Reklama

Reklama

Velká filmová loupež

  • Slovensko Velká filmová loupež (více)
Československo, 1986, 77 min

Scénář:

Oldřich Lipský

Kamera:

Emil Sirotek

Hrají:

Oldřich Kaiser, Jiří Lábus, Jaroslav Moučka, Jiří Němeček, Karel Heřmánek, Ladislav Gerendáš, Zdeněk Srstka, Dagmar Havlová, Vladimír Hrabánek, Otakar Vávra (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Protagonisty jsou komici Oldřich Kaiser a Jiří Lábus, kteří mají na výstavě převzít cenu japonské televize. Současně se pětice gangsterů chce zmocnit převratného vynálezu profesora Suzukiho – superholografu, jímž je možné vyjmout kohokoliv z televizní obrazovky a přenést do reality, a také naopak. (Filmbox)

Recenze (150)

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Cena firmy Sony bude našim komikům předána na přehlídce 40 let znárodněné kinematografie v Praze U Hybernů. Vskutku velká filmová loupež... Film jsem viděl naposledy na špatně naladěném televizoru Tesla Merkur se zulámanou anténou. Byl konec osmdesátých let a scéna desítek herců vystupujících z polské parodie na Fiat, meta humor a ztřeštěné honičky mě fascinovaly. Jednalo se o období, kdy jsem ujížděl Muži z Hong Kongu. Bylo jasné, že očekávání založená na dětských diváckých zážitcích s Merkurem se nemohou naplnit, ale pocit trapnosti, jemuž jsem se místy neubránil, jsem nečekal. Splácanina vynikajících scének, včetně té "vítězné" z Japonska, odkazů na starší české úspěchy zestátněné kinematografie (Láska z pasáže, Arabela, Vrchní prchni aj.), odvážných výstřelků, zjevně z hlavy chlíváka Zdeňka Podskalského st. (nahotiny na kole) a řady nechtěných přešlapů od bláznivé komedie do nepovedené maškarády circa ČST. Ve své prostotě film klade nemalé nároky na znalost československé filmové tvorby, pro mileniála to musí být naprosté psycho. Místy ovšem nonsensuální crossover jako svině, jehož šílenost může docenit každý: Udělej Lábuse. Za pivo! [Vorlíček:] No tak, jak jsme Tě to učili? (Lambas se mění v havrana a zpět.) Vidíte jak se mu leskne brko? Možná kdyby to nebylo digitálně restaurované, ale vysílal to ten starý Merkur... ()

MP17 

všechny recenze uživatele

Jako malému se mi to hodně líbilo. Jako dospělý jsem to neviděl, možná pak mé hodnocení přehodnotím. EDIT: Tak jsem to viděl možná po 15ti letech a opravdu dojmy tak silné nejsou. Je to prostě takový tribut tuzemskému filmu. Ale hodnocení nechám - coby malé dítě to pro mě byl opravdu dokonalý film, takže z nostalgie... ()

