Režie:
Spike LeeScénář:
Spike LeeKamera:
Ernest R. DickersonHudba:
Bill LeeHrají:
Danny Aiello, Ossie Davis, Ruby Dee, Richard Edson, Giancarlo Esposito, Spike Lee, Bill Nunn, John Turturro, Paul Benjamin, Frankie Faison, Robin Harris (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Děj se točí okolo roznašeče pizzy Mookieho (Spike Lee), který si v převážně černošské čtvrti paradoxně našel práci u Italoameričana Sala (Danny Aiello). Celkem poklidný průběh všedních letních dní plný pohodové muziky a nezávazného klábosení začne zprvu sotva postřehnutelně, postupně však stále patrněji, narušovat jeden ze Salových synků - rasistický Pino (John Turturo). Vše neodvratně směřuje k nepříjemnému střetu dvou odlišných kultur. (Matty)
(více)Videa (2)
Recenze (185)
Obžaloba rasismu, která ovšem nemá jednoznačné záporáky ani klaďase. Jiné filmy řešící rasovou problematiku většinou vykreslují určitou rasu či menšinu jako oběť. A v tomto musím přes Spikem Lee smeknout, protože se tomuto vyhnul. Natočil celoplošnou obžalobu rasismu a - v rámci možností - nestranně kritizuje všechny a všechno - policii, černochy, bělochy, hispánce, korejce, italy...vykresluje rasismus jako problém každého etnika a segmentu společnosti. Zajímavý a určitě velice povedený film. Už je mi také jasné, odkud se vzala ta silná nasírací scéna z 25. hodin - Spike jednoduše vykradl sám sebe:-) ()
Líně plynoucí film pomaličku poodkrývá první jiskřičky rasové intolerance v černošské komunitě. Vše spěje ke stále větší radikalizaci za přihlížení policistů, kteří s chápavým úsměvem neřeší násilí v zárodku, ale místo prevence zasahují až jako represivní složka. Tohle není nahlednutí pod pokličku rasismu, Lee vám rovnou vrazí obě ruce do vřícího kotle a vědoucím pokyvovàním čekà na váš řev, že to pàlí. Ale neumožní vytáhnout ani jednu z popálených rukou, uchopí vás za kotníky a mrskne vás do kotle komplet. Kdo má odvahu na duševní popáleniny třetího stupně, může se přidat k Leeho bezchybné jízdě. ()
v poslední době se mi těch filmů o rasismu sešlo možná až moc,nicméně tenhle je z nich zdaleka nejlepší a všem novějším ukazuje s přehledem záda.Do The Right Thing je ze začátku poměrně civilní pohodička se spoustou různých a zábavných figurek,která moc nevypadá na to,že by se měla nějak zvrtnout.Postupem času se ale začnou objevovat menší zádrhele a všechno postupně vygraduje k dost ukřičenému,ale hodně silnému závěru.Lee tu moc hezky ukazuje,jak zdánlivou idylu může velmi rychle narušit jeden pitomec (v tomhle případě Giancarlo Esposito,kterého sem původně vůbec nepoznal),který díky poměrně malichernému důvodu - který se dal vyřešit celkem v klidu - postupně strhne další a posere všechno co může.Moc hezky je tu vystižen i ten stále trvající koloběh rasismu,kdy nejen že běloši nadávají na černochy (tady úplně minimálně),ale sami černoši jsou rasisti vůči hispáncům a ti zase vůči asisatům atd atd.Policie tu pak nejedná buď vůbec a nebo naopak jedná přehnaně.Lee tu navíc nikomu nenadržuje a nejen Espositova figurka,ale i další (Mookie,Raheem) z toho všeho nakonec nevychází zrovna dobře...80%,ale chci to vidět znova a na plný počet moc nechybí. ()
To ako vážne 82%? Zaujímalo by ma, čím by mal byť práve tento priemerný filmík tak úžasný, že ho všetci tak nadhodnotili. Zrejme má valná časť divákov pocit, že je v ňom pre budúce generácie a aj pre nás, skryté ušľachtilé posolstvo :D Pritom, ak mám napísať pravdu, celý film je o tom, ako sa v Amerike neznášajú čierny s bielymi a ostatními farebnými a ako im horúčavy lezú na mozog. Ešte, aby som nezabudla, aj o tom, že ľudia drancujú a demolujú v stádach, na povel toho agresora, ktorý zavelí a hodí kameňom ako prvý. Teda podľa záverečného citátu je Gándhí vlastne imbecil, pretože odmietal používať násilie a to aj v sebeobrane... Tak a tomuto ste dali 82% ?! ()
Musím se přiznat, že mě brzo přestalo bavit se koukat na nepracující černochy, jak všechno jen negujou a mluvěj a chovaj se jak jedna nejmonovaná menšina u nás, ovšem to co nastalo v posledních 15 minutách bylo fakt nekompromisní, drsný, ale zákonitý, ale já problém rasismu nevidím ani tak v černejch, hnědejch, bílejch, žlutejch nebo třeba zelenejch, ale ve státních institucích. To co tady předváděla policie je typický, liknavá k prevenci, agilní pokud jde o nasílí a to už vůbec nemluvím o odpovědných, který o těhle problémech ví až tehdy, stane-li se něco podobnýho co tady na konci filmu, pak, ale hned otevíraj svoje držky a mluví jako ti nejzasvěcenější odoborníci na téma rasismus. Sala mě bylo na konci jak tam seděl fakt líto. Vysírá mě, že kolikrát stačí jeden krypl a my ostatní mu na to skočíme a je jedno jestli je ten krypl černej, bílej nebo bleděmodrej. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (33)
- Laurence Fishburne dostal ponuku zahrať si Radio Raheema, ale túto ponuku odmietol. (MikaelSVK)
- Ve scéně, kdy se Sal (Danny Aiello) a Buggin Out (Giancarlo Esposito) hádají ohledně obrázků na zdi, že tam visí jen samí Italo-Američané a žádní Afro-Američané, jde o ironii, protože Giancarlo Esposito je napůl Italo-Američan. (CliffLee)
- Tento film je inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v New Yorku v části Howard Beach. Ve skutečnisti ale byli černí mladíci vyhozeni z pizzerie a honěni bílými. (CliffLee)
Reklama