Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sonny (Al Pacino) a Sal (John Cazale), dvě nuly, které hnány životní nouzí vstupují do banky, aby ozbrojené uzmuly kus svého štěstí. Než se stačí vůbec zorientovat a zjistit, že bankovní trezor zeje prázdnotou, jsou nezkušení zlodějíčci v hledáčku policejních složek a dravých médií. Sonny a Sal mají náhle na krku z jedné strany rukojmí, z druhé strany, vedle dozorující policie, širokou veřejnost, v jejíchž očích zosobňují lidové hrdiny. S tím, jak se zvyšuje napětí, dochází v bance čerstvý vzduch a spolu s ním také veškeré legrácky a čepýření. Situace se pomalu, ale neúnosně blíží ke svému konci… 22. srpna 1972 byla v Brooklynu naplánována bankovní loupež, která neměla zabrat více jak dvacet minut. Nakonec John S. Wojtowicz, ozbrojený nejen palnou zbraní, ale především znalostí mafiánského filmu Kmotr (1972; účinkoval v něm právě Al Pacino), s psychicky nevyrovnaným kumpánem Salvatorem A. Naturalem, drželi rukojmí po čtrnáct hodin. Jedním z hlavních motivů k loupeži bylo pro Wojtowicze získání finančních prostředků na chirurgickou přeměnu pohlaví svého transsexuálního partnera, Elizabeth Edenovou. Netradiční kriminální událost mistrovským způsobem převedl o tři roky později na stříbrné plátno režisér Sidney Lumet (Dvanáct rozhněvaných mužů, Sestup Orfeův, Zastavárník, Vražda v Orient expresu). Společensko-kritickému dramatu nelze upřít jak nadsázku, s níž se umně líčí absurdní charakter celé loupeže, tak přesnou psychologickou drobnokresbu všech zúčastněných vystavených nezměrnému tlaku. Velkou zásluhu na tom nesl strhující scénář Franka Piersona, jenž za něj získal oborovou cenu Writers Guild of America i Cenu Akademie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (375)

genetique 

všechny recenze uživatele

Ak budete mať niekedy pocit, že všetky americké filmy o bankových lúpežiach a prepadnutiach nemajú reálny základ, tento príbeh vás (rovnako ako mňa) rýchlo vyvedie z omylu. Perfektne vynervovaná dráma, ktorá po trošku rozpačitom a neistom úvode začne naberať veľmi zaujímavé kontúry. Realistickosť situácií je na vrcholnej úrovni, presvedčivý dojem z filmu majú na svedomí hlavne dokonalé herecké výkony (Pacino vedie stádo) a pevná ruka režiséra, ktorý po úvodných minútach ani na chvíľu nezaváhal a držal ma v napätí až do konca. 85%. ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha filmů a přepadení banky, kde se něco zvrtne a nastane vyjednávání s policíí. Tenhle druh filmů mám rád. A Dog Day Afternoon patří mezi TOP. Ihned vpadneme do děje a jede se bez přestávky, žádné nudící a čekací okamžiky. Prostě 124 minut se něco děje a několika hodinová událost je výborně dramaticky vyprávěna. Do děje jsou zařazeny absurdní okamžiky, kterým lze těžko uvěřit, zda se opravdu staly. Ale odvedly dobrou práci. Je vidět, že 70. léta opravdu patřila Al Pacinovi. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Rozepisovat se zde o tom, že Al Pacino je jen jeden a že na jeho výkonu stojí tenhle snímek je naprosté mrhání kilobajty, takže přejdu k podstatě - tenhle film je prakticky dokonalý. Ze začátku mi to přišlo jako hodně absurdní komedie (např. začátek v bance, kdy okamžitě jeden ze tří lupičů zdrhne, pak zbývající dva zjistí, že všechny peníze už vlastně odvezli…), postupem času mi to ale přišlo jako dokonalé drama, které právě díky této absurditě nabývá na věrohodnosti. Prostě a jednoduše, další ze skvostů Sidneyho Lumeta, který nás opustil. Je ho škoda, ale díky filmům, jako je tento, se na něj jen tak nezapomene. 100 %. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Herecká exhibice sympatického Al Pacina, který s John Cazalem neúspěšně přepadli banku. Spíše dobrá tragikomedie než drama, chvílemi jsem se musel smát, jaké problémy Al Pacino v roli bisexuálního lupiče musel řešit, nebo jak si získal pozornost a sympatie veřejnosti. A tichý Cazale se svým pohřebním výrazem se do této zpackané loupeže taky skvěle hodil, jeho hlavní starosti byly, zda zvládne let letadlem a aby nebyl označován za homosexuála. Trailer: http://www.sms.cz/film/psi_odpoledne/ukazka ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Svěží a originální scénář (opět potvrzující, že nejlepší historky píše život sám), ve kterém nechybí místo pro vtip i napětí, vynikající Al Pacino a John Cazale. Ale hlavně poselství nacházející se spíše v podtextu: média jsou ne třetí, ale první velmoc, a kdo s nimi umí pracovat, má sympatie dokonce i vlastních rukojmí v hrsti! Sidney Lumet mistrně kombinuje krimidrama dvou amatérských lupičů s kritickou sondou dobové společnosti (odbory, postoj k jinak sexuálně orientovaným menšinám atd.). Vynikající záležitost 70. let :8) ()

Galerie (120)

Zajímavosti (45)

  • Ve filmu padnou pouze dva výstřely. (Kulmon)
  • Ještě těsně před začátkem natáčení začal Al Pacino pochybovat o komediálně laděném scénáři a Franku Piersonovi, který je jeho autorem, doporučil několik změn. Přál si především vyřadit sexuální narážky a vtipy o homosexuálech a více se zaměřit na emoce. Pierson uznal, že má Pacino pravdu, scénář předělal a získal za něj Oscara. V roce 2007, kdy byl Pacino Americkým filmovým institutem (AFI) oceněn cenou za celoživotní dílo, umělecký ředitel AFI Frank Pierson prohlásil: "Al mě udělal chytřejším. Dlužím mu Oscara." (StarsFan)
  • Skutečný John Wojtowicz pravděpodobně založil svůj plán na scénách z filmu Kmotr, který ten den viděl. (Colonist)

Související novinky

Ridley Scott bude režírovat bombastickou povídku

Ridley Scott bude režírovat bombastickou povídku

15.12.2023

Zatímco jiní v jeho věku řeší nejšetrnější pleny, Ridley Scott si ke svým sedmaosmdesátým narozeninám nadělí další režijní počin. Tahle legenda se totiž rozhodla, že nepoleví v každoročním nadělování… (více)

Sidney Lumet: 1924 – 2011

Sidney Lumet: 1924 – 2011

10.04.2011

Když debutujete filmem ráže Dvanácti rozhněvaných mužů, je jasné, že vaše režisérská kariéra bude krasojízda. V případě legendárního Sidneyho Lumeta, který zemřel v sobotu 9. dubna ve věku 86 let, to… (více)

Reklama

Reklama