Reklama

Reklama

Ali

Trailer 2
Drama / Sportovní / Životopisný
USA, 2001, 158 min (Director's Cut: 165 min, Alternativní 150 min)

Režie:

Michael Mann

Hrají:

Will Smith, Jamie Foxx, Jon Voight, Mario Van Peebles, Ron Silver, Jeffrey Wright, Mykelti Williamson, Jada Pinkett Smith, Nona Gaye, Michael Michele (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Legenda světového boxu žije! Will Smith jako Muhammad Ali, nejslavnější boxer všech dob... Americký boxer Muhammad Ali (1942–2016) bývá někdy označován za největšího sportovce minulého století. Ve světě sportu proslul jako osobnost s neochvějným sebevědomím a vírou v sebe sama. První titul mistra světa dokázal vyhrát už ve 22 letech, zároveň však dokázal veřejnost šokovat svými občanskými postoji a konverzí k islámu. Aliho životní příběh a sportovní kariéra neustále vzbuzuje obrovský zájem, proto o něm vzniklo nebývalé množství dokumentárních snímků. Jeho pozoruhodný osud upoutal také amerického režiséra a scenáristu Michaela Manna (Poslední mohykán, Collateral), jenž ve své tvorbě systematicky reflektuje silné dramatické příběhy. Mann patřil k předním proponentům digitálního natáčení, což si poprvé vyzkoušel právě při práci na celovečerním životopisném snímku o Muhammadovi Alim. V hlavní roli se představil Will Smith a za svůj životní herecký výkon byl po zásluze nominován na Oscara a Zlatý glóbus... Děj snímku strhujícím způsobem pokrývá všechny důležité momenty Aliho sportovní kariéry a vrcholí legendárním utkáním o titul s Georgem Foremanem, který proběhl v tehdejším Zairu s podtitulem Rachot v džungli (The Rumble in the Jungle). Na pozadí slavných zápasů se ovšem odvíjela mnohem důležitější bitva, která souvisela s jeho vírou a politickým přesvědčením. Po zisku prvního titulu šokoval svět, když se prakticky ze dne na den nechal přejmenovat. Jméno Cassius Marcellus Clay Jr. prohlásil za otrocké a nejprve si změnil jméno na Cassius X, následně se pod vlivem vůdce Národu islámu rozhodl převzít jméno Muhammad Ali. Později skandálně odmítl vojenskou službu ve válce ve Vietnamu a stal se nejkontroverznějším sportovcem všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (331)

