Reklama

Reklama

Ratchedová

(seriál)
  • USA Ratched
Trailer 2
Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller
USA, 2020, 7 h 15 min (Minutáž: 46–62 min)

Předloha:

Ken Kesey (kniha)

Hudba:

Mac Quayle

Hrají:

Sarah Paulson, Finn Wittrock, Jon Jon Briones, Judy Davis, Harriet Sansom Harris, Cynthia Nixon, Hunter Parrish, Amanda Plummer, Corey Stoll, Sharon Stone (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(8)

Obsahy(1)

Je rok 1947 a Mildred Ratchedová začíná pracovat jako ošetřovatelka ve špičkovém psychiatrickém ústavu. Za jejím dokonale upraveným zevnějškem se ale skrývá čiré zlo. (Netflix)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (95)

Tom Riddle 

všechny recenze uživatele

American Horror Story: Ratched. Murphy už párkrát dokázal, že JE schopný vyprávět příběh umírněně a realisticky (ACS), tady je ovšem jako obvykle utržený ze řetězu, a proto se předem avizovaný pohled na to, jak se z Mildred Ratchedové stal jeden z nejikoničtějších záporáků filmového světa, nekoná, a to seriálu škodí víc než cokoliv jiného. Od samého začátku se tady totiž vesele vraždí, mučí a týrá, a samotná Ratched ve středu toho všeho pro dosažení svých diskutabilních cílů s radostí a tím nejjemnějším náznakem úsměvu manipuluje všechny kolem sebe. Sorta charakterů, která jí sekunduje, se může směle vyrovnat těm nejpraštěnějším postavám AHS (masový vrah kněžích, zdravotní sestřička, kterou rajcuje nebezpečí či výstřední milionářka s opičkou a touhou po brutální pomstě), všechny Murphyho trademarky jsou přesně tam, kde být mají (sety a kostýmy jsou až dechberoucí, hudba jako vždycky dokonale pasuje, ať už originální soundtrack, tak pocta Cape Fear, a ta otvíračka za zvuků Danse Macabre boží!!, a především kříšení zapadlých hollywoodských hvězd, tentokrát ve formě vynikajících Sharon Stone a Amandy Plummer,). Psychologicky propracovaného origin story o Ratched se tu člověk nedočká, zfetované, zábavné, často nelogické, ale vysoce sledovatelné, nekonečně stylové a napínavě zvrácené podívané ano. A Sarah Paulson je bohyně. ()

Idego 

všechny recenze uživatele

Původně jsem to zapnul jenom kvůli Sarah Paulson, která se mi líbila v Mrs America, a zůstal jsem přilepenej až do poslední epizody nejenom kvůli ní, ale taky kvůli Cynthii Nixon a hlavně Judy Davis, kterou jsem doteď vůbec neznal, ale její Betsy Bucket jsem si úplně zamiloval a hltal každej moment, kdy byla na scéně. Jako celek je Ratched trochu šroubovaná, děj trošku přitaženej za vlasy, ale není to ten typ seriálu, kdy by to vadilo, protože se mi nezdá, že se snaží působit vážně. Zároveň to odsýpá a hlavně je to místama nesmírně vtipný. Skvělý herečky, intriky, krásnej vizuál půlky 20. století s trochou barevné stylizace a osm epizod po 50 minutách jsou ideální kombinace na dva tři odpočinkový večery. Spoko. (S Formanovým Přeletem to samozřejmě nemá společnýho krom jména Ratched absolutně nic, a kdo od toho cokoliv tímto směrem očekává, bude zklamán.) ()

