Režie:
Mike NicholsKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Georges DelerueHrají:
Meryl Streep, Kurt Russell, Cher, Craig T. Nelson, Diana Scarwid, Fred Ward, Ron Silver, Charles Hallahan, Josef Sommer, Sudie Bond, Henderson Forsythe (více)Obsahy(1)
Film, který podle skutečných událostí natočil známý americký režisér Mike Nichols, vypráví o ženě, jež zemře za podivných okolností těsně předtím, než se jí podaří prozradit novinářům pravdu o nedostatečné ochraně zaměstnanců před radioaktivitou v jaderné továrně, kde pracovala. Byla to nehoda nebo vražda? Případ nebyl dodnes vyřešen, ale odvaha Karen Silkwoodové, která nepodlehla psychickému nátlaku, i po smrti inspiruje politické aktivisty a ochránce životního prostředí. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (81)
Ne vždy se věrné přichycení k realitě divácky vyplácí. Radiační činnost vcelku věrná, rodinné soužití prosté dramatických momentů (nebýt problémů v práci), nedůvěra k oficiálním místům značná. S daným cílem by spíše dokument než hraný film posloužil lépe účelu odhalení nekalých praktik v jaderném průmyslu a seznámení veřejnosti s problematikou. Šel by vystavět se stejným, ne-li větším napětím. Divák by se dozvěděl, co tvrdí vědci, co aktivisté, co průmyslníci a co vláda. Jak konají a proč. Odnesl by si jiný, přesnější obrázek o rizicích pramenících z ozáření, o práci úřadů a ústavů. Bylo by to konstruktivnější než ke všem místům zasetá nedůvěra. A to i přesto, že tento film se v technických detailech ani autenticitě událostí nijak zvlášť od skutečnosti neodklání. Jsou ale chvíle, kdy lehounce postrukuje diváka k tomu, aby dal za pravdu těm postavám, které ji IMHO nemají. Třebas odborářům, když zpochybňují koncept limitů příjmu plutonia a limit 40 nCi pro něj stanovený. U nás dodnes platí obdobný limit. Má to své dobré důvody. Tato hodnota není bez rizika, ale úplně bez rizika není žádná práce. Věčně létající obchodník může spadnout s letadlem a radiační pracovník dostat rakovinu. Rizika mohou být dost možná srovnatelná. Ale dost odborných záležitostí, ani Silkwoodová se v nich neutápí, jen asi nechce být snadno smetena opozicí, která by jinak mohla prohlásit: "Ten váš film je úplná blbost, neboť A, B a C." V ospalejším tempu a věrněji rozvíjí známou myšlenku o podlosti velkých korporací posedlých ziskem. Silné ***. ()
Oni by aj tak umreli, veď jednu za druhou fajčili, ešte aj v jedálni do jedla si popol klepali. Aspoňže anti-jadroví aktivisti sa majú čoho chytiť, a to nemyslím ironicky, je to najväčšie pozitívum celej kauzy, aktivisti v nej dlhé roky hľadali argumenty. Práve tá politicko-ekologická atmosféra je to najpútavejšie, čo film ponúka. ()
Snímek měl pojednávat o nekalých praktikách v jaderném průmyslu a byl jsem náležitě zvědavý, jaký bude pohled filmařů na naše americké kolegy a jak moc se proměnilo prostředí v našem oboru od vzniku filmu. Po pravdě, Silkwoodovou považuji z dramatického hlediska za nezvládnutý materiál, kdy se film táhne jako med nasbíraný na lžíci. S krátkým odstupem času si z něj nevybavím víc než nekonečné ohníčky cigaret a velmi svérázný přístup amerických zaměstnanců k bezpečnosti práce, který by byl o pouhou dekádu později od vzniku snímku v našich poměrech nemyslitelný. Ještě k tomu kouření - tak vstřícní k potřebám tabákového průmyslu nebyli - domnívám se - ani filmaři 50. let. Přesto charisma Meryl Streepové jako jedné z nejlepších hereček své generace leccos zachraňuje, takže horko těžko si třetí hvězdičku obhájí. Celkový dojem: 50 %. ()
Distribútorom už definitívne prepína, síce ide o životopisný film, ale to neznamená, že o kauze každý počul a tak musia pointu filmu vyzradiť v oficiálnom texte. Zaujímavý príbeh o jednej kauze ale najmä o jednej žene. Nichols točí v podstate sociálnu drámu, pripadá mu nedôstojné skĺznuť k dráme súdnej alebo k trileru. Za to ho chválim, aj keď sa v tom civilizme pri takejto dĺžke scenár trochu utápa. Rodinné voľnomyšlienkárske vzťahy týchto postáv nie sú tak zaujímavé ako samotný prípad. Veľká ilema v hodnotení, 70% a komentár č. 6000 ()
Ze všech sil, na plné čáře. Žena – zaměstnankyně, která se dmula výsadou nesložit zbraně, nenosit bázeň. Žádné polehčující okolnosti firmě, "matce - živitelce," která vystavuje parte zdraví. Pracovními podmínkami ohrožuje životy. Firmě, která trpí ztrátou paměti…. a ztrátou blízké osoby její vinou teď jedna z "rodin." ()
Galerie (130)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (21)
- Přestože šlo pro Noru Eprhon na postu scenáristky o celovečerní debut, vysloužila si oscarovou nominaci. (jezurka42)
- Režisér Mike Nichols zakázal Cher nosit jakýkoli makeup. Někdy k ní při natáčení přišel v bílých rukavích a dotýkal se její tváře jen aby měl jistotu, jestli jeho nařízení opravdu dodržela. (jezurka42)
- Výkonní producenti Larry Cano a Buzz Hirsch začal pracovat na tomto filmu ještě coby studenti na UCLA. (jezurka42)
Reklama