složitý Pasternakův román značně zjednodušil a zhutnil do podoby epického kostýmního dramatu. Rovněž v souladu s hollywoodskými požadavky poněkud otupil jeho tragické vyznění. Za svůj scénář obdržel prvního ze svých dvou Oscarů (druhý následoval hned příští rok za adaptaci vlastní divadelní hry Člověk pro každé počasí)... Klasik světové kinematografie, anglický režisér David Lean (1908-1991) se do dějin filmu zapsal jako čelný představitel britského civilismu (Pouto nejsilnější), skvělý tlumočník děl Charlese Dickense (Velké naděje, Oliver Twist) a především jako tvůrce výpravných velkofilmů, v nichž na rozdíl od běžných monumentálních podívaných dokázal přesvědčivě skloubit výtvarnou krásu obrazu a epické vypravěčství s přesvědčivým vykreslením pocitů a motivací svých nejednoznačných hrdinů (Most přes řeku Kwai, Lawrence z Arábie, za něž dostal Oscary, Doktor Živago, později už s menším úspěchem Ryanova dcera a Cesta do Indie)... Velkou zásluhu na majestátní kráse Doktora Živaga, který byl natočen na 70mm formát, měl stálý Leanův spolupracovník, kameraman Freddie Young (1902-1998), jenž všechny své Oscary získal za Leanovy filmy (Lawrence z Arábie, Doktor Živago, Ryanova dcera). Z pochopitelných důvodů se nedalo natáčet v autentickém prostředí, a tak film vznikal v rozsáhlých dekoracích předrevoluční Moskvy, postavených ve Španělsku, venkovské zimní exteriéry byly natočeny ve Finsku a některé záběry strastiplné pouti vlakem v Kanadě... Filmová verze Doktora Živaga se po svém vzniku hrála s ohromným úspěchem po celém světě, s výjimkou několika zemí, mezi něž patřilo i tehdejší Československo. Nicméně hudba z filmu, především její romantický balalajkový motiv (Lara's Theme), se stala nesmírně populární i u nás. Jejím autorem je francouzský skladatel Maurice Jarre (1924-2009), který stejně jako kameraman Freddie Young patřil do stálého Leanova tvůrčího týmu a stejně jako on obdržel své tři Oscary za Leanovy snímky (Lawrence z Arábie, Doktor Živago, Cesta do Indie)... Dobová kritika Leanovi vytýkala zjednodušené, příliš idealizované zobrazení bolševické revoluce a násilné zapojení milostného příběhu do bouřlivých historických událostí. Lean, který byl proslulý bezmeznou trpělivostí s lidmi i s rozmary přírody a perfekcionistou do morku kostí, strávil přípravami a realizací Doktora Živaga tři roky. Dávno po tom, kdy se na většinu Leanových kritiků a jejich příkré soudy zapomnělo, si Doktor Živago získává další generace diváků, kteří se rádi nechají unášet příběhem "lásky uchvácené ohněm revoluce", jak trefně hlásal dobový slogan. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (225)

