Režie:
John McTiernanKamera:
Jan de BontHudba:
Michael KamenHrají:
Bruce Willis, Bonnie Bedelia, Alan Rickman, Paul Gleason, Reginald VelJohnson, Alexander Godunov, William Atherton, Hart Bochner, James Shigeta (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Policista John McClane přilétá na Vánoce do Los Angeles za svou manželkou Holly a dětmi. Holly pracuje pro japonskou společnost Nakatomi, v jejímž mrakodrapu se právě koná vánoční večírek. Holly odešla z New Yorku za prací, zatímco John tam zůstal. Nyní zjišťuje, že Holly používá v práci své jméno za svobodna. Jde se do koupelny upravit a mezitím do budovy přijíždějí ozbrojení muži. Zabijí strážce, uzamknou výtahy, všechny vchody a odpojí telefony. Potom proniknou na večírek a John z koupelny zaslechne střelbu. Podaří se mu nepozorovaně utéct do vyššího patra, kam později útočníci odvedou ředitele společnosti Nakatomi. Chtějí po něm přístupové heslo k počítači, který mimo jiné řídí trezor, ze kterého chtějí ukrást dluhopisy v hodnotě stovek milionů... Ředitel se jim snaží vysvětlit, že trezor má sedm zámků a on zná kód pouze k jednomu – a i ten jim odmítne dát. Hans, vůdce útočníků, ho zastřelí. John spustí požární alarm, aby přivolal pomoc, ale útočníci zavolají hasičům, že poplach je falešný. Díky tomu ale zjistili, že je někdo v horním patře, a pošlou tam muže se zbraní... John teroristu zabije, sebere mu zbraň a vysílačku a jeho tělo pošle dolů výtahem. Bratr zavražděného, Karl, chce Johna ihned najít a pomstít se. John použije ukradenou vysílačku a snaží se přivolat pomoc, ale jeho volání slyší i teroristé a dojde jim, že John bude někde na střeše. Volání zachytí i policie, ale nevěří Johnovi, že se něco děje. Když pak ale ve vysílačce zaslechnou střelbu, pošlou tam na kontrolu hlídku. Seržant Powell dojede do Nakatomi, promluví si se strážným, což je ale nastrčený terorista, a v klidu odjíždí s tím, že nic podezřelého nenašel. Když ho John vidí odjíždět, vyhodí z okna mrtvolu dalšího teroristy, kterého při přestřelce zabil, a začne z okna střílet... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 319)
John McClane, newyorskej polda, co si chtěl jen s rodinou užít poklidné Vánoce v prosluněné Kalifornii. Situace je ale po krátké expozici taková, že John nemá boty, nemá ženskou a netuší, co se kolem něj kurva děje. Namísto krájení krocana se v japonském mrakodrapu schovává před bandou německých teroristů (zjevně tedy sledujeme produkt globalizovaného Hollywoodu) a vypadá to, že k rozsvícenému vánočnímu stromku (se spoustou krvavých ozdob) bude mít nakonec nejblíž mrakodrap, ve kterém uvízl a který je pro něj jedním z hlavních nepřátel (nejste-li fakír, prokleté, všudypřítomné sklo, jinak emblematický vizuální prvek filmu, není pro bosé nohy žádná slast). John bude mít sakra co dělat, aby se ze štvané kořisti změnil v lovce, dostal všechny parchanty s evropským akcentem a předvedl své manželce, kdo je tady samec číslo jedna. Byly to zlatý časy prvních postmoderních akčních hrdinů, kdy se zdálo být tak snadné točit mnohovrstevnaté akční thrillery, které nás i po letech dostávají do kolen nenucenou sebereflexivitou (upozorňování na westernové schéma odkazy na kavalerii a kovboje), vypravěčskou zručností (paralelní akce, mikronarativy, opakování, důsledné rozvíjení motivů od prvních minut) a převrácením genderových stereotypů (foot fetish se protentokrát týká mužské postavy). McTiernan už tak dobrej akčňák nenatočil a Willis znovu neprodělal tak nápaditou proměnu ze zavrhovaného nýmanda v superhrdinu, který je silnější, potentnější a vtipnější než všichni ostatní borci na scéně. Prostě nepřekonaná legenda žánru, dodnes bavící masy a zvláštní druh zvaný „filmovědec“ podněcující k inspirativním analýzám. 90% Zajímavé komentáře: ScreamJay, pshimi, JohnnyD, Vitason, milicjant ()
Klasika akčného žánru, kedy Hollywood ešte vedel točiť akčné filmy s nesmrteľným samurajom v hlavnej úlohe, ktorý je vždy v správny čas na správnom mieste, navyše sú preňho teroristi a iné podobné hrozby len čírymi hrozbami, na ktoré dokáže aj v okamihu potencionálnej smrti vychrliť príval humorných poznámok. John McClane je nezabudnuteľná postava, akčné kúsky sú vybrúsené, vianočná atmosféra to celé korunuje. Jednoducho klasika. ()
Jeden z absolutních vrcholů akčního filmu v historii. Všechny díly jsou super, ale jednička je nejvíc excelentní a zdá se mi, že zraje jako víno, čím je starší tím je lepší... Filmu se nedá vytknout naprosto nic, od námětu, herců, kamery, střihu, vtipu, hlášek, brutality, hlavního hrdiny, který dostává brutální kapky a nakonec stejně se všemy vyjebe ... Prostě převrat v dějinách akčních filmů. Tímto filmem si Willis jednoznačně zajistil bezstarostnou kariéru a důchod. ()
,,Věřte mi, dělám to už jedenáct let"..... Společnost Nakatomi, sečtělej terorista A.Rickman, 640 milionů doláčů, hudba M.Kamen a osamocenej, unavenej B.Willis, kterej není zvědavej na stupidní názory. Tohle viděl snad každej! Jeden z (nemnoha) nejlepších akčních filmů všech dob, který nastartoval ,,drsňácky uhláškovanou" kariéru B.Willise. I po letech je stále na co koukat (a co poslouchat!). ()
První Past jsem neviděl už hodně let a byl moc příjemně překvapen, jak vůbec nezestárla a pořád skvěle funguje: nedokonalý, ale dokonale sympatický hrdina, skvělá akce, která ladí s konverzačními scénami, spousty (nejen McClaneových) hlášek, výrazné vedlejší postavy (Johnson and Johnson), výborná práce s detailem a náznaky atd. atd. Dát míň než pět je hřích. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (174)
- Pri scéne výbuchu vo výťahovej šachte, kedy je oheň na dne šachty, sa natáčalo rýchlosťou 100 záberov za sekundu, čím bol postup ohňa ku kamere spomalený. Následné šírenie ohňa smerom hore bolo snímané pomalšou rýchlosťou čo pôsobí dojmom, že sa výbuch zrýchľuje. (Biopler)
- Nôž do filmu vyrobil Jack W. Crain. (Odpocivadlo)
- Scéna, kde John McClane (Bruce Willis) rozbíjí židlí okno, musela být točena na několik záběrů, protože sklo bylo natolik silné, že dřív rozbil židli než okno. (DEXTER099)
Reklama