VOD (2)
Obsahy(2)
Noc plná milostných a bláznivých studentských dobrodružství, jimiž končí dětství a začíná život. Skupinka studentů a studentek z maloměsta má před sebou poslední den prázdnin. Dva kámoši, Steve a Curt se chystají na univerzitu, další čeká nástup k vojsku, jiní vlastně ještě netuší, jak se svým dalším životem naloží. Frajírci závodí v nablýskaných i otlučených autech, dívky se vyzývavě procházejí v ulicích, plných rock'n'rollu. Dění kulminuje uprostřed noci plné bláznovství, krátkých okamžiků lásky, prvních polibků, honiček v autě a problémy s policií...
Film režiséra Georga Lucase (jenž se později proslavil sci-fi ságou Hvězdné války), zachycuje atmosféru počátku šedesátých let minulého století, obraz mladé generace a konec jejího dětství. V době svého uvedení snímek zaujal prolínáním několika příběhů, jemným humorem i nostalgií, s nímž jsou vyprávěny, stejně jako výrazným využitím dobové hudby, obrazovým zachycením kamery (Jan D'Alquen a Ron Eveslage) a brilantními hereckými výkony mladých představitelů.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (209)
Ocenění : Oscar - nominace: vedlejší herečka ( C. Clark ), režie, střih, film, původní scénář. .....Zlatý glóbus - film ( muzikál/komedie ), nejnadějnější herecký nováček ( P. Le Mat ). .....National Society of Film Critics Awards - scénář. .....New York Film Critics Circle Awards - scénář. Scénář : George Lucas, Willard Huyck a Gloria Katz. Kamera : Jan D'Alquen a Ron Eveslage. Americký filmový institut určil tento film 62. nejlepším filmem všech dob. ()
George Lucas skeptickým studiím dokázal, že vyjma depresivních snímků umí natočit i výtečnou fresku šedesátých let, z níž na Vás z každého filmového políčka doslova dýchá vybroušená dobová atmosféra. Snímek American Graffiti rovněž zaujme bohatým vozovým parkem, kolem kterého je vlastně celý snímek vystavěn. Touha vlastnit automobil a jen tak se projíždět po městě je zkrátka něco, po čem každý mladý člověk touží a kolem čehož se točí veškerá jeho pubertální existence. Celý tento koktejl pak velmi působivě dotváří atraktivní paleta notoricky známých písní, které se prolínají s vysíláním frenetického rozhlasového moderátora, jež nás a samotné postavy provází celým dějem. V tomto bodě může mnoho kritiků namítnout, že snímek vlastně žádný děj nemá, nicméně já si myslím, že Lucas právě zde dokonale načrtl to bezcílné bloumání životem po ukončení střední školy s myšlenkou na to, co vlastně dělat dál. Právě díky tomu je dle mého názoru American Graffiti dokonalou výpovědí jedné generace, k níž se vždy budu velmi rád vracet. Skvělá práce! PS: Malá role Harrisona Forda vážně stojí za to! (MovieZone tip) „You’re the most beautiful, exciting thing I've ever seen in my life and I don't know anything about you.“ ()
Nejlepší film George Lucase. Velká škoda, že se navždy zaprodal galaxii daleko odtud a jednomu dobrodruhovi s kloboukem, protože tady dokázal v komorním žánru dokonale vytvořit maloměstskou atmosféru a za pomoci perfektně padnoucích herců vyprávět příběh se všemi aspekty sociálně-existenciálního dramatu a zároveň dostatečně odlehčenou teenagerskou komedii. Klíčem je to, že až do samotného konce není jasné, k jaké rovině se scénář přikloní. Zda nechá hrdiny v průběhu jediné noci definitivně dospět nebo jim udělí bolestnou lekci. A možná, že dokáže zcela nenásilně udělat obojí. ()
Doba, kterou nemiluji a filmy, které o ní vyprávějí, mi moc nesedí a přesto se našel filmař, od kterého bych to nejmíň čekal, a představil mi ji v naprosto jedinečném obraze, do kterého jsem chtěl po celých sto deset minut vklouznout, abych se stal svědkem onoho jedinečného dění, které tam probíhalo. Bez květinek a dýmu z marihuany, natočil George Lucas jedinečnou generační výpověď, vyprávěnou s lehkostí mladého nadšence, kde dokázal umě skloubit jednoduché protkávání různých charakterů od brýlatého šprta počínaje, přes partnery v krizi, až po všudybylské frajery. Samozřejmě, že občas je třeba nad věrohodností některých dialogů a situací přivřít oko stejně tak jako nad tím, že ta noc – ve které se celý děj odehrává – občas vypadá v jednom záběru jako ranní rozbřesk a v následujícím jako pár minut po půlnoci a kdekoho pak napadne, že to nebude jenom nenadálou zvýšenou koncentrací měsíčního svitu. Ale nad tímto vším se dá lehce mávnout rukou jako jsem to udělal já a tak si říkám, že když jsem si i já – absolutní hudební analfabet – během filmu pobrukoval polovinu znějících písniček, něco na tom všem možná bude, na filmu i na 70. letech jako takových. ()
Ach, to mládí. Jak nám krásně ubíhá před očima. Nádherný (ne)příběh zasazený do 60. let je esence doby, potažmo celé generace. Nemusí se jednat o nějaké velké drama s prvoplánovými scénami rvoucí za srdce, stačí jen vsadit na mírně naivní a naturalistické pojetí, protože ukazuje hrdiny v naprosto přirozených a nám blízkých situacích. Žádná hlubokomyslná sonda do duší teenagerů, jen pohodová a vtipná retrozábava, která pro milovníky starého rock'n'rollu může přímo apelovat na kult. Okouzluje nás a připomíná nám krásné časy našeho mládí, kdy jsme žili stejným ležerním způsobem života a svým "prozevlováním" a typizací hrdinů se hrdě trefuje do skoro každého charakteru. Stojí na pokraji dospělosti a tohle je jejich poslední noc. Noc, za kterou se taky může všechno změnit. V závěru ještě dodává nostalgickou a myšlenkově hodnotnou tečku a vám bude ten film připadat božský. Jistě, někdo to může rychle shodit, že je to film o ničem, ale pro mě, jako pro člověka, který se v podobné etapě života nachází, má tato jízda maximálně pozitivní náboj se vším, co k tomu patří. That's the way I like it. O to víc mě mrzí, že po tomto filmu už Lucas popustil a podobně laděný snímek už ani nehodlá natočit. Mnohdy se dá totiž v menším prostoru a s menší kamerou vykouzlit více, než co by se vešlo do všech galaxií... ()
Galerie (130)
Zajímavosti (27)
- Jeden z důvodů, proč většina studií odmítla scénář byl ten, že režisér požadoval na soundtrack alespoň 40 písní, což by přirozeně vedlo k vysokému rozpočtu. Na milost ho vzal Universal ve chvíli, kdy do hry jako producent vstoupil Lucasův přítel Francis Ford Coppola, tehdy posílený úspěchem Kmotra. (novoten)
- Ve filmu jsou použity tři Chevrolety 1955. První je vidět při záběrech zvenku, druhý při záběrech zevnitř a třetí se použil při natáčení závěru závodu. (novoten)
- Harrison Ford byl požádán, aby si pro film ostříhal vlasy. Odmítnul s tím, že jeho role je příliš malá a místo toho navrhl, že bude nosit klobouk. (novoten)
Reklama