Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Mark Boone Junior, Jorja Fox, Stephen Tobolowsky, Harriet Sansom Harris, Thomas Lennon, Callum Keith Rennie (více)Obsahy(2)
Začne to fotografií a vzkazem na ní: "Zab ho!" A od té chvíle se odvíjí tajemný a drsný příběh Leonarda. Jeho žena byla napadena, zavražděna a on si skoro nic nepamatuje. Jeho krátkodobá paměť je pryč. Leonard se ale musí pomstít. Okamžitě jde po vrahovi. Aby nějak kompenzoval výpadky paměti, všechno si fotí, cvaká spouští na svém Polaroidu jako blázen a podstatná fakta si nechává tetovat na tělo. Story je vyprávěna zvláštním způsobem. Každá důležitá filmová scéna končí tam, kde předchozí začala, a tak musíme být pozorní, abychom ten zvláštní propletenec dějů a potkávajících se postav dobře vnímali. K hlavnímu hrdinovi se přidávají další - ukecaný Teddy a barmanka Natalie. Všichni jsou s vraždou nějak propojeni. Ale pořád se nám do mysli vnucuje klíčová otázka: Je skutečně vrahem John G, jehož jméno má Leonard vytetováno na prsou? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 530)
Film jsem dokoukala do konce a nenadchnul mě. Nevadí mi vyprávění od konce ani postupné rozkrývání příběhu, ale samotný příběh mě nezajímal, hlavní hrdina mi byl nesympatický a celkem mi bylo jedno, jak to dopadne. Tak už to je, někdo rád holky, jiný vdolky, musím se smířit s tím, že Christopher Nolan netočí filmy pro mě. ()
Nemá krátkodobou paměť, nemůže mít nové vzpomínky. Naposledy si pamatuje svoji ženu. Ví vůbec kdo je? Jak to, že jezdí v jaguáru a nosí značkový oblek?....... . Na tohle musí být zákonitě rozporuplné názory. (Ovšem na co nejsou). Jedni budou nadšeni neotřepaným filmařským stylem, kamerou, herci a ostatní bude štvát právě ten styl, kdy se neustálé opakování může stát nudným. To je bohužel můj případ. Přesto je to výborný nápad, a sledovat, jak do sebe vše pomalu zapadá je zajímavé. Bohužel pomalu. Chtělo by to trošku svižnější tempo. ()
Jeden z nejzlatějších námětů devadesátých let, přetaven v nezapomenutelný film, který v plné síle demonstroval světu možnosti hry s vypravěčskou technikou a triky. Nolan navíc skvěle pracuje s náčrtovostí charakterů svých hrdinů (za celý film vlastně nezjistíme jací doopravdy jsou, což je na tom to nejlepší - ponechává nám prostor pro další debaty a interpretaci). Guy Pearce je v ustřední roli seznační a Carrie-Anne na minimálním prostoru maximálně uhrančivá a nevyzpitatelná. Konečná pointa příběhu je pak jako otočení klíče v dokonale naolejovaném zámku, skoro uslyšíte to cvaknutí, které celému filmu dodá definitivní puunc hloubky a účelovosti... Vedle něj působí ono "zdrcující zjištění" v závěru Šestého smyslu jako nepříliš zajímavý, mimochodem utrousený dovětek. 100% ()
Takže kde jsem to byl? A, teda, u málokterého filmu je divák nucen tak moc dávat pozor na souvislosti jednotlivých scén, jako v Mementu, filmu, který dává slovu retrospektiva zcela nový význam. Přitom nejde o nějakou intošskou pózu typu Lynch, ale vše má svůj jasný poznatelný význam. Já jsem díky své neskonalé inteligenci film pochopil napoprvé, což filmu trochu ubírá pro další sledování, proto "jen " 4*. Ale jsem rád, že nikoli samoúčelná originalita ještě nezemřela. ()
Tak tento kousek nesmi chybet v zadne filmove sbirce. Christopher Nolan napsal a reziroval pribeh, ktery je skutecnym zaberem na nervove synapse. Clovek se tomu snazi prijit na kloub a pokazde, kdyz si mysli, ze na to prisel, vyvstane nova otazka. Z toho plyne, ze by Memento melo byt s kazdym zhlednutim lepsi, a taky to tak je... ()
Galerie (40)
Zajímavosti (42)
- Christopher Nolan během natáčení štábu zakazoval, aby si pro lepší pochopení upravoval scénář do chronologické podoby. (Brousitch)
- Leonardova žena (Jorja Fox) čte knihu „Já, Claudius“ od Roberta Gravese. (HellFire)
- Teddy (Joe Pantoliano) má číslo 555-0134. Stejné měla Marla Singer (Helena Bonham Carter) v Klubu rváčů (1999). (don corleone)
Reklama