Reklama

Reklama

Začne to fotografií a vzkazem na ní: "Zab ho!" A od té chvíle se odvíjí tajemný a drsný příběh Leonarda. Jeho žena byla napadena, zavražděna a on si skoro nic nepamatuje. Jeho krátkodobá paměť je pryč. Leonard se ale musí pomstít. Okamžitě jde po vrahovi. Aby nějak kompenzoval výpadky paměti, všechno si fotí, cvaká spouští na svém Polaroidu jako blázen a podstatná fakta si nechává tetovat na tělo. Story je vyprávěna zvláštním způsobem. Každá důležitá filmová scéna končí tam, kde předchozí začala, a tak musíme být pozorní, abychom ten zvláštní propletenec dějů a potkávajících se postav dobře vnímali. K hlavnímu hrdinovi se přidávají další - ukecaný Teddy a barmanka Natalie. Všichni jsou s vraždou nějak propojeni. Ale pořád se nám do mysli vnucuje klíčová otázka: Je skutečně vrahem John G, jehož jméno má Leonard vytetováno na prsou? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 530)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Nejlepsi film Christophera Nolana, ktery je vyborne promysleny a skvele zahrany. Film vas donuti vsechno pozorne sledovat, protoze jakmile vam utece nejaka malickost, tak je mozny, ze se ve filmu ztratite. Guy Pearce, popsanej po celym tele a se ztratou kratkodobe pameti to zahral hodne dobre a hlavne hodne presvedcive. Jen by me zajimalo, jesli by film byl tak poutavej i kdyby se neodehraval pozpatku, protoze pak si myslim, ze by to byl jen prumer. Ale to je co kdyby, takze takle to je proste jeden z nejoriginalnejsich thrilleru a mistrovske dilo. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Když se váš život stane point-and-click adventurou a vy se zas a znovu ocitáte na neznámých místech, kde se s pomocí předmětů, které máte u sebe a okolo sebe snažíte zjistit, co dělat… Jediným „úložištěm dat“ je pro Leonarda jeho vlastní tělo (nikoliv mysl), na které si nechává tetovat důležité informace (extenzí jeho těla pak představuje polaroid, kterým si fotí osoby vstupující do jeho života a který tudíž nahrazuje jeho vizuální paměť). Jeho identita se zakládá pouze na tom, co si zapsal a co může být interpretováno v rozporu s původním významem, což je dnes, v době, kdy své životy necháváme řídit chytrými telefony, možná ještě relevantnější téma než na přelomu tisíciletí. Vyjádření nejistoty ve vztahu „self“ k sobě samému i k vnějšímu světu tvoří pouze jednu z inspirativních rovin Nolanovy ambiciózní aktualizace noirových konvencí pro (post)moderní éru (dobře mu k tomu posloužily formálně neotřelé snímky evropské modernistické kinematografie). Cílem režiséra bylo dostat nás do pozice člověka bez krátkodobé paměti. Vyprávěcí hledisko je po celý film fixováno na Leonarda. Vidíme a slyšíme pouze to, co vidí a slyší on. Hrdina si nepamatuje, co se stalo před pár minutami a kvůli nechronologickému vyprávění to nevíme ani my. Celkový obrázek si ovšem můžeme složit snáz než Leonard, neboť známe budoucnost. K následkům událostí postupně přiřazujeme jejich příčiny a dění si v hlavě snažíme uspořádat v chronologickém pořádku, což je o něco náročnější myšlenkový proces, vyžadující uplatnění odlišného schématu než v případě vyprávění běžícího klasicky z bodu A do bodu B. Práci nám na druhou stranu usnadňuje linearita filmu (čímž se Memento liší od Sledování se scénami v přeházeném pořadí). Jednotlivé scény v barevné i černobílé příběhové linii na sebe navazují. První akorát běží pozpátku a druhá klasicky (a třebaže se tváří jako objektivnější záznam reality, obsahuje ne tak docela spolehlivé flashbacky), takže se ve finále, nápadně připomínajícím začátek a upozorňujícím tím na bezvýchodnou zacyklenost Leonardovy situace, protnout. Obě linie se zároveň v mnohém doplňují a pomáhají nám poměrně brzy pochopit protagonistovu situaci i jeho cíl. Kdyby Memento běželo chronologicky, přijde o podstatnou část svého tajemství, rozplétání záhady bude mnohem menší výzvou a témata vzpomínání, zapomínání a plynutí času nebudou „vtělená“ přímo do struktury filmu. Složitost vyprávění jinými slovy není samoúčelná, nýbrž směrodatná. 90% Zajímavé komentáře: Marigold, ScarPoul, Martinius, Hannah1971, Maghasius ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Najprv jedno doporučenie. Film je nutné pozerať bez prerušovania a s veľkým vnímaním na detaily. Môžem si dovoliť povedať, že nie každý filmu porozumie hneď na prvýkrát. Preto som dal prvýkrát len za štyri. Nolan a Pearce v excelujúcej forme a hanba Akadémii, že aspoň jednu nomináciu nepremenili a že vôbec nominovali len strih a scenár. Keby sa udeľovala soška za celkovú pointu, tak toto by bola jedna z najbravúrnejších v kinematografii. A podľa mňa je aj zbytočné skúšať takéto niečo prekonať. Ťažko sa dakomu podarí ešte niečo podobné, kde všetko presne sedí a zapadá do seba, navyše so spomínaným najgeniálnejším záverom. Jeden z najlepších päť hviezdičiek aké som kedy dal! 100%. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Minulosť je triviálna.“ Už behom prvých piatich minút budete mimo a do konca sa to nezmení. Naopak, finálny preslov Joea Pantoliana to zaplietol tak dokonale, až som civel po koniec záverečných titulkov. Nolan zo svojho (a bratovho) scenára vyťažil maximum. Predstavte si, že sa ráno zobudíte, otvoríte skriňu, v nej sedí zviazaný chlap s rozmlátenou tvárou a vy neviete, kto to je. Na strane druhej, nemôžem povedať, že by ma Memento nejako extra, excelentne bavilo. Vlastne ho stačí vidieť dva razy v živote a ste vybavení. Ale za originalitu scenára musím dať 80%. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Tento naprosto originální thriller mi přinesl opravdu unikátní zážitek. Silnější mozkové cvičení si nepamatuju. Jeden z mála filmů, u něhož nemůže snad nikdo usnout. A ačkoli jsem z něj byl pořádně unavenej, jít spát bych po něm nemohl. On nutí přemýšlet i po skončení. A co nevidět si ho musím pustit znova. Bravurní. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (42)

  • Pred natáčaním scény, kde Leonard (Guy Pearce) zabije Jimmyho (Larry Holden), Larry požiadal Guya, aby naňho naozaj zaútočil. Ten mu vyhovel a Holden odišiel po scéne samá modrina. (sWONDER)
  • Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach v americkej Kalifornii. (sWONDER)

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Nolan lanaří Deppa do sci-fi

Nolan lanaří Deppa do sci-fi

26.10.2012

Pořád není úplně jasné, jaký bude další režijní počin Christophera Nolana. Film Transcendence, o kterém je řeč, bude totiž „jenom“ produkovat (jak jinak, spolu se svou manželkou Emmou Thomas). Režii… (více)

Spielberg a Nolan – zaručená spolupráce

Spielberg a Nolan – zaručená spolupráce

25.03.2007

Není žádnou novinkou, že Steven Spielberg se už několik let intenzivně zajímá o nejnovější vědecké objevy ohledně teorie relativity a červích děr, jimiž se prý dá cestovat nejen do paralelních… (více)

Reklama

Reklama