Falko 

všechny recenze uživatele

Niet pochyb o tom, ze reziser David Lean vedel natocit velke vypravne filmy a v case premiery jeho filmov museli mat obrovsky divacky ohlas a taktiez aj Akademie. Dlzku LAWRENCA Z ARABIE (1962) som zvladol asi najlepsie, o nieco menej som zniesol o trosku nudnejsiu CESTU DO INDIE (1984) a nieco medzitym je Doktor Zivago. Nemozem povedat, ze by bol film zly, len proste tu dlzku niekedy naozaj nemozem zniest, akokeby bolo Davidovi luto natoceneho materialu a okrem toho mi chybali informacie, v ktorych rokoch sa mnohe sceny odohravali, kedze roky utekali rychlo. Viem, ze tam boli spominane vojny alebo Lenin, ale aj tak by som privital presnejsie roky. Takze skoda niektorych zbytocnych usekov a pridal by som aj tu 4 hviezdicku. Film mal az 10 nominacii a z nich ziskal az piatich Oscarov skor z technickych kategorii, ale aj za krasnu hudbu od Maurica Jarreho, ktoreho si urcite zasluzil. Z nominacii zostali herec vo vedlajsej ulohe Tom Courtenay, avsak Oscara ziskal Martin Balsam za ulohu v romantickej komedii A THOUSAND CLOWNS (1965). Dalej reziser David Lean a najlepsi film, avsak v konkurencii boli vitazmi v oboch kategoriach reziser Robert Wise za muzikal ZA ZVUKU HUDBY (1965)... 26.05.2010 _______ Omar Sharif - (Yuri) +++ Julie Christie - (Lara) +++ Geraldine Chaplin - (Tonya) +++ Rod Steiger - (Viktor Komarovsky) +++ Alec Guiness - (Yevgraf) +++ Tom Courtenay - (Pasha) +++ Siobhan McKenna - (Anna) +++ Tarek Sharif - (8 ročný Yuri) +++ Klaus Kinski - (Kostoyed) +++ Hudba: Maurice Jarre +++ ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Nesporně jeden z nejlepších filmů z občanské války v Rusku, který ukazuje ruskou společnost v dobách revolučních. Není možné zapomenout vše prožité v tomto filmu, hlavně pro ty kdo chtějí znát pravdu o ruském národu v dobách bezpráví a strádání, kterým Rusko prošlo, román od Borise Pasternaka, který byl námětem pro film Doktor Živago, má pravdivý, neidealizovaný obraz sovětské země. Osud hlavního hrdiny Živaga je dramatický, ale malinko to kazí moc uhlazené tváře a dobře vypadající postavy filmu. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Viac ako dvadsať rokov poznám hudobný motív, ale k filmu som sa dostal až teraz. Vďaka čt2, zase...Vravím si fajn film, štyri hviezdy ako vyšité, ale nejako som na film nemohol prestať myslieť. Tá postava Živaga si vážne užila svoje a film funguje nielen ako nenaplnená love story, ale aj ako sonda do dejín ruskej histórie, práve v tom najbúrlivejšom období. Koniec 1. svetovej vojny, občianska vojna - biely proti červeným, znárodňovanie majetku a nechýba súdruh Lenin. Tento filmový epos v dĺžke takmer 200 minút vzbudzuje trocha obavy, ale žiaden strach. Osobne by som privítal pár minút navyše, no na druhej strane i niekde ubral. Trochu súhlasím s nascendim, že film je možno málo "ruský" ,ale to u mňa nie je dôvod na uberanie hviezd. Páčila sa mi myšlienka, kde asi v polovici filmu sledujeme znechutených a vymrznutých vojakov v zákopoch a hlas rozprávača vysloví veľmi zaujímavú vetu: "...nakoniec urobili to, o čom snívajú všetky armády sveta...zbalili sa a išli domov..." 90%. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

S tímhle dílem se pojí čtyři výrazné plusy a čtyři výrazné mínusy. ____ Mínusy: 1, Režisér Lean směřuje k „umění“ velkým obloukem. Nikoliv vytrháváním diváka z příběhu a jeho přímým oslovováním, nýbrž klasickým hollywoodským hladkým stylem a univerzálním jazykem, což vede k tomu, že „artovost“ filmu mnozí pominou, protože na sebe neupozorňuje (a možná ve filmu vůbec není, dlužno dodat). Snad kdyby se Doktor Živago natáčel v Rusku, v kraji avantgardních formalistů, a splácel dluh Ejzenštejnovi s Vertovem. Ale my jsme na americké půdě. 2, Druhý problém spatřuji v rozklíženosti mezi estetikou Pasternaka a estetikou Leana. Svět Pasternaka, to byly filozofické úvahy, nadšenost pro jakékoli experimenty na úrovni estetické, poetické a filozofické. Jeho krédem bylo vydat z vnitřního, svobodného rozhodnutí světu sebe sama. Odmítal pojetí literatury jako služby společnosti. Naopak Lean upřednostňuje funkci a sílu příběhu. 3, Postavy takřka vůbec nevedou zajímavé dialogy, respektive když už něco valí z huby, rozhodně to není nikterak opojné nebo pronikavé, tudíž návaznost na Pasternaka (ježto každy Rus v sobě má kus filozofa) film opět zanedbává. 4, Lean, zdá se, podlehl tématu a rezignoval na dramatičnost. Film takřka nestřídá vyhrocené a uklidněné scény, nezná dramatické amplitudy. Je to dané zřejmě tím historickým souvrstvím, které vše urovnává – ona uhlazenost nicméně odlepuje diváka od filmu. ____ Plusy: A, Film velice umně napojuje vnitřní děj na historický rámec. Tedy skutečnost, s níž řada velkolepých fresek výrazně zápasí, výsledkem čehož je problematická motivace a jednání postav na půdoryse anonymního, „vzdáleného“ dějového pozadí. Tady ta vazba funguje, ostatně revoluce jde vždy odspoda, od proletariátu, a celkovému provázání pomáhá i dvojí opozice postav: postava-svědek (protagonista) / postava-konatel (antagonista). Bylo to o to složitější, že Pasternak chtěl čtenáře hlavně přesvědčit o tom, že je nutné udržet si vždy čisté svědomí, lásku k životu, ke svým blízkým a k víře, a tahle idea směřování k postavám, nikoliv od nich, nůžky mezi pozadím a postavami potenciálně notně rozevírala. B, Druhým kladem je dokonalé střídání hudby pocházející z vnitřního světa (zdroje uvnitř filmu) a hudby filmové. Navíc některé techniky jsou převzaty přímo z románu, kdy jedna postava hovoří klasicky a druhá přes voiceover (tedy mluví, přestože mlčí). C, Klaus Kinski... více netřeba dodávat. D, Film není angažovaný, ani křiklounský, což rozhodně není nic samozřejmého, uvážíme-li, že román patří mezi klasické disidentské čtení - hlas svobody z tehdejšího sovětského svazu - a samotný Pasternak se musel na nátlak sovětských orgánů zříct Nobelovky. ()