Reklama

Cibulka_C 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv je to ztřeštěná komedie, kterou někteří považují za totální blbost, já ten film obdivuju. 🤍 Ať už z toho důvodu, že se ve filmu objevilo neuvěřitelné množství herců, nebo že se na filmu vystřídali dva režiséři (Oldřich Lipský bohužel během natáčení zemřel, a tak režii převzal Zdeněk Podskalský) anebo už jen díky tomu, že ✨ve filmu Oldřich Kaiser a Jiří Lábus hrají sami sebe✨ a jenom tenhle fakt naznačuje, co se asi bude dít a jak moc super to bude. Dalším důvodem je naprosto dokonalá hláška hned v několika prvních minutách, když Saskii Burešové při příjezdu herců uletí scénář. Její komentáře stojí za to: „Z auta nám vyskočil i Ivan Vyskočil.“ - miluju. 🤩 Takže pokud máte rádi dvojici Kaiser & Lábus ve filmu, ve scénkách, hrající svoje vlastní dvojníky nebo jen obyčejně je dva, rozhodně doporučuju! 🙌🏻 ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Velká filmová slabota. Hodně překombinované bez ladu a skladu včetně vyloženě trapných momentů. Příšerné šaškování dvojky Kaiser & Lábus a spousta hvězdných herců, kteří se zúčastnili natáčení, aby udělali publikum, zakývali do kamery nebo řekli jednu větu. Tak už to u podobných zakázkových filmů k výročí kinematografie, prvního kina, Barrandovu atd. bylo, dnes už je stěží uvěřitelné, že řada těchto snímků nevznikla jenom pro televizi, ale normálně s účelem promítání do kin. Tenhle snímek stojí o něco výš od předchozích obdobných titulů jen díky tomu, že polovinu filmu nepředstavují jen střihové ukázky ze starších filmů, ale odkazy na ony filmy proběhly originálnějším způsobem. Některé narážky a parodie na různé čs. filmy jsou zábavné (za všechny jmenuju Vlado Müllera parodujícího svého kaprála Hoferika z filmu Signum laudis), stejně tak vtipný zemědělský dabing Kristiána a ocenil jsem v pozadí záběry na tehdejší filmovou pražskou výstavu roku 1986 s mnoha známými kostýmy a rekvizity. Jako celek to i díky hlavní dvojce trochu připomíná pořad Možná přijde i kouzelník, který se v té době díl od dílu posouval od tradiční TV estrády k tematicky sevřenějším večerům. S odstupem času zde možná víc zaujme dokumentární hodnota, než humor. Renomovaní tvůrci komediálního žánru Oldřich Lipský a Zdeněk Podskalský už zde doslova mleli z posledního a ani jejich spojení tyhle nedostatky nedokázalo nahradit, spíše naopak. 50% ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„To sem blázen paní Moutelíková!“ - „No jo to víte, vono je dneska v našem filmu všecko možný.“ Naprosto bláznivá komedie ala z filmu do filmu, která nemá téměř žádný děj a chvílemi se mění v totální chaos. Zároveň je to přehlídka herců, filmů a jednotlivých vtipných scének. Nápadů má film nespočet (zelené autíčko, obraz s „odpovídajícím“ zvukem, promítačka), ale kvůli stylu vyprávění, (ne)důrazu na pointu a „švy“ působí snímek nesourodě, zmateně a občas skoro až amatérsky. Samotní Kaiser s Lábusem, pokud tedy zrovna jen neběhají odnikud nikam, mají řadu vtipných scének (z učitelky a především tedy jejího žactva jsem brečel smíchy), ale jistě jich mohlo být také víc. Co se týče odkazů na filmy a postavy, Velká filmová loupež jich nabízí hned několik opravdu zábavných („Pánové si přejí platit?“ a „Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastný“ mě rozesmály nejvíce), někdy jde spíš o herce samotné (Zázvorková a její zničující smích, nesmělý Suchánek, slovenská „delegace“) a pak je tu spousta narážek na filmový průmysl (profese, cyklistky snažící se prosadit, řevnivost mezi divadlem a filmem) a také na socialistické poměry. Na druhou stranu, jakože casting dokázal zahrnout celou řádku kvalitních herců, někteří jsou tu jen tak pro okrasu a jejich výstup je jen těžká „vata“. To se nejvíce projeví v závěru. Konec byl totiž na celém filmu suverénně nejslabší (toporný až trapný) a opravdu ho nezachránila ani „happyendová“ pocta (?) zesnulému Lipskému při závěrečných titulcích. Dávám prozatím lepší průměr a časem si film chci zopakovat, navíc jsem v tom návalu scének jistě nezachytil všechny narážky a odkazy (hodnocení případně upravím). „Majko, copak vy ve třídě nemáte žádné chlapce?“ – „A no máme, ale to sou všecko takový paka vylízaný třeba, no..já se třeba chci, třeba absolutně votevřít ve třídě a nemůžu, když se na ně podívám, tak se zase zavřu, akorát snad Dušan za něco stojí, ale teď už taky ne, no.“ ()

Galerie (5)

Zajímavosti (24)

  • Ve filmu se mihne i režisér Václav Vorlíček, a to v roli číšníka ve scéně v hospodě, kde Lambas (Jiří Lábus) popíjí s kumpány pivo. Pronese přitom směrem k Lambasovi: "No tak, jak sme Tě to učili?" což je odkaz na seriál Arabela (od r. 1979). (offlineman)
  • Když Šeptal (Jiří Němeček) ukradne sošku, spustí alarm a objeví se Antonín Martin Brousil, divadelní a filmový teoretik, kritik, historik a profesor AMU. A říká: „To byla Siréna,“ což je narážka na film Siréna z roku 1947 a odebírá mu ukradený artefakt, což je Zlatý lev, ocenění z Itálie za tento film. (sator)
  • Poslední film režiséra Oldřicha Lipského. (M.B)

Reklama

Reklama