Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Baz Luhrmann rozehrává klasické drama v moderní podobě o panensky čisté lásce a zbraních s plnými zásobníky. V oslnivé adaptaci Shakespearova proslulého milostného příběhu se představuje na Oscara nominovaný Leonardo DiCaprio společně s Clair Danes. Oba září na filmovém plátně jako milenci narození pod nešťastnou hvězdou, jejichž osudové drama - odvážně umístěné do současnosti - podporuje energická hudba. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (437)

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, nevyvážené, plné emocí... I když některé scény mi připadaly trapné (viz. diskotéka u Kapuletů; pořvávající Montekové v kabrioletu), tak mi na ně kouzelná scéna u akvária dala rychle zapomenout. Pro klasiky a ctitele Shakespearovy předlohy to není, ale jako alternativa a převedení této tragédie do "současného" světa dobré. Romeo a Julie se odehrává ve světě plném barev a kontrastů, hledí na vás "předtitanicový" mladíček Leo a doprovází to velmi zajímavá hudba. Co si přát od moderního zpracování víc? (Na "Shakespeare in Love" to ale nemá.) ()

ninon 

všechny recenze uživatele

Tenhle film má u mě asi smůlu v tom, že jsem ho viděla až po Moulin Rouge, kde mě ta Luhrmannova hra s přeplácaností až kýčovitostí zas až tak nevadila, ba naopak (čemuž jsem se sama divila). Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, takže podruhé už jsem měla jen pocit deja-vu. Nebo že by se na tomhle filmu Luhrmann teprve rozvičoval? ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Luhrman stvořil úchvatně nadčasovou adaptaci neotřesitelné klasiky. Jeho verze totiž není bláznivým plánem nesoudného formalisty, ale naopak zela důmyslnou reflexí Shakespeara a principů alžbětinského divadla. Přímo řekl, že jeho cílem bylo natočit Romea a Julii tak, jak by to udělal sám bard, kdyby měl k dispozici film. Zapomeňme už konečně na pokřivený pohled na Shakespeara vtloukaný nám do hlav od základky, že se jedná o nedotknutelného génia. Jeho mistrovství spočívá v tom, že dokázal oslovovat všechny vrstvy alžbětinského divadla, kde se potkávala honorace s obyčejným lidem (byť v oddělených sektorech hlediště) a tehdy se jednalo o kratochvíli, jejíž přímou konkurencí byly morytáty a kejklíři. Shakespeare byl prostě hlavní pop-autor, který i svou nejkřehčejší romanci vystavěl jako horskou dráhu emocí, kde se poblouzněnost a nezkalenost velké lásky na první pohled potkává s humorným nadhledem (příliš se zapomíná na to, že se nejedná o první lásku a naopak Romovo zlomené srdce z předchozího vztahu skvěle glosují ostatní postavy), dramatickými konflikty, pompézními šarvátkami, srdceryvnou tragédií, siláckou rozšafností i delikátními vyznáními citů. To vše navíc doprovázeno dialogy, kde se čerstvá láska vynáší do romantických výšin, ale stejně tak se neodhlíží od jejího fyzického rozměru. Luhrman právě přenesením do videoklipově hyperstylizovaného a kýčovitě přepáleného světa, kde se mísí estetika boháčského nevkusu s upoceností plážového šupáctví a sebeadorační nabubřelostí hiphopových videí dokázal pro Shakespearovy verše vytvořit ideální rámec. Stejně jako libreto i styl filmu dokonale mísí kýčovitou rozšafnost, načepýřenou teatralitu a křehké emoce. Genialitu Luhrmanova přístupu spočívá v úvodní cca půlhodině, kdy diváky doslova vrhne do víru totálního afektu, který ale právě připravuje půdu na následné zklidnění romantických pasáží, jejichž upřímná mladická naivita pak už nebije tolik do očí. Současně drobnými detaily (především v gestech postav - viz např úchvatná první sekvence Julie s její matkou) a neokoralým přístupem dodává klasice životnost a dělá z ní přesně to, čím má být - vyprávěním pro teenagery. Ne tím jalově prvoplánovým jako když cyničtí dospěláci a věční puberťáci točí pro náctileté filmy jako "Prci, prci prcičky", ale naopak absolutně empatické, které chápe zjitřenou emocionalitu mládí i pocit, že je člověk hvězdou vlastního videoklipu či filmu, jako to dokázal skvěle vystihnout John Hughes. Pod Luhrmanovým vedením pak DiCaprio a Danes vytvořili bezesporu vůbec nejlepší verzi tragických milenců. Sekvence jejich setkání překypuje vzájemným okouzlením, romantickou křehkostí, roztomilostí, ale taky jinde obvykle vynechávanou zjevnou nadržeností. Po více jak dvaceti letech film pořád funguje stejně dokonale a vidět ho v kině byl splněný sen i doklad jeho kvalit - zatímco na začátku se diváci ošívají a smějí namistrovaným družinám Kapuletů a Monteků, v následujících dvou hodinách vystřídají dojetí, okouzlení i pobavení a emocionální vypětí, přičemž na samém konci v kostele nikdo ani nedutal a napětí se dalo krájet. Luhrman prostě dokázal naplnit slova mistra: Však věčně bude srdce jímat znova žal Juliin a bolest Romeova. () (méně) (více)

