Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Mario SchneiderHrají:
Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Florian Panzner, Jan Nedbal, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, Michal Režný, Christoph Bach, Lars Rudolph (více)Obsahy(1)
Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (153)
Dobrý námet ale žiaľ "slovenské spracovane". Toto porovnanie nemám rád ale keďže som par dní pred týmto slovenským filmom videl Polanskeho Pianistu tak inak žiaľ nemôžem. Začiatok je pomerne dosť neprehľadný a aj samotný útek z väzenia je podaný tak že vám je to v podstate jedno či odtiaľ ujdu alebo nie. Je tam možno pár silných momentov (napr. státie v mraze) ale ako celok tento film vyznieva pomerne rozpačito. Čo je škoda keďže sa bude viesť viac menej na vlne snímok poukazujúcich na krutosti holokaustu.. ()
Fantastický útěk dvou mladíků Vrby a Wetzlera z Osvětimy, kteří poté podali zprávu o tom, co se tam děje, je jeden z nejakčnějších a strhujících příběhů druhé světové války a přesně to jsem čekal od filmu Petera Bebjaka. A výsledek? Pochmurný film, kterému chybí drajv ve vyprávění, soustředí se na nepodstatné věci a má nedostatečně vybudovanou atmosféru a celkově to není moc přehledně vyvsvětlené a popsané. Musím smeknout před Colette (2013) , která tu atmosféru, příběh a popis života v koncentráku má dokonalejší ( asi nejlepší co se týká českého nebo slovenského filmu ever ) a dokonce i ten útěk těch dvou borců tam je vyvsvětlený dokonaleji, ikdyž je ten film hodně vzdáleně inspirovaný a je jim jen věnovaný. Petere , Petere tohle je jeden z mála nebo dokonce jediný (česko)slovenský příběh filmově prodejný do celého světa a zasloužilo si to něco lepšího ()
Je dobré, že sa natočila takáto vec aktuálne aj u nás. /Tiež kvôli tomu, že máme žiaľ exotov, ktorí sa hlásia k ujovi Adolfovi a sedia v našom parlamente, kde pekne zarábajú (hoci neonacisti sú vlastne rozlezení asi takmer všade)./ Film by si zaslúžil väčšiu výraznosť, údernosť, keďže ide o takto citlivú, závažnú a smutnú tému, tvorcovia asi robili, čo sa dalo, keďže asi i rozpočet bol obmedzený, je asi vôbec úspech, že režisér Bebjak to aspoň takto zvládol. Inak nerozumiem, prečo mnohé násilnejšie scény boli rozostrené alebo iba z diaľky naznačené, predsa jednou z hl. point by asi malo byť poukázať na zverstvá, zvrátenosť, neľudskosť a násilníckosť najhrubšieho zrna u nacistov. Tiež som mal problém porozumieť niektorým vetám a rozhovorom protagonistov (boli miestami veľmi tiché, nezrozumiteľné, asi opäť nižšia kvalita ozvučenia ovplyvnená rozpočtom). Ale som rád, že film vznikol a že som ho mal možnosť vidieť, ale malo sa z tejto témy vyťažiť viac. (Dodatok, za tri hviezdy, ale trochu s odretými ušami, škoda, lebo ozaj táto téma ponúkala tvorcom potenciálne fantastický priestor na vytvorenie možno pútavého, poučného diela.) ()
S úcty k tématu nedám filmu hodnocení. Nevadí mi malá výprava, ani artové pojetí, nepotřebuji se dívat detailně na hrůzy páchané na lidech, čili toto mi nechybělo absolutně, je jasné, že o holocaustu byly natočeny větší pecky, které notoricky známe a těžko se jim novější tvorbou, se skromnějším rozpočtem, rovnat, čili srovnávat smysl nemá.Také je jasné, že největší devizou filmu má být sdělení a na to, i přes komorní počin, došlo. Film mě přes veškeré pochopení nudil a to je problém. Ano, nešla jsem na komedii, ani na akční odpočinkovou kravinku, žánr je to těžký a téma citlivé, přesto nepochválím. Obávám se, co na to široké publikum. Návštěvnost kina byla slušná, to je fajn, každá jedna duše, která na to zajde je jen a jen s výhodou, ale jak říkám, mě výsledek nenadchnul. Žádné "Démanty noci"... ()
Filmařsky se to těžce hodnotí. V rámci filmařiny to totiž taková podívaná není. Je to těžký, chaotický, ale asi bych neřekl nudný jako hodně lidi předhazují. Tady asi opět narážíme na to, že režisér, jak je jeho zvykem, chtěl zpropagovat nějaký historický a hlavně hrdinský příběh. Na řemeslo se asi tolik nehledělo. Což mi osobně ani tolik nevadí. Hlavně film dokáže i mě docela znechutit, což se často neděje, jen je škoda, že scéna je naprosto random a nezapadá vůbec do konceptu příběhu. Viz lidé v lese s koněm. Co říci? Hodnocení je škoda. Ale vlastně je v rámci filmařiny pochopitelné. Ale lidé budou kritizovat zrovna to, co z objektivity nedává smysl. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (13)
- Tábor verne podobný tomu v Osvienčime bol vybudovaný pre nakrúcanie v obci Láb pri meste Malacky, SR. (funesfilm)
- „Přestože bylo filmů na téma holocaustu natočeno již mnoho, nebude jich nikdy dost. Při jejich tvorbě je dnes potřeba cílit především na mladého diváka, čemuž je nutné přizpůsobit filmové vyprávění i vizuální prostředky,“ říká jeden z producentů filmu Zpráva Ondřej Zima z české společnosti Evolution Films. (SONY_)
- Snímek se kromě Slovenska a Česka promítal například v USA, Velké Británii, Francii, Německu nebo Japonsku. (ČSFD)
Reklama