Režie:
Jiří HavelkaKamera:
Martin ŽiaranHrají:
Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Dagmar Havlová, Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Andrej Polák, Klára Melíšková, Kryštof Hádek, Stanislav Majer (více)Obsahy(1)
Paní Zahrádková (Tereza Voříšková) s manželem (Vojta Kotek) idealisticky chtějí, aby společnými silami dům zachránili. Novomanželé Bernáškovi (Jiří Černý, Maria Sawa) se s nadšením připojují. Paní Roubíčková (Klára Melíšková) pedantsky kontroluje řádný průběh schůze. Paní Horvátová (Dagmar Havlová) všechno iniciativně komentuje. Naivní pan Švec (David Novotný) zastupuje svojí maminku. Paní Procházková (Pavla Tomicová) s panem Novákem (Ondřej Malý) hledá způsoby jak zhodnotit svůj majetek. Pan Nitranský (Andrej Polák) touží po půdě v domě a pan Kubát (Jiří Lábus) důsledně sabotuje jakékoliv rozhodnutí. A v pozadí číhají bratři Čermákovi (Kryštof Hádek, Stanislav Majer), jen starý pan profesor Sokol (Ladislav Trojan) zatím nic nekomentuje… (CinemArt)
(více)Videa (1)
Recenze (1 099)
SPOILERy! Trochu som sklamaný iba z toho, že predstaviteľka najsympatickejšej postavy zosobňujúcej hlas rozumu, dohnaná debilitou a egoizmom ostatných k odhaleniu svojich slabostí, ktorá väčšinu času keď má slovo, ťahá sympatie a divácky zážitok skoro až k piatim hviezdam (Tereza Ramba), neuhrala záverečný výstup. Nie som si istý, či to bolo herečkou alebo réžiou, prikláňam sa skôr k tomu druhému. Zvyšok filmu je totiž Ramba úplne presná v gestách a pokiaľ nehrala vlastnú povahu, podozrievam autora, že ju stvoril podľa skutočnej osoby (niekoho na chlp rovnakého som dokonca sám poznal). V zvyšku postáv, naopak, (paradoxne možno ešte s výnimkou homosexuálneho charakteru) hrajeme len na také tie povrchové stereotypy a la tá naše povaha česká. Niektorí to uhrajú aj tak (Melísková, Havlová), niektorí v tej repetitívnosti začnú byť otravní (Lábus), a vedlajšie postavy sediace mimo stolu, na mňa osobne nefungovali vôbec, a to bohužiaľ vrátane Novotného. Navyše má režisér dosť často problém odhadnúť hranicu medzi inteligentnou konverzačkou a bláznivou estrádou a tak, hlavne ku koncu miestami skĺza do buraniády. A ja absolútne nemôžem prísť nato, čo z toho bol zámer. Či muselo byť buranskejšie spracovanie tým viac, čím viac sa dostávali k slovu burani, až to celé ovládli po tom, ako inteligencia spáchala harakiri; a rovnakú dilemu mám s trailerom, ktorý na mňa pôsobil, že cieli skôr na českú kinomajoritu, ktorá pritom cieľovkou vôbec nie je. Vlastníci obsahujú množstvo umýselných alebo neúmyselných, viac či menej iritujúcich detailov, ale ako celok sú skrátka strašne iní a zábavní a depresívni, a už len to sú dostatočné dôvody im fandiť. Konečne niekto prišiel nato, že keď musíme neustále točiť o tom istom, vieme obmieňať aspoň formu. A prekvapovať. Od určitého momentu som bol stopercentne presvedčený, že to tam celé vybuchne a oni ich (nás) v tom na koniec všetkých nechali žiť. Čo ste si zvolili, to máte; pri perfektnej titulkovej scénke z kúpelne, zrazení na kolená, keď sa do toho baráku, krajiny, sveta, rozhodnú priviesť ďalšie dieťa. Sme my vôbec normálni? ()
To je furt řečí, jak v ČR nevznikají žánrovky, a přitom tu vznikl jeden z nejdrásavějších hororů posledních let, který na konci člověka vyplivne zdevastovaného a pošramoceného. Mnozí, včetně samotného autora uvádí jako hlavní referenční dílo "Dvanáct rozhněvaných mužů". Svým vykreslením lidské malichernosti a sebezahleděnosti, konceptem klaustrofobního papiňáku celé společnosti na hrstce pečlivě profilovaných figur i drastickým závěrem mají ovšem "Vlastníci" mnohem blíže k hororovému milníku "Noc oživlých mrtvol". "Vlastníci" jsou nelítostně precizní metafora soudobé české společnosti, ale i obecné náročnosti demokracie a děsivého dobrovolného předávání moci a odpovědnosti manipulátorům. Fakt, že takové dílo se stane diváckým hitem (což je samo o sobě skvělé), zůstává v jádru anomálií, která českou společnost ukazuje buďto jako vyčerpanou a zničenou, nebo zvrhle masochistickou. ()
