Reklama

Reklama

Henry: Portrét masového vraha

  • USA Henry: Portrait of a Serial Killer (více)

Snímek volně inspirovaný skutečným příběhem sériového vraha Henryho Lee Lucase sleduje Henryho a jeho spolubydlícího Otise, bývalého parťáka z vězení.Mnohé z jejich vražd jsou považovány za ty nejbrutálnější,jaké kdy byly ve filmu natočeny... Henry je ztrápený tulák, který se bezcílně potlouká z místa na místo a s děsivou nenuceností páchá jednu brutální vraždu za druhou. Jeho nahodilé chování, které je pro něj příslibem relativní beztrestnosti, maří jakékoli pokusy policie dát si jeho četné zločiny do souvislosti a postavit jej před spravedlnost. Když Henry přijede do Chicaga, dělí se o dočasný domov se starým parťákem z vězení a jeho sestrou. Jakmile se svými spolubydlícími začne sdílet i svá tajemství a násilný životní styl, získá dva nové komplice – jejich porozumění však nemůže trvat věčně. (Cinemax)

(více)

Recenze (212)

Slasher 

všechny recenze uživatele

He's not Freddy. He's not Jason. He's real. Nekompromisní, syrový a těžko stravitelný snímek, ve kterém není ani náznak optimismu. Ukázkový příklad sdíleného šílenství, vražedné závislosti a následného otupení jakýchkoliv emocí. Film také bije do očí tím, jak lehce se dá zabíjet po desítkách. Teď by mne zajímalo, jak velká část podobných lidí byla kdy asi dopadena. Snímek je inspirovaný vraždící dvojicí Henry Lee Lucas-Ottis Toole, ale rozhodně není přesným ztvárněním... Například ve skutečnosti Henry nezabil Ottise, ale oba skončili ve vězení a v něm také později zemřeli. ()

Ajantis 

všechny recenze uživatele

„Portrét“: 1) obraz (pův. nejčastěji malovaný) zpodobňující někoho, podobizna. 2) kniž. popis nějaké osobnosti, zejména literární, charakteristika. (Akademický slovník cizích slov.) Po dokoukání si pokládám otázku, který z těchto významů měli tvůrci na mysli. Na první pohled se nabízí ta charakteristika, jenže postavy v něm jsou zploštělé na maximální míru, jakou filmové plátno snese. Ovšem i jednorozměrný objekt je objekt, že. Pravděpodobnější bude ale asi ta podobizna, Henryho zde totiž (překvapení!) opravdu uvidíme. Ještě k oné údajné psychologii postav, o níž jsem se leckde dočetl... Otis (druhý ze zabijáků) se sice po první vraždě, za niž tak úplně nemůže, tváří šokovaně a vyjadřuje svůj nesouhlas, druhý den už ale nadšeně navrhuje, aby si zašli někoho zabít. Henry prostě jen tak rád vraždí a znásilňuje, ale ze zásady je proti Otisově polibku se sestrou, za nějž nebožáka málem oddělá, a odsuzuje svou matku, protože byla štětka. A také nesnese vyhození rozbité kamery; takové plýtvání, co by za ni děti v Africe daly! Na psychologické propracovanosti tyhle střípky nepřidají, protože nejsou do obrazu charakterových profilů zasazeny, nýbrž pouze bez ladu a skladu vhozeny, jelikož režisérovi asi přišlo hloupé ukazovat násilí bez jakékoliv omáčky. O skutečných pohnutkách (jsou-li nějaké) jsem se nic nedozvěděl. Je jistě možné, že žádné neměli a mučení obětí a jeho nahrávání na kameru je prostě pouze bavilo, pak se o tom dá ale stěží natočit zajímavý, neřku-li psychologicky propracovaný film. Na samotném začátku jsem oceňoval povedený způsob, jakým se explicitnímu násilí vyhnul (obrázky obětí a autentická zvuková stopa), žel pocit uznání ve mně vydržel pár minut, které ukázaly, jak jsem byl naivní. Snímek totiž stojí pouze na zobrazování brutálního násilí, které bylo na svou dobu možná pro někoho šokující, dnes už je ale televizním standardem. Nudná hromada samoúčelného násilí si mé sympatie vskutku získat nemůže. Hvězda za humorný konec, který (společně s hudbou) sám vytahuje Henryho z toho nejhlubšího bahna. ()

