Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (593)
Nick Carter - skvělý soukromý detektiv z USA přijel do Prahy a chce poznat památky:)) a to hlavně hospodské unikáty:o). Při své detektivní práci využívá mnoho úžasných přístrojů od jiných kolegů z vědeckých oborů. Michal Dočolomanský v jedné ze svých nejlepších rolí (spolu s Tajemství hradu v Karpatech). Další postava, která je naprosta dokonalá je komisař Ledvina v podání skvělého herce Rudolfa Hrušínského - typicky český hrdina:o). Tohle je naprosto výborný film! Originální a zábavné:). Film roku 1977. ()
Jeden z důvodů, proč Oldřicha Lipského řadím do své režisérské top 5. Herci (Kopecký, Hrušínský, Dočolomanský, Pešek, Konvalinková a další), režie, scénář (Brdečka Rulez), výprava, vše je tak dokonale skloubeno, že se nedá ani popsat. Jeden z filmů, kde si nepamatujeme části, ale celek. "No, to je zase den." - "Ukliď to." / "Dar přítele Messera." ()
Super komedie. Viděl jsem to už jako malý. Nick Carter je fakt borec! Ty jeho vyšetřovací metody. Hrušínský mu hezky sekunduje. Konvalinková byla tenkrát ještě hodně mladá. A Kopeckému role šíleného šlechtitele pochopitelně sedne. Opravdu velká masožravá květina. No a jeho další případ je zmizení Cheopsovy pyramidy. "Dar přítele Edisona." :D ()
K tomu nejlepšímu, co česká kinematografie vyprodukovala, patří trojice parodií velezkušeného režiséra Oldřicha Lipského a scénáristy Jiřího Brdečky. Vedle Limonádového Joa (parodie na westerny), Tajemství hradu v Karpatech (parodie na románový svět Julese Vernea) vznikla jako druhá v pořadí právě Adéla ještě nevečeřela, parodie na levné ,,šestákové" detektivní romány. Spolu se stylizací zrychleného světa němé grotesky, plné gagů a situačního humoru, se ústředním leitmotivem a hlavní estetickou složkou filmu stává dokonalé napodobení dějových klišé brakových detektivek i přidružených pokleslých žánrů (červenou knihovnu například paroduje osudové vzplanutí Nicka ,,Ledviny" Cartera a slečny Květušky Bočkové). Specifickou složkou humoru je humor jazykový - usazení celého filmu do 19. století, doby národního obrození, a s tím spojené použití některých příznakových slov a spojení je nosným pilířem filmu - např. puristické tendence (Nick Carter díky své příručce Česky snadno a rychle hovoří o lučbě a silozpytu...), použití příznakové fráze v běžné řeči (,,Ach, jak jsem rozvrkočena..." ,,Perfidní čmuchale!"), zaměňování slov na základě podobnosti (,,babočka jenerál, dědečku...") atd. K tomu, že film nezestárl, přispěly nemalou měrou také geniální animace a trikové postupy Jana Švankmajera, stejně jako nebývalá výpravnost celého snímku. Stejně tak architektonické a především výtvarné usazení do uměleckého slohu secese. Pro filmové tvůrce, co se týče kostýmů, komparzistů atd., byla 70. a 80. léta 20. století doslova zlatými časy - po ideové stránce tomu bylo samozřejmě naopak. Přesto parodovat ,,západní" pokleslé žánry bylo dovoleno a bavit lid dokonce žádoucí. Vzniklo tak skutečně nadčasové dílo, které baví diváky již několikáté generace. Film, který nezestárl. Výjimečný film... ()
Geniální botanik Kráčmera se dal na stranu TEMNA a výsledkem jeho řádění je (zatím) jeden "zblajznutý čokl". Zloduch má však smůlu, protože tento případ si vylosoval k objasnění nejlepší světový detektiv a karatista Nick Carter. Jeho inkognito bylo sice prolomeno již před příjezdem, protože "U nás se všechno vykecá", ale za uplatnění nejnovějších poznatků světové fyziky a za pomoci pražskými krčmami provozně naladěného komisaře Ledviny nelze být neúspěšný. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (48)
- Pri záverečnej scéne, kde sa Záhradník (Miloš Kopecký) vyhrabe na lokomotíve z uhlia, bola táto lokomotíva nepojazdný exponát z Národného technického múzea a bola tlačená inou lokomotívou. Dym a parné efekty boli vytvorené pomocou dymovníc a pyrotechniky. (Raccoon.city)
- Rudolf Hrušínský (Ledvina) pobíral za každý natáčecí den 700 korun československých (v první polovině 70. let 20. století to byl balík) často za to, že na place pojídal buřty, pil pivo a někdy i usínal. (pursulus)
- Ukolébavku nazvanou „Princi můj malinký, spi!“, kterou zpívá hraběnka Thunová (Květa Fialová) propůjčeným hlasem operní pěvkyně Milady Šubrtové, nesložil Wolfgang A. Mozart, jak je nám ve filmu mylně tvrzeno, ale Bernhard Flies. (cariada)
Reklama