Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vlastimil HálaHrají:
Vladimír Menšík, Jaroslava Obermaierová, Josef Abrhám, Bohuš Záhorský, Stella Zázvorková, Jiří Steimar, Martin Růžek, Bedřich Prokoš, Josef Hlinomaz (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Lidé zde chodí pozpátku, koně skáčou přes překážky pozpátku, smrt se stává zrozením a naopak, při jídle vycházejí potraviny lidem z úst na talíř… Jen tak se může stát, že po dopadu se ostří gilotiny zvedne, odsouzencova hlava opět sedí na krku a odsouzenec – řezník Bedřich Frydrych obživne, neboli podle jeho vlastního komentáře „se za poněkud zvláštních okolností narodí“. Pozoruhodná na Happy endu ovšem zůstává hlavně základní myšlenka pracující s tím, že zpětným chodem se divák dopracuje ke zcela protikladnému vnímání původního významu: rozřezávaná manželka je „složena“, smrt se jeví jako zrození, pohřeb tchána jako „doručení“ v rakvi… Především se však tragický – a banální – příběh podváděného manžela-vraha mění v nevšední komedii s dobrým koncem. (KVIFF.TV)
(více)Videa (2)
Recenze (441)
Lipského brilantní filmový experiment, hříčka, která obsahuje spoustu neskonale vtipných míst. Jednoduše pozpátku vyprávěný a převážně i promítaný film vzbuzuje spousty asociací, reinterpretaci zavedených schémat a podněcuje snahu vidět život úplně jinak. Oldřich Lipský byl snad náš nejinvenčnější filmař a možná nejen komediální. Proč už se dnes nic takového netočí? Vždyť je to tak jednoduché… ()
Trefné, zábavné a vyzývavé. Komedie Oldřicha Lipského v mnohém předběhla svou dobu a nestala se tak doceněnou jak by si zasloužila. Skvěle pojatý experiment s vynikajícím Menšíkem, který jen potvrzuje statut jednoho z nejlepších českých filmů a právoplatných členů zlatého fondu české kinematografie. ()
Scénář: Oldřich Lipský...ten napsal hromadu klasik. Od Joa počínaje, po Humborto konče... Šílenost hodná Mela Brookse nebo Davida Zuckera. Skvělý film pocházející z doby snad největší slávy Barrandova, zabývající se myšlenkou; "Co kdyby následek předbíhal příčině?". Silně nedoporučuju po tomto snímku pozorovat jiný, protože budete mít v hlavě zaručeně bordel, který vnímá vše naruby....brr 87% ()
Formálně absolutně top. V prvních minutách jsem měl úžasnou radost z každé minuty a každého záběru. Happy End je plný hravosti a téměř ve všech aspektech je dotaženej a vypoentovanej. Jenže morálně to bolí. Ženské postavy degradovány na objekty, postava tchyně je ve filmu pouze pro naplnění stereotypu a zároveň sešíváme mrtvé krávy. Skrz prochází geniální scény pokládání postav pod vlak a vyskakování z vody nohama napřed. Strašně mě to bavilo, ale je tam silnej pocit mrzení. ()
Jeden smutný život pozpátku. Snímek nestojí pouze na tom, že ukazuje normální situace pozpátku ve stylizaci klasických grotesek. To by samo o sobě rychle omrzelo. On si vytvořil svůj svět, plný vlastních pravidel a humoru, kde vizuální komika běžných situací puštěná naruby, je opravdu jen jeden z aspektů. Právě to Happy End odlišuje od mnoha jiných s podobným nápadem. Vše podtrhuje komentář "právě zrozeného" Menšíka. yrěmop éksmezut an (nejen) ničop ínčidarten uktuksV. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (7)
- Poslednú klapku snímky si Jaroslava Obermaierová (Júlie) zobrala domov ako pamiatku na jej prvý film a dodnes ju má ako dekoráciu na stene svojho bytu. (Raccoon.city)
- Dôkladnú prípravu si žiadalo mimoriadne náročné nakrúcanie filmu, ktoré sťažovali predovšetkým dialógy postáv. V prípade ojedinelých slov herci hovorili pred kamerou pospiatky. U rozsiahlych dialógov nezostávalo než tieto spôsobom odohrať aj celú fyzickú akciu. (Raccoon.city)
- Scéna, kde plavci vďaka spätnému chodu premietačky vyskakovali z vody, bola použitá už v krátkom filme Žofínska plaváreň (1898). (Raccoon.city)
Reklama