Lynn 

všechny recenze uživatele

Claire Danes je jako Julie krásná, Leonardo DiCaprio v roli Romea dostatečně věrohodný, modernizace klasických her mám ráda, ale tato mi zrovna nějak nesedla. Samozřejmě se nedá vůbec srovnávat s mojí milovanou Zeffirelliho verzí z roku 1968. Ale problém bude možná právě v té modernizaci - chtělo to vzít za takový konec jako tvůrci Tita Andronica s Anthony Hopkinsnem v hlavní roli. Ovšem originalita se také cení. ()

Vitason 

všechny recenze uživatele

No Shakespeare by se z toho zřejmě obracel v hrobě, že by se rychlostí otáček provrtal až do Austrálie. Já nejsem moc velký Willův fanda (přečetl jsem od něj jen dvě práce- no nemám se moc čím chlubit:-), takže jsem s moderním zpracováním velký problém neměl. Luhrmann udělal moc dobře, když zanechal dialogy, tak jak je renesanční král napsal (alespoň to tak přiblížil nám-nevzdělancům). K tomu přidal vlastní obrazovou poetiku, kdy je všechno barevné a kamera se střihem vytvářejí z filmu klipovou podívanou. Neznám nikoho jiného, kdo by s takhle divokou vizuální stylizací a mícháním všemožných žánrů vytvářel takhle zábavný kýč (v tom dobrém slova smyslu) a neupadal to trapných scén. Všichni herci podali dobré herecké výkony a Leonardo DiCaprio byl opět famózní (začínám ho mít čím dál tím radši) a Claire Danes se mu jako Julie vyrovnala. Ve svém dalším filmu vybrousil Luhrmann svůj styl už k dokonalosti, uvidíme co nás bude čekat dál... ()

Galerie (37)

Zajímavosti (19)

  • Tak jako většina Shakespearových prací, je i Romeo a Julie napsán v jambickém pentametru. Pete Postlethwaite, představitel otce Laurence, je ve filmu jediným hercem, který při řeči používá tuto metodu. (novoten)
  • Film je dlouhý přesně dvě hodiny, aby byla dodržena uvaděččina předpověď. (Hartigan)

Související novinky

Zemřel herec Paul Sorvino

Zemřel herec Paul Sorvino

26.07.2022

Další smutná zpráva z filmového světa. Včera totiž zemřel také druhý slavný charakterní Paul Sorvino. 83letý veterán, známý pro hraní silných urostlých typů mužů, zemřel přirozenou smrtí ve svém domě… (více)

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

03.01.2011

Výrazný britský herec s neobvyklým jménem v neděli prohrál svůj zápas s rakovinou. Byl králem vedlejších rolí, přesto jsme jej všichni dobře znali, což je vlastně důkaz, jak výjimečný to byl herec.… (více)

Reklama

Reklama