Režie:
Fatih AkinScénář:
Fatih AkinKamera:
Rainer KlausmannHudba:
FM EinheitHrají:
Jonas Dassler, Margarete Tiesel, Katja Studt, Marc Hosemann, Martina Eitner-Acheampong, Adam Bousdoukos, Victoria Trauttmansdorff, Uwe Rohde (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Životním dílem odpudivého a deformovaného opilce z hamburské čtvrti San Pauli Fritze jsou vraždy místních prostitutek. Jejich těla ukrývá do zdí svého podkrovního bytu, kde se smrad hnijícího masa snoubí s pachem staromládenectví a výpary řecké restaurace z přízemí. Případ sériového vraha Fritze Honky šokoval v polovině sedmdesátých let celé Německo a inspiroval Fatiha Akina k natočení filmu, který je kontrapunktem většiny thrillerů na podobné téma. Místo metodického pátrání totiž nabízí jen chaos, hnus, smrad a bezmála haptický prožitek z „pekelné kuchyně“ Fritze Honky. Akin s elegancí sobě vlastní vytvořil zrůdný artefakt, který tvrdě testuje diváckou odolnost a podvrací mysteriózní kult vytvořený kolem sériových vražd. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (302)
Extrémně nechutné a vulgární, až je to místy vtipné; vkrádá se tam ale i nuda a jako celek to na mě nijak zvlášť dojem nedělalo. Nemyslím si, že si taková látka zaslouží zfilmovat nebo že to je film, který člověku něco dá - mě osobně ta přehlídka hnusu nijak nepohoršuje, jen mi to prostě přijde tak nějak zbytečné. Btw. vzdáleně mi to připomnělo film Strach jíst duše. ()
Svým dobovým i místním zakotvením, ale především všeobecnou ošklivostí a vyšinutostí postav a prostředí v němž se pohybují, mi "U Zlaté rukavice" silně připomíná Fassbinderův snímek "V roce se třinácti úplňky", jehož míry depresivnosti ovšem nedosahuje ani zdaleka. To vyznívá možná poněkud paradoxně, vzhledem k tomu, jakou kauzu (a to poměrně přesně) ve svém filmu Fatih Akin zpracoval, ovšem "Zlaté rukavici" nechybí odlehčení v podobě bizarně komických scének a humoru, jakkoliv je morbidní a černočerný. Pozoruhodná ilustrace morálního a psychického rozkladu abnormálního jedince a nemilosrdně realistický pohled na samé společenské dno, kde vládne alkohol, deziluze a totální ztráta lidské důstojnosti.. ()
,,POZRI SA NA HENTÚ! VYZERÁ AKO HOVNOM NAKLADANÁ TENISKA.“ __ Pokiaľ sa vraví, že Nemci sú zvrátení úchyláci, no neexistoval relevantný dôkaz, tak v tomto prípade sa ukazuje v plnej nádhere. Užívateľ ,,Makky“ svojim sarkastickým komentárom pekne vystihol dej a potvrdzujúc jeho slová môžem povedať, že ide o skutočnú delikatesu pre pravých filmových fajnšmekrov schopných oceniť takéto netradičné kúsky a dajú sa tiež pochopiť tí, u ktorých sa počas sledovania dostaví nevoľnosť či už z pohľadu na hlavného predstaviteľa, jeho špecificky zariadený byt alebo z viacerých – nie nutne násilných – scén. Hoci som film videl pred mesiacom, žiada sa mi ho okomentovať, pretože si ho stále dokážem vybaviť a nemôžem poprieť nadšenie z videného, pri ktorom som sa mimochodom výborne naraňajkoval. Ódy možno pieť na všetky strany počnúc hereckým výkonom mladého Jonasa Dasslera za kvalitnej podpory maskérov stvárňujúceho o dvadsať rokov staršieho Fritza Honka (,,TOHO BY SOM NEOŠŤALA, ANI KEBY HOREL.