Kamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Carter BurwellHrají:
Tim Blake Nelson, James Franco, Liam Neeson, Tom Waits, Brendan Gleeson, Zoe Kazan, David Krumholtz, Ralph Ineson, Stephen Root, Harry Melling, Tyne Daly (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Krátké westernové etudy bratrů Coenových, od absurdních po hlubokomyslné, sledují příběhy psanců a osadníků na americkém Divokém západě. (Netflix)
Videa (2)
Recenze (313)
Uvidíte šest westernových příběhů, které ukazují odvrácenou stranu dobývání Divokého západu. Coenová ukazují pomocí westernového žánru vratké základy amerického snu a cenu, jakou jsou za jeho dosažení někteří lidé ochotni zaplatit. Přes 30 letou filmovou kariéru vytahují bratři Coenové z rukávu nové triky. Film svou poetikou připomíná tzv slicks, westernové rodokapsy. Není jednoduché v takovém krátkém časovém úseku propracovat do hloubky tolik postav. Postavičky to jsou bizarních a svérázné. Musíte přijmou smrt s humorem, a to ve většině Coenových filmech. A zde dostanete dvojitou dávku smrti. A zamyslíte se nad americkými hodnotami individualismus, kapitalismus či právo držet zbraň. ()
Z traileru som sa tešil veľmi. Nakoniec som dostal kvalitou veľmi rozdielne poviedky, ktoré síce majú Coenovský rukopis a dialógy a množstvo zaujímavých postáv, ale tým že skáčeme z atmosféry do atmosféry z komédie do drámy, narúša to tempo celého príbehu a hlavne čo zamrzí - chýba tomu spojovací motív. Niečo čo by to povýšilo na to veľké dielo na ktoré sme od Coenovcov čakali. Aspoň teda ja. Prvé dve poviedky sú zábavné a iné. Ale bohužiaľ príliš krátke. Tretia stavia na atmosfére ale jej príbeh hoc´ jednoduchý pôsobí trošku prvoplánovo. Štvrtá poviedka s Tomom Waitsom má zase určitú poetickosť. Meranie síl príroda verzus človek ale vyznieva do stratena, hoci má silné momenty. Piata poviedka má zaujímavý koniec ale všetko pred tým je oproti ostatným ukecané a bez nápadu. A posledná má určitý mood E.A. Poa alebo P.H.Lovecrafta ale v zásade sa v nej nestane nič čo by dokázalo zaujať. Dokonca ani dobre spravená konverzačka nespravila svoje, pretože na konci si uvedomíme, že sme sa vlastne nič nedozvedeli. Priemerná záležitosť, ktorá by bola ospravedlniteľná u kohokoľvek iného, len nie u niekoho kto robil pamätné westerny ako sú Coenovci. ()
„Nechajte ho, on za to nemôže. Je to Francúz.“ Smutné, hravé, veselé, tragické, tragikomické, správnym spôsobom divné, temné i zábavné. Western nepatrí medzi moje najobľúbenejšie žánre, bratov Coenovcov nijako extra nemusím, poviedkové filmy detto. Ale toto sa mi páčilo, bavilo ma to. Najskôr sa mi do toho absolútne nechcelo, pozretie som odkladal niekoľko mesiacov a chvíľku som premýšľal, že by som tomu dal „len“ 60%. Ale nebolo by to fér. Je to parádička. Nie geniálna, nie srdcovka, ale mnohé z poviedok ma bavili viac než poriadne, herci sú dobrí, vizuálne i hudobne je to skvelé a fantastické. ()
Pokud by se vybralo pár z povídek a udělal by se z nich celovečerák, vůbec bych se nezlobil. Hlavně první dvě nabízejí parádní možnost pro rozvinutější nenudný příběh, jenže zde bohužel patří k těm nejkratším. I povídky s Mr. Pocketem nebo Prezidentem Piercem stály za to, bohužel zbylé dvě byly spíše o ničem (i když pointa u Neesonova kočovného divadla byla jasná)... Ale za minimálně 1,2 a 4 si Coeni pochvalu zaslouží. ()
Povídkový western bratří Coenů nabízí šest vzájemně nesouvisejících segmentů, z nichž rozhodně každý stojí za zmínku, ale náladové skoky mezi nimi mohou někoho mírně zdeptat (stejně jako digitální kamera, na níž je potřeba si chvíli zvykat). Avšak abych to vzal od začátku - The Ballad of Buster Scruggs: Bláznivá a překvapivě krvavá komedie se zpívajícím pistolníkem (Tim Blake Nelson), která baví brutálním humorem i dobře napsanými průpovídkami a písněmi hlavní postavy. Uteče možná až příliš rychle - 70%. Near Algodones: James Franco jako lupič-břídil, jehož komické utíkání před oprátkou bych si nechal líbit klidně na ploše celovečerní komedie se spletitějším dějem. Pánvičkami ověšený bankovní úředník je highlightem filmu - 70%. Meal Ticket: Je škoda a tak trochu šok, že prvními dvěma povídkami Coenovci zmlsali diváky humorem a poté na ně bez varování navalili poměrně depresivní neveselé drama, jež se dá číst jako metafora o smrti opravdového umění a jeho nahrazení laciným šarlatánstvím, co se lépe prodává. Zajímavé, ale chvílemi dost repetitivní a svou náladou to ke zbytku snímku vůbec nepasuje - 50%. All Gold Canyon: Jednoduchý, ale srdcem vyprávěný příběh jednoho zlatokopa, stojící na výkonu zarostlého Toma Waitse a nádherné přírodní scenérii. Jack London je z toho cítit na sto honů - 65%. The Gal Who Got Rattled: Troufám si říct, že příběhově nejzajímavější a nejcoenovštější segment, který se sice rozjíždí pomalu a tvoří dlouhou expozici postav, ale za to ke konci jako jeden z mála svým nečekaným závěrem opravdu zapůsobí - 75%. The Mortal Remains: Filozofická konverzačka na konec. Na papíře to možná vypadalo jako nejlepší možné zakončení filmu, ale reálně to diváka spíše dost unaví. Zamrzel mě docela nevyužitý Brendan Gleeson - 55%. Celkově vzato to byly příjemně strávené dvě hodiny a rozhodně žádné zklamání (jakým byl předchozí snímek bratří Coenů, Ave, Caesar!). Mohlo to však dopadnout daleko líp, kdyby komický ráz dvou prvních segmentů byl držen po celý film. ()
Galerie (8)
Photo © Annapurna Pictures
Zajímavosti (11)
- Obrázek koně na zadní straně knihy je logo produkční společnosti bratrů Coenových – Mike Zoss Productions (Puxina)
- Natáčalo sa v amerických štátoch Nebraska, Nové Mexiko, Colorado a taktiež vo filmových štúdiách Santa Fe v Novom Mexiku. (MikaelSVK)
- Když se Buster Scruggs (Tim Blake Nelson) podíval na karty při hře poker, tak tam byly dvě černé esa a dvě černé osmičky. Tato kombinace karet je známá jako „Dead man's hand“. Toto odkazuje na zabití legendární postavy Divokého Západu, jež je známa po jménem Wild Bill Hickok, který byl právě zabit při hraní pokeru. (Puxina)
Reklama