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Box mě vůbec nezajímá, Islám nevyznávám a Will Smith mě zrovna dvakrát nebere. Proč mě tedy ten film bavil? Možná proto, že byl dobře natočený? Přesně. Líbilo se mi, jak se příběh snažil obsáhnout všechny důležité aspekty Aliho života - jeho náboženství, touhu po svobodě, box i sukničkářství. Jako postava mi byl/je Ali docela nesympatický, hlavně pro své sobectví a jeho život mě často překvapoval: říct mi někdo po prvním sexu, že musím přestoupit na jeho náboženství, asi bych ho poslal někam. Tolik toužil po svobodě, přitom za projev, součást své svobody, považoval věc, která tu svobodu razantně omezovala a odpírala... Zajímavá postavička v zajímavém filmu. Box, islám a Will Smith jdou stále mimo mně. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Životopis bez příkras od vizuálního mistra. Michael Mann stejně jako u o dva roky staršího Insidera vypráví příběh pozoruhodné osoby, který nevypovídá jen o dané tématice, ale i o nejrůznějších sociálních problémech a o tom, jací umí lidé být ve vypjatých podmínkách. A stejně jako u Insidera je v příběhu poutavý, v audiovizuální formě strhující a v celkovém vyznění zajímavý. Ale ve stopáži příliš štědrý a v tempu velmi nevyvážený. Jakmile se tedy kamera nevěnuje Alimu, nemám se pořádně čeho chytit a rodinné problémy se stávají nezajímavou vatou. Naopak ve chvílích, kdy se hlavní hrdina potkává se svými osudovými ženami, patří k nejsilnějším, protože Mann v nich uplatňuje svůj přirozený cit pro romantiku. Nejlepším pomocníkem je mu samozřejmě Will Smith, který zde našel svoji nejsilnější životní roli a na jedinou sekundu jsem mu tuhle komplikovanou postavu nepřestal věřit. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Oblíbený herec, který si svou kariéru dost možná zničil jednou fackou. Po počátcích rappera s přezdívkou Fresh Prince se z Willa Smitha stal nejen oblíbený herec v populárních filmech jako Den nezávislosti nebo série Muži v černém, ale také herec, který dokázal, že mu soška Oscara celá léta podezřele utíkala. Smith se ostatně první oscarové nominace dočkal počátkem roku 2002 za svůj výkon ve snímku Ali, paradoxně ho ten samý rok ve stejné kategorii porazil Smithův dobrý přítel Denzel Washington za svůj výkon ve snímku Training Day. Silnější a pozoruhodnější výkon by jste přitom ve Smithově kariéře hledali těžko.   Režie Aliho se chopil Michael Mann, tvůrce Posledního Mohykána, Nelítostného souboje či Collateralu. V kariéře tvůrce, jehož filmy většinou bývali kriminální záležitosti trčí s Posledním Mohykánem Ali dost možná nejvíce. I díky tomu ovšem vznikl dost možná jeden z nejvýraznějších sportovních biopiců všech dob. Ali ovšem přitom ovšem není film jen o boxu, není to jen sociální a politické drama, ale především příběh jednoho výjimečného sportovce, jehož přesahovali jeho výkony v ringu a jeho největší souboj ve finále neprobíhal v ringu, ale mimo něj. A probíhal se společností, ve které žil.   Michael Mann v roce 2001 dal světu film, který intenzitou bojových scén strčí do kapsy prakticky všechny boxerské filmy. Mannovy filmy jsou vždy proslulé především vynikajícím vizuálem a Mann ani tentokrát nezklamal a ukázal, že jeho filmy jsou prostě minimálně co se týče vizuálu fascinující vždy. Za kamerou navíc stál Emmanuel Lubezski (dávno předtím, než díky Gravitaci, Birdmanovi a Revenantovi získal Oscara 3x za sebou) a mohl si tak vyšlapat cestičku přesně k tomu, aby byl dnes brán za jedno z největších kameramanských es.   Ali netrpí handicapem, kterým bohužel sem tam trpí nějaký ten biopic a tedy tím, že by vyprávěný životní příběh nefungoval jako celek. Příběh, který vypraví Ali je naopak skvěle seskládán a to i přesto, že jsou pod scénářem oficiálně podepsání 4 lidé (kromě Manna také Eric Roth, scenárista Forresta Gumpa nebo nové Duny). Stěžejní je fakt, že filmový Ali o Muhammadu Alim vypovídá jako o personě, kterou skutečně byl. Působí to, že měl Mann k celé látce cit a chtěl prostě natočit co nejlepší možný film, co bylo v jeho silách. Takový pocit přitom u filmů není samozřejmostí, Ali je ovšem přesně ten případ, kdy je tahle neskutečně upřímná a částečně až dojemná snaha vidět. A o to potěšující je vidět, že ta snaha přináší něco jako zralé ovoce.   Will Smith tehdy Muhammada Aliho nehrál. On se Muhammadem Alim prakticky stal. Stačí si pustit archivní záběry skutečného Aliho, porovnat si ho se Smithem v samotném filmu a prostě si přiznat, že i když si o Smithově personě může kdokoliv myslet cokoliv, je to prostě fantastický herec. V průběhu Aliho to celé působí dojmem, že je Smith až poctěn tím, že tuhle afroamerickou ikonu může ztvárňovat a snaží se z ní vyždímat naprosto všechno. A především je stejně tak sympatický a ve finále z něj jde úplně stejný respekt jako ze skutečného Muhammada Aliho. Jestli má někdy nějaký film definovat herectví Willa Smitha, měl by to být právě Ali.   Famózní střih (který je u boxerských filmů velmi stěžejní), skvělý soundtrack dvojice Pietera Bourkea a Lisy Gerrard doprovázen špičkovou hudební dramaturgií i skvěle obsazené vedlejší role. Jon Voight si jako sportovní novinář Howard Cosell došel po Smithově vzoru pro Oscarovou nominaci právem, Jamie Foxx zde má nejspíš jako asistent trenéra Brown pořád jednu ze svých nejlepších rolí ve své kariéře, stejně tak zaujme Jeffrey Wright jako Aliho fotograf Howard Bingham nebo Mario Van Peebles jako Malcolm X. Po technické stránce se Alimu vytýká cokoliv prakticky těžko, nejvíc fascinující na něm ve finále zůstává to, jak autenticky a v jistých momentech až skoro dokumentárně (napomáhá tomu především záběry používající ruční kameru) působí. Především i díky zmíněné až děsivé Smithově přeměně, která díky slavnějším filmům zůstává přeci jen tak trochu nezaslouženě zastíněna.     Ali je skutečně jedním z nejpůsobivějších sportovních biopiců všech dob, který Michael Mann natočil nejen se svou dobře známou péči, ale i neskutečným zápalem k samotnému námětu o životě výjimečné (nejen) sportovní osobnosti. A i když vám Oscar pro Smitha za Krále Richarda může přijít zasloužený, vedle Aliho prostě působí spíše jako Oscar za zásluhy...... () (méně) (více)