“) až po autentické zachytenie doby v podobe dekorácií a výberu vtedajších šlágrov, medzi ktorými sa nestratí Karel Gott a záverečná ,,Wir sind jung, wir sind frei“ (tiež prespievaná Gottom ako ,,Léta prázdnin“). Z technickej stránky vyzdvihujem najmä zábery vrážd bez strihu, z obsahovej citeľný čierny humor miestami vyvolávajúci dojem paródie, nielen počas vešania voňavých stromčekov, ale takisto v prípade Honkových vrážd alebo jeho zrazenia dodávkou, kedy som sa smial na plné hrdlo. Naopak, mrazenie vyvoláva zobrazenie telesnej degenerácie ako priameho dôsledku zničujúceho vplyvu alkoholu na človeka nielen v prípade Honku, ale aj osadenstva ,,U zlatej rukavice“ pijúcich, pretože ide o ľudské trosky a už ich nič v živote nečaká. V tomto prípade ide o dokonalý detox, pri ktorom rozhodne nebudete mať chuť na pohárik a začnete zvažovať, či sa ešte vôbec napijete. Inak ide o ideálny film napr. na Štedrý večer. (1056, hodnotenie, 117. komentár k filmu) _ P.S. môj komentár č. 1111. ()
Kdyby mohl být film jako koncept viditelně špinavý a páchnoucí, pravděpodobně by měl tuto podobu. U Zlaté rukavice svým způsobem trochu připomíná Lars von Trierův poslední film Jack staví dům, akorát je to autentičtější, méně sentimentální a více při zemi. I tak se ale jedná o velice naturalistické vyobrazení poněkud excesivního násilí, nechutných sexuálních hrátek a zabřednutí do mysli individua, oproti kterému i takový Glum vypadá jako sexy alfa samec. Film se snaží svým hlavním "hrdinou" diváka co nejvíce odpudit, což se mu vskutku daří na jedničku. Zároveň se ale snaží diváka seznámit s jeho motivy, minulostí a strastmi, díky čemuž ho divák sice nebude litovat, ale aspoň ho bude do určité míry chápat. Je to dobrá ukázka toho, kam až může lidská bytost klesnout, propadne-li alkoholismu a pocitu méněcennosti. Až na úplné dno. Je trochu škoda, že film je to v určité míře poněkud suchý a bez většího emocionálnějšího náboje, na druhou stranu je ale hlavní postavou cáklý sériový vrah, tudíž kdo ví, zda by to ve výsledku nebylo spíše kontraproduktivní. Jo, a děkuji filmu, že díky němu nějakou dobu nebudu moct jíst párky. Slabší 4* ()
Naprosto stylová žánrovka. Hospoda U Zlaté rukavice mě připoměla dvě dnes už bývalé hospody na Žižkově, tam se taky scházely podobné "silné osobnosti" jako tady u rukavice, tedy i když Honk to težce vygradoval na úplně jiný level. Fatih si neskutečně umí hrát se žánry, když si vemu jeho předloňské Odnikud a tento biják, tak opravdu multižánrovost zvládá na výbornou. Já film pojal jako brutálně černý humor s velkým bonusem nechutností v podobě většiny scény i postav, ale bavilo, bavilo a zase bavilo. Jo a hořčici na ptáka nikdy v životě. Tohle z hlavy jentak nevyndám, opravdu v některých chvílich sem na chování hlavního hrdiny jen nevěřícně zíral, takovej magor tu fakt asi ještě nebyl a jako bonus nám z radia zazpívá Karel Gott. Fascinuje mě i to, jak taková odpornost může vypadat realisticky. ()
Galerie (21)
Photo © Warner Bros. DE
Zajímavosti (13)
- Příčinou zdeformovaného obličeje byla autonehoda v mládí, navíc Honka trpěl komplexem i ze své výšky. Kvůli svému tělesnému handicapu a po několika ztroskotaných vztazích (z jednoho se mu narodil syn) se propadal do stále většího alkoholismu. Proto se tak více zaměřoval na společnost prostitutek. (Jefimov)
- Otec Fritze Honky přežil pobyt v koncentračním táboře, z něhož byl osvobozen ruskými vojáky. Přesto se v roce 1946 upil k smrti. Alkoholem byl tedy výrazně ovlivněn i Fritz Honka. (Jefimov)
- Fritz Honka byl třetí z deseti dětí. (pornogrind)
Reklama