Reklama

Topco 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Výprava 40´s pôsobí príliš „vyčačkane“ a sterilne, postavy sú plytké (buď sú fádne alebo rovno preafektované), tá štylizácia (rozdelený obraz, farebné filtre) je nevhodná a prepálená, hudba neustále pripomína Mys hrôzy (1962, 1991) a evokuje majstra Bernarda Herrmanna. Ak si to všetko dáme dokopy, tento mišung, často koketujúci s hororom, neraz pôsobí parodicky. Tvorca Ryan Murphy sa tu štýlovo evidentne nedokázal odpútať od American Horror Story...Ak ste fanúšik knižnej predlohy a kultového filmového prepisu a čakáte charakterovú štúdiu, ako vzniklo stelesnené zlo zvané „hlavná sestra Ratchedová“, tomuto sa radšej vyhnite oblúkom a dajte si radšej repete Preletu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dle románu Kena Kenseyho Přelet nad kukaččím hnízdem z roku 1962 vznikla v roce 1975 stejnojmenná filmová adaptace, která dodnes patří mezi nejslavnější filmy všech dob a především v něm je i díky účasti režiséra Miloše Formana obrys zlatých českých ručiček. Především je ale film úkazem dvou legendárních a naprosto strhujících hereckých výkonů: Krom Jacka Nicholsona v roli Randalla McMurphyho je tu totiž také Louise Fletcher, která naprosto bravurně ztvárnila čiré zlo v podobě sestry Ratchedové a vznikl tak i jeden z nejproslulejších filmových záporáků. Dle účelu má divák sestru Ratchedovou nenávidět a i proto je závěr Přeletu dost možná jedním z nejtragičtějších filmových závěrů všech dob. Nicméně se aktuálně píše rok 2020 a sestra Ratchedová dostala vlastní seriál! Producent, scenárista a režisér Ryan Murphy se během několika let stal jedním z nejúspěšnějších televizních tvůrců, který stojí za úspěšnými projekty jako Glee, American Horror Story, American Crime Story nebo Feud. Především mají ale Murphym vyprodukované seriály společné trademarky mezi které patří specifický vizuální styl, a především Murphy většinou umí servírovat bravurně vykonstruované plot twisty jako na běžícím páse. A to byl i pro mně jakožto naprosto velkého fanouška American Horror Story (jsem jeden z mála, který odmítá potvrdit, že šel ten seriál lehce ke dnu) trošku dle očekávání problém, protože jsem si nebyl nějak jistý jestli se zrovna tenhle přístup k sestře Ratchedové a k prequelu, který předchází událostem Přeletu nad kukaččím hnízdem hodí. A ve finále jsem se vlastně obával tak trochu napůl. Zásadní problém je ten, že sestra Ratchedová byla v Přeletu nad kukaččím hnízdě prostě a jednoduše čiré zlo, která působila jako sadistické, zlé a především bezcitné stvoření a samotný nápad na seriál, který víceméně sliboval, že ukáže jak se z Mildred Ratchedové stala ta sestra Ratchedová v Přeletu mi přišel víceméně směšný a zbytečný, protože to nebyla informace, kterou bych v původním filmu potřeboval a především jde o klasické a opravdu už tak trochu otravné odůvodňování toho, že každý je zlý z nějakého důvodu a nikdo se prostě nenarodí jako jednoznačná svině. V samotném seriálu je už od začátku sestra Ratchedová v podstatě taková jako v původním filmu, seriál se ale přece jen snaží vysvětlovat, že v ní přece jen možná je trocha lidskosti a především, že je schopná lásky! Její romantická linka s postavou Gwendolyn v podání Cynthie Nixon ale víceméně prostě a jednoduše nefunguje a je to jedna z podzápletek, která seriálu za mně tak trochu ubližuje. Nejsem si také úplně jistý tím jak moc skvělý výběr je právě Sarah Paulson. Ta překvapivě velmi dobře zvládá tu bezcitnou a zlou stránku Ratchedové a jde z ní většinou stejný lehký strach jako z podání Fletcherové v původním snímku. Jakmile ale Sarah Paulson přepíná do té normální (víceméně falešné) stránky tak jsem s ní měl většinou času problém a především je nutné zmínit, že se Paulson možná úplně na tuhle roli nehodí. Po ztvárnění Louise Fletcherové je laťka nastavená samo sebou vysoko, i přesto, že Sarah Paulson nepodává nejhorší výkon je tohle jednoduše role, která jí stoprocentně nesedne. Murphy si klasicky zvládl pohlídat vizuální stránku a nutno dodat, že v seriálové konkurenci těžko hledat tak překrásné hrání s barvami, víceméně se jde ale úplně jiným směrem než u Přeletu nad kukaččím hnízdem což pro spoustu lidí může být zásadní problém. Velmi výrazně Ratchedová připomíná 2. sérii American Horror Story a Murphy se zde především opět sází na své zvraty. Ty většinou opět dokáži posadit na zadek a nedokážu si vybavit téměř nikoho kdo by takové zvraty dokázal v televizní konkurenci prodávat, přesto je ale možná lepší u sledování Ratchedové zapomenout na to, že nějaký Přelet nad kukaččím hnízdem vůbec existuje a brát Ratchedovou jako věc, která si žije ve svém vlastním světě podobně jako to třeba minulý rok udělal Joker. Tím pádem se i vyhnete srovnávání s podáním Louise Fletcher a i s pojetím Miloše Formana, které Murphy zcela jistě ignoruje a jede si po vlastní ose. Sarah Paulson možná v tomhle případě nebyla úplně nejšťastnější castingová volba, v rámci možností a především faktu, že existuje ve stínu Louise Fletcherové se o jejím výkonu rozhodně nedá říct vůbec nic špatného. Velmi výrazně se ale musí pochválit zbytek castingu, který čítá jména jako Sharon Stone (její nejlepší role od Casina!), Finn Wittrock (který je podobně jako v American Horror Story: Freak Show nezřízená střela a je naprosto parádní), Vincenta D´Onofria nebo Judy Davis. Všichni tito zmínění si herecky vyhráli a zařizují se o to aby divák jen neztratil z veškerého dění pozornost, což by ve finále byl dost možná i lehčí úkol než se zdá. Ratchedová totiž není vyloženě nezajímavá, její potenciál ale není využit tak dostatečně jak by mohl být. První čtyři epizody jsou velmi fajn, především tedy třetí a čtvrtá, které jsou vlastně jedním dílem rozděleným do dvou částí. V páté, šesté a sedmé epizody poté dojde k menšímu zhoršení a především dost možná zbytečnému natahování a přílišného budování menších podzápletek, osmá epizoda toto ale vše tak trochu vynahrazuje a dokáže nalákat na již odklepnutou druhou sérii. Pořád se tu sice pracuje se zásadně zvláštním pojetím sestry Ratchedové, rozhodně tu ale vidím potenciál a i proto neříkám druhé sérii ne. A hlavně i proto, že jsem si první sérii navzdory jejím jasným záporům vlastně užil. Murphy ale podobně vrcholnou seriálovou pecku jako American Horror Story, American Crime Story nebo Feud tentokrát nevytvořil a dost možná si tentokráte ukousl až příliš velké sousto spojené s tím, že pořád kráčí ve stínu jednoho z nejzásadnějších filmů všech dob. To prostě není jednoduchá pozice. Ratchedová je spíše působivý herecký koncert většiny zúčastněných než zásadní seriálový milník, který by si bez problému obhájil svou existenci. Díky právě zmíněným hereckým koncertům, překrásnému vizuálnímu pojetí a především pořád funkčnímu vyprávění napříč epizodami je to pořád fajn záležitost. Druhá série má ale potenciál překvapit a být ještě něčím víc, otázka ovšem je zda je to v rámci rozdaných karet ještě vůbec možné. Od seriálu jehož existenci jsem nikdy nevyžadoval a pořád se nezbavil pachu lehké zbytečnosti jsem ale rozhodně čekal horší věci.... () (méně) (více)

