Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

HAL 

všechny recenze uživatele

Člověk který po něčem takto anidiváckém a antifilmovém přiklepl Lucasovi peníze na Star Wars musel být buď extrémně šťastný blázen a nebo extrémně geniální vizionář. Když jsem film nezvládl dokoukat před dvaceti lety v televizi, mohl jsem z respektu k tvůrci předstírat že jsem tehdy na artové filmy ještě neměl buňky a zkušenosti, teď už to ale okecat nejde ničím, je to prostě prázdný a nekonečně nudný studentský experiment s filmovou formou, aniž by k tomu experimentování byl pořádný důvod. Vizí antiutopického světa s dehumanizovanými lidmi na kolečka ve stroji je hodně, THX mezi nimi vyniká hlavně neschopností představit ten svět jako nějakým způsobem funkční, a krom onoho nastínění světa tu není nic. Jen chaoticky naznačený útěk, ale útěk proč a k čemu? Škoda že film není o polovinu kratší, na to by příběh i ukazovaný svět s mírným přesahem do společenské kritiky stačily dostatečně aniž by přišly o dynamiku, a naplno by pak vynikla i působivá, ale při velké délce ubíjející estetika vizuálního zpracování. A tu se ostatně Lucas stejně pokusil zabít digitálními přídavky stejně jako u nových vydání Star Wars, protože on je v tomto prostě tak trochu nenapravitelný kretén. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Je pravda co jsem o tomto filmu slyšel: skvěle vymyšlené prostředí budoucnosti (která je karikaturou západního konzumu i tehdy aktuálního socialismu) a její výborné technické zpracování, zvláště kamera, na druhou stranu ovšem nekonzistentní příběh. Autor neví zda chce vyprávět lovestory nebo thriller a děj sestává spíše z krátkých na sebe moc nenavazujících epizodek, které budí dojem improvizace (něco jako kdyby Godard točil sci-fi). Herci jsou solidní, neví ovšem často co mají hrát. Některé věci z tohoto filmu byly jistě později okopírovány (a to i v Brazilu), něco však zůstává stále neokoukané - např. nápad s naprogramovanou zpovědní budkou, který mi přišel skvělý. Ať má tento film kolik chce much a mušek, pořád mi přijde lepší než celé Hvězdné války. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Naprosto jednoduchoučká historka, kterou pánové viděli v nějaké low budget scifárně z 50. let - ostatně 1984 právě v té době adaptovali jako film hned dvakrát -, a do toho triky, jak je páni měli rádi i později ve svých filmech. Ale celkově je to počátek artistní onanie, kdy se naháže do filmu bez ladu a skladu vše, co zrovna tvůrce napadne, jedno, že se mi tím film rozpadá a nemá temporytmus. Přes celkově krátkou stopáž jsem se nudil často, zvláště monolog nějakého profesora pořád dokola v bílém sále je fakt ubíjející. Jako ano, symbolika zde funguje, našel bych nějaké paralely, mohl bych dodedukovat, co tvůrci říkají v některých náznacích, případně proč některé věci podávají tak strašně po lopatě, ale celkově mě tahle parafráze na totalitní a policejní stát přišla nedořečená, laciná. Zlatý Szulkin! Bez triků a bombastičnosti dokázal ve Válce světů, příští století říct daleko víc a s daleko větším přesahem. Btw, nejvíc mě u THX 1138 naštval ten kýčovitý a patetický závěr plus všechny ty nesmyslné kódy, jako aby to fakt znělo echt futuristicky. ()

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Zapomeňte na Star Wars, George Lucas nás tentokrát bere na výlet do emocionálně pustého světa, kde chladná a sterilní konformita vítězí s nemalým přispěním masové drogové závislosti nad rozmanitostí obyčejného života. Místo jmen změť písmen a čísel, místo lásky "uklidňující" medikamenty. A uprostřed toho Robert Duvall jako někdo, kdo chce vyměnit úlohu pouhé výrobní jednotky v zářivě bílé totalitní kleci za něco víc... Zajímavý film, sice ne zrovna lehce stravitelný, ale za pozornost určitě stojí, už jen proto, že tu nepochybně hledaly (a našly) inspiraci filmy jako Ostrov, Matrix nebo Equilibrium. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Svět, který Lucas vytvořil, působí velmi originálně, funkčně, stylově a stejně jako vizuální a technická stránka filmu se ctí obstojí i před dnešním publikem. Horší je to ale s postavami, příběhem a divákovým ponořením se do něj. Vše působí chladně, odtažitě, apaticky, což je sice účel snímku, ale já se místy přistihl, že mě až tak moc nezajímá, jak je na tom hlavní protagonista, co se s ním zrovna děje, a to souvisí také s velmi pomalým tempem, které má přes krátkou stopáž za následek občasnou nudu. Stejně tak moc nepřidávají určité nejasnosti s fungováním tohoto světa, to se projeví i na konci (ten je sice povzbudivý, ale jak k němu vlastně mohlo vůbec dojít?). Takže i přes nesporné klady filmu a důležité poselství to vidím na pouze lepší průměr. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (29)

  • Pod úvodními titulky je slyšet mix dvou skladeb. Jedna z nich se jmenuje „Stabat Mater Dolorosa“, je z roku 1736 a napsal ji barokní skladatel Giovanni Battista Prgolesi. Můžeme ji slyšet v méně časté sborové úpravě. (Svatopluk.Vi)
  • Jedna z posledních scén, ve které projíždí THX s autem v mohutném tunelu, se natáčela v nedostavěné části metra v San Franciscu. (Listeroman)
  • Mnoho komparzistov pochádzalo z liečebného centra (neskôr cirkvi a kultu) Synanon, keďže jeho stúpenci si museli povinne holiť hlavy. (BUBO26)

Reklama

Reklama