Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Dante SpinottiHudba:
Michel RubiniHrají:
William Petersen, Kim Greist, Joan Allen, Brian Cox, Dennis Farina, Tom Noonan, Stephen Lang, Frankie Faison, Garcelle Beauvais, David Allen Brooks (více)Obsahy(3)
Psychologický thriller podle novely Thomase Harrise, autora "Mlčení jehňátek". Policie je stále bezmocná v pátrání po psychopatickém vrahovi, který za úplňku koná své děsivé činy. Jedině penzionovaný úředník Will Graham (William Petersen), který se dokáže vžít do duše druhého člověka, se dokáže k vrahovi přiblížit. S pomocí uvězněného vraha studentek, choromyslného psychiatra Hannibala Lectora, se Grahamovi podaří nalézt psychologický motiv vražd. Vrah sní o tom, že po něm lidé touží. "Když děláš to, co bůh dosti často, měníš se v to, čím bůh je." A svá vítězství si musí připomínat. Graham je nyní na správné stopě. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (145)
Ruku na srdce. Kto z mojim "milovaných obľúbených" tušil, že mal Hannibal Lector s Anthony Hopkinsom svojho predchodcu? Že "Mlčanie Jahniatok" je vlastne "remake", ktorý kopíroval iný film (TENTO), ktorý bol len 5 rokov starý?? Ja teda KURVA určite nie! Už z tunajšieho hodnotenia je viac než isté, že TÁTO verzia sa ani z ďaleka Oscarovému následníkovi nevyrovná, no rozhodne nie je tak tragickým počinom, ako som sa pôvodne domnieval. BA PRÁVE NAOPAK! Jeho osobitná forma spracovania so svojskou atmosférou má svoje čaro, pričom pokiaľ sa Vám podarí odosobniť od "neskoršieho originálu", možno narazíte na ďalší, viac než dobrý film ... ostatní budú šomrať ako Ja, v iných prípadoch ... ()
Neznám Harrisovu předlohu, neviděl jsem zatím Mlčení jehňátek natočené až o 5 let později, remake Červeného draka z roku 2002 budu nejspíš dlouho ignorovat. Nicméně jsem v rámci žánru krimi thrilleru docela fandou téhle staré školy 60. – 80. let a tenhle kousek jsem si nad očekávání hodně užil. Z tvorby Michaela Manna mě už v minulosti uchvátil Zloděj a zde mi Mann opět potvrdil, že patří minimálně v 80. letech patřil k těm výjimečným režisérům, kteří dokážou natočit řemeselně špičkový, skvěle vystavěný a zároveň esteticky nádherně vybroušený film, aniž by přitom forma jakkoliv převyšovala obsah. Vyprávění děje možná plyne pomalu, ale v rámci zpracování a využití kriminalistických metod (např. ve scéně z laboratoře se zkoumáním protrženého dopisu), stejně tak analýzy psychologie vyšetřovatele i pachatele, často zachází do fascinujících detailů, jak se to skutečně vidí málokdy! K celkovému zážitku přispívá nepochybně i kamera a zvláště od chvíle, kdy se pravidelně přesouváme k dění kolem ústředního pachatele, dotváří atmosféru i parádní soundtrack s dobře zvolenými písněmi. S Williamem Petersenem v hlavní roli jsem se setkal už díky Friedkinovu Žít a zemřít v L.A., tady opět podal bravurní, strhující výkon. Postava odhodlaného kriminalisty, svádějícího vnitřní konflikt, Petersonovi dle mého názoru výborně sedla a navíc jí s lehkostí obdařil obrovským charismatem. Vyústění celého příběhu je na jedné straně „správně děsivé“, na druhé i patřičně silné. Od prvního záběru s dialogem u stromu na pláži jsem byl v napětí a navzdory často diskutovanému střihu u závěrečné přestřelky nemám potřebu vzhledem k celkovému zážitku něco vytýkat. [90%] ()
Vynikající a nedoceněné dílo, které v roce 1986 zapadlo v kinech, ačkoliv vzniklo na základě bestselleru Thomase Harisse, jehož následující adaptace (SILENCE OF THE LAMBS) patří mezi celosvětové kasovní trháky. Michael Mann zde pracuje se svými typickými prosředky, do detailu studuje řemesla postav, zaplavuje nás svými namodralými odstíny, stylovostí, díky které jen dostává snímek určitou nadčasovost - jednoznačně ho zařadit do běžné produkce let osmdesátých nelze. Specifická mannovská atmosféra je zde ještě podržena (jako obyvkle) skvělým výběrem hudby, mimo jiné např. Klaus Schulze, spoluzakladatel mannovým miláčků z Tangerine Dream. Díky Brianu Coxovi dostala postava Hannibal Lectera pro jednou nádech slabosti. ()
Teprve nedávno jsem se dověděl, že tohle je první verze Červeného draka, kterého později natočil Bret Rattner. Díval jsem se bohužel jen v angličtině, protože CZ titulky nejsou k sehnání, ale byl jsem provedením docela nadšen. Zaujalo mně zpracování a neobvyklá hudba. Teď už vím kdo je Michael Mann... Jenom škoda že tenkrát na Hannibala neměli Hopkinse, Manhunter mohl být nadprůměrný horor/thriller, který mohl být klidně i na úrovni Mlčení jehňátek. Dnes, po natočení Červeného Draka a prakticky celé série Hannibal už tenhle film nemá šanci..:( ()
Mann dobre postrehol, že vzťah hlavného hrdinu so ženou je dôležitým prvkom príbehu (aj keď v knihe mu je venovaných len pár strán). Lenže nepochopil (alebo skôr producenti nepochopili?), že ak zmeníte záver, pár vecí stratí zmysel (v podstate aj účasť Lectera). Ale napätie funguje, finálny policajný zásah je správne mannovský, výber hudby i "vangelisovkské" tóny výborné... Keby mal Mann k dispozícii digitálnu kameru a voľnú scenáristickú ruku, verím, že by toto mohol byť dosť originálny film... Ale režisér zjavne nemal ani jedno... ()
Galerie (68)
Zajímavosti (37)
- Pri skúškach na postavu Dr. Hannibala Lecktora bol Brian Cox otočený chrbtom ku casting agentom. Chceli sa vďaka tomu viac sústrediť na silu jeho hlasu a prednesu. (Real Tom Hardy)
- Dante Spinotti působil jako kameraman u obou adaptací Harrisova románu "Červený drak", tedy u Mannovy verze z roku 1986 i Ratnerovy verze Červený drak (2002). (Rimland)
- Film sa dočkal väčšej popularity v 00. rokoch a získal kultový status. (Real Tom Hardy)
Reklama