No, halelúja! Konečně nějaký pořádný český film, který skutečně funguje (nejen) jako komedie, má zajímavý námět a k tomu ještě dobře prokreslené charaktery postav - je to opravdu "krásný" vzorek typů lidí, kteří se nepochybně na takové schůzi SVJ můžou vyskytovat, třebaže film některé věci v rámci (tragi)komiky zveličuje... Zkátka zajímavá sonda do jednání několika různých lidí s naprosto odlišnými záměry. V určitém smyslu to vlastně připomíná svou formou film Dvanáct rozhněvaných mužů. Celý děj se sice odehrává v jedné místnosti, ale nudit se rozhodně nebudete..."Křesťanské a židovské hodnoty mi nejsou cizí." :-D ~(4,2★)~ ()
Ambice zřejmě byly nemalé, ale stvořit českých 12 mužů se nepovedlo, ani přes v našich končinách hodně nevídaný finální twist. Na vině že se vše nepovedlo lépe je fakt že jsem sledoval daleko více tragických nesympatických figurek než jsem dokázal v tu danou chvíli unést. Film jsem si pustil pod zdáním skvělé komedie a tak jsem nebyl připraven na věčný a nelítostný sousedský souboj o výtah, vodu, elektřinu nebo půdní prostory. Tereza Voříšková sice hodně vylepšila své jméno, ale afektovanou a vzteklou ženskou jsem jí uvěřit nedokázal. Pochválit musím hlavně zpočátku Lábusův výkon a hlavně totálně nečitelného Hádka. Ten kluk ty ... (nemůžu prozradit) zkrátka umí dokonale. 60% ()
Dokonalé! Už dlouho jsem neměl u české komedie takový pocit spokojenosti jako včera v kině. Havelka to udělal moc mazaně, použil téma všem blízké. Tady ani tak nejde až tak moc o vlastníky jako o spoluvlastníky v rámci bytové družtva. Dům, to je i spousta prostorů společných, půdou počínaje a sklepy konče. Vlastník sám samotinký, vlastník jediný toho všeho jako celku problémy schůzí vlastníků bytových jednotek řešit nemusí. Ale ono to téma jde aplikovat na jakoukoliv schůzi, kde se o něčem zásadním rozhoduje. Hlasování zastupitelstva, hlasování ve firmě o čemkoliv, nebo hlasování v rámci družstva vlastníků. Co vlastník bytu to originál. Od mladých co mají drajv a chtějí měnit staré a nefunkční k lepšímu po staré zaprděné vlastníky netoužící nic měnit už jen pro svůj klid. Dyť 40 let to tak vydrželo, tak co. A tak tu máme velmi třaskavé prostředí sousedů a sousedek, kteří jeden na druhého lecos vědí a v rámci schůzky si hodlají řešit i osobní spory. Havelka nasadil opravdu elitní skvadru a pokud si někdo o Terce Ramba (eh nejde mi to z pusy stále vidím Staloneho v potrhaném nátělníku s těžkým kulometem a mačetou v tlapách) myslel, že ej to sice pěkná roštěnka se vzrušujícím chraplákem k tomu, pak nejen tady musí uznat, že hrát sakra umí. Super byl i Kotek a další herci. Samozřejmě esa jsou Melíšková a Novotný a skvěle a jemně sekundoval Majer s Hádkem. Paní Havlová, to byla kategorie sama pro sebe a i ona ukázala, že hrát ještě nezapomněla a nebojí se opravdu žádné role :-). Já si to prostě užil na 100 %. Nechápu jak tu tomu někdo může dát jen dvě nebo tři hvězdy. Co jste proboha z posledních českých komedií krom Terorie tygra, Teroristky a snad ještě Źen v běhu viděli alespoň trochu vtipného? Nenapadá mně vůbec nic. Za mně je to za 5 podpisů ! * * * * * ()
Galerie (22)
Zajímavosti (28)
- „Na bouřlivou improvizaci čas nebyl, ta proběhla spíš ve fázi psaní scénáře. Šlo spíš o jednotlivé repliky, které se do dialogů nečekaně dostaly,“ přibližuje Jiří Havelka. (SONY_)
- Autoři plakátu si pohráli s malým detailem, kdy na jednom zvonku je původně jméno Voříšková, které je ale přelepenou novou samolepkou s příjmením Ramba. Je to odkaz na změnu příjmení herečky Terezy Ramba, která se v roce 2019 provdala a u níž by nové příjmení mohlo na diváky působit zmatečně. (hansel97)
- Pavla Tomicová si ve filmu zahrála se svým mužem, Ondřejem Malým. (Duoscop)
Reklama