Tvůrci:
Tony GilroyHudba:
Nicholas BritellHrají:
Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(24)
Obsahy(2)
V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)
Videa (6)
Recenze (231)
Star Wars meet le Carré. Pro mě asi největší překvapení, byť Tony Gilroy (Bourne, Devil's Advocate, Micheal Clayton) byl určitou zárukou kvality. Andor je první věc od Disneyho akvizice, která naplnila potenciál otevření SW IP různým žánrovým hrám a tvůrčím postupům. Jako první post-Lucas produkt (ani Mandalorian, ani Rogue One očekávání nenaplnil) je veden zcela nekompromisním přístupem, kde není místo pro žádnou komodifikaci, kterou jsme zvyklí si s Hvězdnými válkami spojovat. Je to do posledního detailu promyšlené, chladně procedurální a perfektně vygradované, přičemž Skarsgardův Axis úspěšně soupeří s velikány žánru jako Oldmanovým Georgem Smileym nebo Hoffmanovým Güntherem Bachmannem. Gilroy úspěšně uplatňuje předešlé tvůrčí zkušenosti jak ze špionážního, tak politického prostředí a propletá je do tak dospělého produktu, že by mu jej záviděl i Lucas, kterému se právě toto nikdy prequelům vetknout nepodařilo. Vlastně je to po amatérsky odfkláknutém Kenobim až neuvěřitelný zjevení a jsem si jistý, že zatímco po Kenobim a Book of Boba Fett po pár letech nikdo ani neštěkne, Andor má solidní šanci na to stát se kultovkou. More of this please! ()
Pečlivě odvyprávěná studie o vztahu mezi jednotlivcem a totalitní mašinérií, která se (nejspíš omylem) odehrává ve světě Star Wars. Hodně překvapující žánrovka, která má asi nejblíž k politicko-špionážnímu thrilleru s prvky sci-fi a která servíruje divákovi jak zdlouhavý a bolestný přerod hlavního hrdiny, tak široký a epický záběr na mocenské děje „v pozadí“. To vše podepřené opravdu skvělou výpravou, působivými vizuály, promyšlenou dramaturgií a naprosto bezchybným castingem, kterému vévodí hlavně herečtí veteráni Stellan Skarsgård a Andy Serkis. Sám Diego Luna už tolik nenadchne. Přestože není bez charismatu, většinu děje probloumá s útrpným výrazem "mám v konečníku zaraženou třísku", což začne být brzy otravné. (Možná, že napříště by všichni hlavní hrdinové v SW seriálech měli povinně nosit na hlavě plechový hrnec, osvěčenou to metodu, jak získat sympatie fanoušků za všech okolností.) Také ta chladně vykalkulovaná preciznost působila občas trochu bezemočně a zdlouhavě. Nezbývá než doufat, že druhá série bude mít kromě vypiplané dokonalosti i trochu toho srdíčka. ()
Andor není nijak výjimečně dobře zrežírovaný, ani patřičně epický. Děj obsahuje absolutní minimum dechberouích scén, a ve skutečnosti se toho během dvanácti epizod moc nestalo. Dvě, možná i tři by šly zkrátit do jedné. Jenže i tak je to dost možná nejlepší Star Wars od Pomsty Sithů. Andor je totiž pocitvé řemeslo. Postavy působí opravdově, dialogy nejsou jen moralizující fráze a všechno je patřičně odžité. Když vedoucí denní směny na pátém patře udělí rozkaz, víte, že o něm přemýšlel a chápe jeho důsledky. Udělal na mě větší dojem, než kdokoliv z rádoby osudových, ale zoufale papírových charakterů z Epizod VII až IX. ()
"I burn my decency for someone else's future." Dospělé, špinavé, chladné a procedurální. Záměrně v každém ohledu zcela "antistarwarsovské"; mnohdy až k vlastní škodě. Andor je svůj v dobrém i špatném slova smyslu a s nekompromisní vizí, která není poplatná tomu, co jsme pod touto značkou zvyklí vídat (jedno zda ve filmech, seriálech, komiksech či hrách). Nedivácké a svojské do míry, kdy z Andora bude záhy kult, který přetrvá. A jako každý kult, nebude pro každého, ovšem zatímco si nikdo nikdy nezasteskne po Fettovi či Obi-Wanovi, tak po skončení Andora tu již vždy bude poptávka po dospělých Star Wars. Ovšem nemá cenu chodit kolem horké kaše, přes veškeré nepopiratelné kvality, si to nejvíce podráží nohy v podobě otrávení diváka úvodním kvartetem epizod. Nuda, šeď, rádoby temná dospělost, nezajímavé charaktery. Jde to však nevídaně nahoru, a to až do té míry, kdy speciálně segment šesté až desáté epizody je to nejlepší, co kdy pod hlavičkou Star Wars vzniklo. Jen to s nimi nemá lautr nic společného; pro mě klad, pro jiného zápor. Oprávněně, jelikož chcete-li vážné dospělé sci-fi, tak přeci nevyhledáte Star Wars. Jede se na vlně, kdy účel světí prostředky pro obě strany, je to především o v rozhodnutích chybujících jedincích sakra dobrých ve své práci, kde není prostor pro emoce a žvatlání. Funguje politické zákulisní vrážení si kudel do zad pod hávem přetvářky, neméně funguje zaklekávající aparát Impéria, jeho vnitřní půtky i tenze vzešlá čistě z dialogů či nevyřčeného mezi řádky. Pod povrchem to vře. Nikdy bych se nenadál, že uvidím něco natolik le carreovského (nemluvě o evidentní inspiraci u Melvillovi Armády stínů) ve sci-fi hávu; natož pak v hávu Star Wars. Gilroy má vizi a všechno se jí podřizuje (stylizace, hudba, režie, výprava). Někdy je to na škodu, někdy naopak ku prospěchu. Druhé převažuje nad prvním. Andor nenechává chladným a bez názoru. Což neříká, zda vás (ne)bude bavit. Pokud však přetrpíte nepodařenou úvodní třetinu a máte chuť na "echt dospělé Star Wars", tak šance že objevíte svoji "next favourite thing", je větší než malá. | S1: 4/5 | ()
Andor je temný a dospělý - ale to už všichni vědí, píšou to všude. Je to konverzačka s pár akčními scénami, rozhodně nic jako Mando, dětem to neřekne nic a dospělé co StarWars vlastně ani moc nemusí to zaujme. A to je ten problém, těžko tohle dílo zařadit a tak si i těžko hledalo diváky. Za mě ale palec nahoru ()
Galerie (320)
Photo © Disney+
Zajímavosti (44)
- Schéma scény výslechu Bix Caleen (Adria Arjona) končí úplně stejně, jako scéna s princeznou Leiou (Carrie Fisher) ve Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977). (Veskoslav)
- V obchodě Luthena (Stellan Skarsgård) můžeme narazil na dvě celkem zajímavé věci. Můžeme vidět pohromadě jedijský a sithský holocron a Šankarovy kameny. Jedná se o nenápadnou narážku na Indiana Jonese a Chrám zkázy (1984) podle předlohy George Lucase. (Veskoslav)
- Jedno z tetování Arvela Skeena (Ebon Moss-Bachrach) byl Kraytský drak, monstrózní stvoření z Tatooinu. V epizodě Kapitola 9: Šerif (2020) seriálu Mandalorián (od r. 2019) Dino Djarinao (Pedro Pascal) musel čelit dospělému jedinci tohoto druhu. Tuto verzi kraytského draka lze nejlépe přirovnat ke žralokovi, který se pohybuje pískem Tatooinu a loví kořist. (Veskoslav)
Reklama