Reklama

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Svému reálnému předobrazu jsou filmoví Henry s Otisem a jejich příběh na hony vzdáleni, to však nic nemění na tom, že John McNaughton natočil velmi působivý snímek, jehož největší síla spočívá paradoxně ve všednosti toho, co se odehrává před divákovýma očima. Všichni tři hlavní protagonisté i prostředí ve kterém se pohybují jsou úplně obyčejní a jejich průměrnost ostře kontrastuje s jejich děsivým počínáním. Takhle nějak by mohl vypadat skutečný sériový vrah a člověka při sledování Henryho občas napadne, co asi dělá po nocích ten chlapík od vedle... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Už prvé zábery filmu naznačujú veľmi drsnú a zároveň nekonvenčnú formu rozprávania. Po záberoch na mŕtve telá sledujeme nejaký čas mlčiaceho Henryho, vraha daných obetí a tak v nás McNaughton vzbudzuje zvedavosť, čo všetko sa o jeho zvrátených motiváciách časom dozvieme. Problém nebude iba v nie tak úplne luxusnom genofonde, vinu na jeho činoch má samozrejme hlavne prostredie a ťažké detstvo. Režisér ponúka poriadne hlboký pohľad pod povestnú pokrývku západnej spoločnosti, pod ktorým si zvyčajne predstavujeme maximálne rodinné hádky a nejaké to rodinné násilie. Zavedie nás na úplné morálne dno, ktoré dokáže táto spoločnosť vyprodukovať a pohľad je to neskutočne autentický. Zamýšľa sa nad fenoménom videa, ktoré v danej dobe zaplavilo trh a sprístupnilo tak násilie najširším vrstvám obyvateľstva. Najlepšia scéna filmu je tak až Cronenbergovské, šmírácke sledovanie natočených vrážd na videu očami vrahov. Režisér používa skratky, spočiatku vystriháva samotné vraždy, ponecháva iba úvod a záver scény, alebo ich rôzne kombinácie, aby nás tak hneď tou prvou zobrazenou prekvapil a tými ďalšími šokoval. ()

kajda.l 

všechny recenze uživatele

Do morku kostí naturalisticky ztvárněné zlo. No vida, že lze udělat atmosférické, hutné peklo i bez hektolitrů krve, uřezaných končetin (hlavičku nepočítám) a vyhřezlých vnitřností a přesto je divák děním na obrazovce dokonale znechucen a šokován. A to vše jen díky civilnímu notně buranskému hereckému projevu všech zúčastněných, precizní režii a hudbě, která tomu jako celku nasadila přesný depresivní tón. Henry je jeden z mála filmů po jehož zhlédnutí se divák opravdu necítí dobře po těle a není to klišé. 80% ()

Galerie (21)

Zajímavosti (14)

  • Film byl natočen již roku 1986, ale dostal nejvyšší možný rating X jako morálně závadný, což ho ve své podstatě odsoudilo z kinodistribuce. Byl tedy na tři roky "uložen k ledu" než mohl být představen v původně zamýšlené neupravené podobě. (DaViD´82)
  • Režisér John McNaughton dostal nabídku, že za 100 000 amerických dolarů si může splnit sen a natočit svůj první celovečerní film. Jediným požadavkem bylo, aby se jednalo o horor. Dle jeho slov by na nabídku kývl, i kdyby měl rozpočet činit jen 10 000 dolarů. Dodal také, že naopak i pokud by měl k dispozici peněz víc, na filmu by nic neměnil. (H34D)
  • Film byl natočen během osmadvaceti dnů. (DaViD´82)

Související novinky

Staronová noční můra

Staronová noční můra

05.10.2006

O pokračování kultovní série, kterou Wes Craven začal v roce 1984 svou Noční můrou v Elm Street, se hovoří už delší dobu, ale až dnes začíná tato myšlenka nabírat reálné kontury. I když popravdě… (více)

Freddy zas a znova?

Freddy zas a znova?

04.04.2006

Ani šest pokračování kultovního hororu Wesa Cravena Noční můra v Elm Street a tři roky starý crossover Freddy proti Jasonovi zřejmě nestačily zabijákovi z městečka Springwood. Podle slov Roberta… (více)

Reklama

Reklama