Režie:
Edgar WrightScénář:
Edgar WrightKamera:
Bill PopeHudba:
Steven PriceHrají:
Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jon Hamm, Eiza González, Jamie Foxx, Jon Bernthal, Sky Ferreira, Viviana Chavez, Flea, Wilbur Fitzgerald (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Talentovaný mladý řidič (Ansel Elgort), který zajišťuje zločincům únik z místa činu, je ve své práci tím nejlepším z oboru i díky hudbě, kterou si během ní pouští. Když se Baby setká s dívkou svých snů (Lily James), vnímá to jako příležitost opustit život zločince a začít znovu. Poté, co je ale mafiánským bossem (Kevin Spacey) přinucen zúčastnit se další akce, která je předem odsouzena k neúspěchu, ocitá se v ohrožení jeho život, láska i svoboda. (Falcon)
(více)Videa (8)
Recenze (847)
Momenty, kdy se ten hnusáček vlní v rytmu pamuziky (nebo vynikajících The Damned!) asociují nesnesitelnou lehkost bytí. Významově, od Kunděry jen vykradeno. Pokud tedy překlenete nutkavou potřebu přišlápnout Elgortovi ohryzek, je k vidění solidní, akcí nabitý film dle ověřeného mustru, jehož některé výseče však působí až uhrančivě, když se barvy, pohyb i muzika snoubí do dokonalých celků. ()
Ačkoliv to částečně odporuje mému filmovému přesvědčení, že by si každý filmař měl moci dělat, co chce, si začínám říkat, že by každý filmař měl povinně dodržovat hodinu a půl stopáže, pokud nemá vitální obsah pro všechny ty minuty navíc, god dang it. Opravdu to vypadá jako krátký film násilně roztažený na dvě hodiny, nikoliv jako samostatný příběh, který potřeboval být přesně takto vyprávěn. Wright je tak hluboce ztracen ve svých formalistických detailních vyhrávkách, že se úplně zapomíná dívat na celý film z dálky. ()
Baby Driver mě divácky ani analyticky nijak zvlášť neokouzlil, ač bych tomu byl rád. Pod vším jeho rachotem (písně, řev motorů, výbuchy, dialogy), okázalým designem a siláctvím vlastních postav mi nepřipadl nijak inspirativní a nejsilnější byl pro mě v momentech, které od všeho toho rámusu a záměrného pozérství utekly k mnohem civilnější poloze se subtilnějšími filmařskými nápady (viz dále bod b plus všechny scény s pěstounem). Tři věci mě ale na jeho výstavbě upřímně zaujaly. ___ (a) Komplexní práce s různými formami rytmu. Ta je zřejmá už z toho, že první scéna (335 sekundy) měla průměrnou délku záběru 1,48 s., zatímco druhá scéna (165 s., tedy 49 % trvání první) byla naopak komponována jako jednozáběrová. A to aniž by se významně změnilo tempo, důraz na pohyb figur rozsáhlým prostorem a určující role zvukové složky, takže se rychlý střih a návaznosti mezi záběry plynule funkčně transformovaly do složité spolupráce prvků mizanscény v pohyblivém rámu. ___ (b) Inscenace dialogové scény v prádelně jako scény muzikálové, přičemž hudba v ní naopak v porovnání s celkem osnovy ustupuje do pozadí. Romantický pár postav, spojený navzájem jedněmi sluchátky v uších, se v třicetisekundovém záběru hladce posouvá prostorem na pozadí barevně sjednocených otáčejících se bubnů praček. V závislosti na rytmu a významu promluv v dialogu se v kooperaci s pohybem steadicamové kamery takřka tanečně otáčejí, aniž by si musely vytáhnout sluchátka z uší. Krátké, ale kinematograficky krásné... Pro mě nejlepší moment filmu (ještě vedle první návštěvy pošty s malým chlapcem). ___ (c) Míra přemotivovanosti: film jako celek kopíruje vývojový vzorec akčních filmů (znáte to, profík, poslední džob, láska jako trám), takže logicky ho následovat nevyžaduje velké úsilí. Navzdory tomu ale zavádí do hry obrovské množství drobných i větších motivů, jež zahušťují zcela transparentní systém spojnicemi a vysvětleními, které sice k pochopení nepotřebujeme - ale každý z nich se excesivně využije, někdy i víckrát! Vypravěčsky to irituje, což je ovšem zřejmě součást konceptu, neb jejich funkce zjevně není vypravěčská či psychologická, nýbrž dekorativní až ornamentální. Lze to chápat jako součást sebou-se-opájející hry na muzikálový akční film: jakkoli maskovány za kompoziční či realisticky motivované prvky, naplňují tyto detaily a dílčí rámce především čistě sebestřednou estetickou funkci (např. motiv Babyho dětství, kazetové remixy, některé songy). ()
