Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 665)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

"Asi bych měl být naštvaný kvůli tomu, co se mi stalo. Ale je težké zůstat rozzlobený, když je na světě tolik krásy. Někdy cítím, že ji vidím všechnu najednou a je jí tolik, že mi naplní srdce jako balón a chce prasknout. A pak si vzpomenu, že se mám uvolnit a přestat zkoušet se toho držet a pak to mnou procloumá jako déšť a já necítím nic jiného, než vděk za každičkou chvilku mého malého pitomého života. Určitě nemáte ponětí, o čem tady mluvím. Nic si z toho nedělejte...Jednou to poznáte sami." To byl úžasně poetický závěrečný proslov. Jenže vůbec celý film byl skvělý. Možná to vypadá na obyčený snímek s divnejma postavama, ale když se na to podíváte z jiné stránky, zjistíte, že s nimi máte něco společného, a že ten příběh nemusí být vůbec nereálný, že třeba potkal/potká i vás. Film na mě obrovsky nejen emočně zapůsobil, prostě jsem si ho vychutnával, stejně jako suprové hudby, ironického humoru a výborných herekých výkonů v něm. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Excelentní film. Sam Mendes ukázal jaký je režisér a od tohohle filmu ještě ani jednou nezklamal (aspon mě) Kevin Spacey ze sebe vydává životní výkon (zase) a Mena Suvari...To už snad ani nemusím psát. Konec takový jak má být, prostě film o životě, který není vůbec růžový. My name is Lester Burnham. This is my neighborhood; this is my street; this is my life. I am 42 years old; in less than a year I will be dead. Of course I don't know that yet, and in a way, I am dead already. čistých 5 ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Přelomový film v dějinách hollywoodské kinematografie. Sam Mendes přesně postihl a popsal fenomén rozpadajícího se narůžovo uměle nalakovaného amerického snu a obsahově vyprázdněného konzumního života spojeného s krizí středního věku a příslušností ke střední třídě, jako to udělal před lety třeba i Elia Kazan ve své Tiché dohodě v roce 1969. Pak ovšem skončila éra květinových dětí a myšlenkové svobody a hollywoodské filmy si za svá ústřední témata vybíraly úplně jiné věci a tenhle životní pocit se odsunul kamsi do kolektivního podvědomí (a do světa filmu nezávislého). Uplynulo však 30 let a Amerika je znovu tam, kde kdysi bývala - na scestí maximálního blahobytu a absurdnosti takového života. Doba se otočila ve spirále času a nutně musel přijít nový Kazan. Bravurní režie původně divadelního režiséra (lokální obdobou je náš Vladimír Morávek a jeho vynikající filmový debut...), geniální herecké výkony (Kevin Spacey si touto rolí zajistil místo v herecké síni slávy), úžasná minimalistická hudba Thomase Newmana, obrovská koncentrace podstatných filmových momentů (zvláště poletující mikrotenový pytlík je nezapomenutelný a signifikantní...) a téma, které naplnilo nejednu sociologickou studii... Americká krása, při odhalování jejíž podstaty mrazí... Podobné filmy: Tichá dohoda, Pan Rosnička, Elementární částice, Ledová bouře, Generace X, Volání o pomoc ()