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Tady se asi přímo nabízí srovnání s filmem Malcolm X (1992).. I když jsou oba filmy biografií černých muslimů bojujících za občanská práva (ať už své či celé afroamerické komunity).. I když má Malcolm papírově uznávanějšího herce v hlavní roli.. i když Malcoma dirigoval papírově povolanější rejža.. Stejně to z mého úhlu pohledu dost jasně vyhrál právě Ali. Spike Lee tenkrát, skrz úzkoprsý biografický formát, vykreslil Malcolma X jako člověka který svým (často zcestným) přesvědčením hýbe světem. Mann naproti tomu představuje Aliho jako chybujícího člověka, kterého svět (a jeho pravej hák) naučí pokoře , empatii a rozvaze. Mann navic, narozdíl od Leeho, nerámuje svůj film do prvoplánového kýče. Mannův přístup je tak lidštější, po všech stránkách sympatičtější a ve výsledku je tak odvyprávěný příběh silnější a inspirativnější. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nedocenený snímok s výborným Smithom, mal by už nechať tých komerčných komédií. Po I robot sa mi tu zatial najviac páčil. Roztrieštenosť filmu, ako som sa viackrát dočítal, som si nevšimol, za 2,5 hodiny som sa nudil minimálne. Išlo mi predovšetkým o to, dozvedieť s a o Alim niečo viac, zákulisie jeho konvertovania na Islám a súboje v ringu. Mann pojal životopis netradične, nesleduje Aliho od malička, ale venuje sa tej najzaujímavejšej časti jeho života. Záverečný súboj vďaka kulise obrovského štadióna berie dych. ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Ve skutečnosti se Sonny Liston po prvním prohraném zápase s Alim vymluvil na vykloubené rameno. Dodnes není jisté, zda to byla pravda. (Dawid199)
  • Clay/Ali uvedl, že zlatou medaili z LOH 1960 v Římě zahodil do řeky poté, co ho odmítli obsloužit v restauraci pro bílé. (kwaicheng)
  • Ve filmu byl Ali (Will Smith) nejvyšším soudem, před který se dostal kvůli odmítnutí vojenské služby, zproštěn viny. Ve skutečnosti byl ale poslán na tři roky do exilu. (Dawid199)

Související novinky

Ed jako slavný skladatel?

Ed jako slavný skladatel?

07.02.2005

Je to tak, Ed Harris, kterého jistě není třeba představovat, si zahraje postavu veleslavného hudebního skladatele Ludwiga van Beethovena v připravovaném dramatu COPYING BEETHOVEN. Milostný příběh o… (více)

Reklama

Reklama