Nadupané představení, které zobrazuje jedinečnost a osobitost hlavních postav. Promyšlený a fikaný film, který aspiruje na krále všech filmů v propojenosti hudby a dění ve filmu. Tak provázaný film s hudbou jsem už dlouho neviděl a troufám si říct, že ani takový neexistuje. Bylo velmi příjemné na to koukat. Leč konec byl už přitažený za vlasy, myslím s odpuštěním Babymu od Kevina, ale to je drobnůstka, kterou rád odpustím. :D ()
Od Edgara Wrighta mám v rámci svojej kategórie vždy len tie najvyššie očakávania, jeho Súmrak mŕtvych a Jednotka príliš rýchleho nasadenia považujem prakticky za kulty a síce jeho zvyšná tvorba už nedosahuje ich kvalít, ale predsa len ponúkajú celkom osobitú a solídnu žánrovú zábavu a približne presne to spĺňa aj Baby driver. Síce trochu zaostáva práve v tej osobitosti, asi som očakával niečo trochu muzikálovejšie, čo mi ale nechýba, no hlavne nápaditejšie, čo už trochu áno, toto je predsa len dejovo už klasika, ktorá si ide v hlavnej línii predvídateľným smerom a prekvapí len v momentoch a dokonca aj tie prvky, ktoré sa spočiatku javili netradične tu sú nakoniec využité len minimálne, napríklad samotný hlavný hrdina, ktorý vyniká vlastne len v úvode a čoskoro je z neho klasická postava podobných filmov, ktorá sa dostane do všetkých klišé, ktoré len v tomto type filmu sú, pričom mohlo byť aspoň vysvetlené, prečo je vo všetkom taký perfektný, spočiatku som si myslel, že je len skvelý šofér, ale tých vynikajúcich schopností má predsa len viac. Ale celkovo sa na to aj tak pozerá viac, než dobre, po svižnom úvode sa mi síce zdalo, že tempo trochu upadlo a film sa až nepríjemne moc priblížil k priemeru, ale časom sa našťastie zase vylepší a celá druhá polovica je už nadmieru svižná žánrová zábava s dostatkom vydarených sekvencií. A to hlavne akčné, ktoré sa teda vydarili. Všetky naháňačky, či už automobilové alebo aj pešie sú dlhé, perfektne natočené a výborne zostrihané a rovnako nesklame ani tých pár prestreliek, pričom v akcii, ale občas aj mimo nej sa tu perfektne využíva hudba. Najlepšia je asi dlhá pešia naháňačka zo stredu filmu, ale všetku akciu som si v rámci možností tohto druhu dostatočne užil. Nesklame ani obsadenie, hlavný hrdina sa mi síce zdal trochu nevýrazný, ale svoj účel splnil, k tomu mimoriadne sympatická Lili James ako jeho priateľka a výborný výber záporných postáv, kde nechýbajú mená ako Kevin Spacey, Jamie Foxx alebo Jon Bernthal. Režijne je to kvalitná práca, čo ma ale pri Wrightovi neprekvapuje a síce hudba nie je v mojom štýle, ale k filmu sedela. Takže síce som asi čakal trochu viac, z tohto sa žiadna klasika nestane, ale určite nebudem kritický, väčšinu času ma to dosť bavilo a síce uprednostňujem iný typ akcie, ale aj táto sa vydarila a aj kvôli nej sa film určite pozrieť oplatí. 72% ()
Galerie (78)
Zajímavosti (36)
- Edgar Wright se při natáčení automobilových sekvencí nechával připoutat k autu, aby mohl lépe koordinovat dění před kamerou a komunikovat s herci. (Tft)
- Hlavný hrdina Baby (Ansel Elgort) trpí ušným šelestom (tinnitus). Tento šelest môžeme počuť vo všetkých scénach, kde Baby nepočúva hudbu. (Gothar)
Reklama