castor 

všechny recenze uživatele

Nestandardní tragikomedie ze současnosti, kritizující citovou pustinu středostavovské rodiny, osciluje mezi parodií, satirou a realismem. Silné tragické okamžiky se střídají s čirou komikou. Mendesova invenční režie, ve které jsou cítit silné divadelní kořeny, velmi obratně kritizuje typická americká témata. Témata, ve které Američané trvale věří a které věrně ctí, jsou neměnné a nedotknutelné. Jejich velký „americký sen“ ale v rukou britského debutanta znovu pociťuje citelné trhliny. Ukazuje tak po svém některá zásadní témata, především pak americkou posedlost po úspěchu, která dokáže zničit „všechno lidské“. Ale i řadu dalších. Nenávist. Jane svoji matku nenávidí z jejího načrtnutého, do strany nevybočujícího života, otce z jeho pasivity a chování v přítomnosti její kamarádky. Mendes nám zároveň naznačuje, že si dříve byli blízcí a obnovení tohoto vztahu je nyní jeden z Lesterových „nových“ cílů. Homosexualita. Otec, milující svého jediného syna, je schopný jej okamžitě zavrhnout kvůli jeho možné homosexualitě. Úpadek rodinného života. V případě obou rodin. Carolyn se snaží urovnat vztah mezi dcerou a manželem a o to víc propast prohlubuje. Lež. Ze strany Rickyho k vlastnímu otci (ohledně drog), ze strany Angely, která se snaží upoutat veškerou pozornost i za cenu lhaní. Ambice. Nekontrolovatelná honba za úspěchem a zároveň i s chamtivostí. Naprogramované přání, které má většina z našich hrdinů. Závist. Ta je pro změnu vyjádřením touhy lidského ega být tím, čím není. Závist také přiživuje nepřátelství (Angela v závěru může závidět Jane, byť celý film fungoval naopak. I Carolyn pociťuje ke svému vzoru Buddymu závist). Neschopnost komunikace. Ta vede k tomu, že dochází k tragickým nedorozuměním. Nejsmutnější na tom z pohledu postav může být fakt, že všichni do jednoho rozprašují své nepravdy, promlouvají k nám opravdově a jejich pravdivá vyznání pomáhají k odstranění masek, které je tak dlouho tížily. Odcizenost. Pocit, že žijeme životy, nad nimiž nemáme absolutní kontrolu, a veškeré snahy omezit náhodnost výsledků našeho počínání vedou k ještě větším katastrofám. I na pošesté absolutních 100%. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (75)

  • Ve scéně, kdy Lester (Kevin Spacey) mlátí polštářem do pohovky, dopadne polštář na křeslo. V následující scéně je polštář opět na pohovce. (SalamanderG)
  • Příjmení postavy Angely Hayes (Mena Suvari) je narážkou na jméno Lolita Haze – hlavní postavu knihy Vladimira Nabokova "Lolita". Narážkou na stejnou knihu je i jméno hlavního hrdiny – Lester Burnham (Kevin Spacey) je přesmyčkou výrazu "Humbert learns". Humbert Humbert byla hlavní mužská postava v "Lolitě" se stejným osudem – láskou k mladé dívce. (don corleone)
  • Ve scéně, kde se Lester (Kevin Spacey) baví s Bradem Dupreem (Barry Del Sherman), zabírá kamera Brada zespoda a zblízka, aby bylo vidět jeho vysoké postavení, kdežto Lester sedí sám na židli uprostřed velké místnosti a je zabírán více z dálky. Podobné scény přibližující postavení jednotlivých postav si lze všimnout na obchodním večírku, kde na schodech stojí Lester, jeho žena (Annette Bening) a Buddy (Peter Gallagher). V průběhu filmu se takovýchto scén objevuje ještě několik, například při rvačce Rickyho (Wes Bentley) a jeho otce (Chris Cooper). (pityty)

Související novinky

Sam Mendes jde do války

Sam Mendes jde do války

20.06.2018

Oscarový režisér Americké krásy a dvou posledních bondovských filmů Sam Mendes si vybral svůj další projekt. Napíše a natočí válečné drama 1917, na kterém se bude produkčně podílet i Steven Spielberg… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Co se ví o 24. bondovce?

Co se ví o 24. bondovce?

22.01.2014

Sam Mendes sice po premiéře Skyfallu tvrdil, že ho další bondovská štace vážně neláká, ale jak známo, tvůrce míní a Hollywood mění. I 24. mise agenta 007 tak loni v červenci ulovila věhlasného… (více)

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

09.11.2009

Filmový kanál HBO Vás srdečně zve na krvavý maratón do Bia Oko v Praze. V sobotu 14. listopadu od 18. hodin se na seriálové fanoušky chystá maratonová projekce seriálu True Blood - Pravá krev.… (více)

Reklama

Reklama