veru_needy 

všechny recenze uživatele

Murphy v tomhle seriálu dokazuje, že je kreativcem, který na velká díla rozhodně má. Zde sice trošku mírní své tradiční prvky, ale výsledkem je kvalitní show, která je správně dramatická, nenudí a občas i sem tam připomíná AHS. Nebyl by to ale Murphy, aby do seriálu nedal kousek sebe v pozitivním smyslu, třeba krásné barvy, prostředí, kostýmy, v negativním pak těžkou politiku. Celkově se mi ale trefil do vkusu i přesto, že jsem případu Ratched nikdy předtím nevěnovala moc pozornosti. Sarah Paulson je vždy skvělá volba, moc dobře se na ní v těchto záporných rolích dívá. Finn Wittrock také odvedl skvělý herecký výkon. Zbytek postav byl také příjemný a nikdo mi nevadil. Líbilo se mi propojení s psychologií a prostředí léčebny. Ačkoliv byla Mildred dost nepřekonatelná manipulantka, které se vše dařilo, nebylo to takové to klasické seriálové počínání, kdy se postavě vše daří. Naopak právě tento seriál pracoval i s motivem nečekané změny plánů a nutností improvizace, takže v tomhle byl dost neočekávaný. - "Oh look, my peach!" ()

Galerie (116)

Zajímavosti (2)

  • V záverečnej scéne Edmund (Finn Wittrock) priláka pozornosť svojej sestry Mildred (Sarah Paulson) prostredníctvom článku v novinách, ktorý sa týka vraždy niekoľkých zdravotných sestier – ide o odkaz na vraždy spáchané Richardom Speckom. (Richard Benjamin Speck bol americký masový vrah, ktorý jedného v noci systematicky znásilňoval a v noci 13. júla do skorých ranných hodín 14. júla 1966 mučil a vraždil osem študentských sestier z komunitnej nemocnice v južnom Chicagu.) (Kreminka)

Reklama

Reklama