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Tahle láska přišla určitě v nepravou dobu. Revoluce, ta se na nic neptá, nemá soucit ani slitování, je krutá a bezohledná, nedívá se na bolest, jde si svou vlastní cestou., často krvavou a plnou utrpení. Ale to on ještě zatím neví, je mladý, plný ideálů, nadějný básník, později zamilován do dvou krásných žen, jen neví, pro kterou jeho srdce bije víc. Třeba to zjistí, dejme mu čaj, jen ta revoluce, ta se na nic neptá..... ()

Galerie (223)

Zajímavosti (43)

  • Scény z Moskvy byly natáčeny ve Španělsku za vlády generála Franca. Při natáčení noční scény, kdy ruští dělníci zpívají Internacionálu, se řada místních probudila a začala oslavovat, neboť se domnívali, že Francův režim padl. Filmový štáb musel vysvětlovat přiběhnuvším policistům, že se jedná pouze o natáčení. (L_O_U_S)
  • Protože nebylo možné filmovat v autentickém prostředí Ruska, filmaři natáčeli exteriérní scény v rozsáhlých dekoracích předrevoluční Moskvy, které byly postaveny ve Španělsku. Venkovské exteriérní scén odehrávajících se v zimě byly natočeny ve Finsku a některé filmové záběry ze strastiplné cesty vlakem byly dokonce natočeny až v Kanadě. Natáčelo se od 28. prosince 1964 do 7. října 1965. (Lynette)
  • Strelnikovův obrněný vlak je věrnou replikou skutečných vlaků, které byly v průběhu první a druhé světové války využívány k hlídání oblastí, které byli kvůli sněhu těžko dostupné pro nákladní vozidla a tanky. (Ajka1)

Související novinky

Omar Sharif 1932 – 2015

Omar Sharif 1932 – 2015

11.07.2015

Ve věku 83 let nás dnes opustil egyptský herec Omar Sharif. Charismatická legenda zemřela na infarkt v nemocnici v Káhiře a zanechala po sobě nejen syna Tareka, ale také šedesátiletou kariéru… (více)

Navštivte Noc v Hollywoodu

Navštivte Noc v Hollywoodu

02.09.2008

A nemusíte daleko. Stačí v sobotu 6. září ve 20 hodin zavítat do Dvořákovy síně pražského Rudolfina. Tam se totiž koná slavnostní koncert filmové hudby A Night in Hollywood. Pod moderátorským vedením… (více)

Seminář 70mm filmů

Seminář 70mm filmů

14.03.2007

Do Krnova na ne-anamorfní 2,2:1! Druhý ročník unikátní filmové akce Seminář 70mm filmů proběhne ve dnech 16.-18. března v krnovském kině Mír. Promítnuto bude 13 snímků a témata referátů se budou… (více)

Reklama

Reklama