Reklama

Reklama

Tuvalu

Trailer

Obsahy(1)

Celovečerní režijní debut Veita Helmera se naprosto odlišuje od německé produkce posledních let. Obešel se nejenom bez zvučných hereckých jmen, ale až na pár mezinárodně srozumitelných výrazů i bez dialogu. Příběh sám se odehrává kdesi daleko od našeho světa, v neurčeném čase. Titul je názvem tichomořského souostroví, jež se ve filmu objeví pouze na mapě a jež pro hrdiny představuje zaslíbenou zemi. Ocitneme se ve zchátralých lázních na okraji liduprázdného města nedaleko mořského břehu. Ve sklepení pod bazénem se ukrývá prastarý stroj. Zde žije Anton se svým slepým otcem. Ještě nikdy toto místo neopustil a sní o tom, jak jednou vypluje jako lodní kapitán na moře. Zatím ale vytváří iluze starých dobrých časů pro svého otce. Hluk zaplněného bazénu je nahrán na kazetu a donekonečna přehráván. Jednoho dne navštíví bazén dcera skutečného kapitána a Antonův život dostává nový smysl...

Zrod snímku Tuvalu začal již v roce 1987, kdy Helmer navštívil starý Bismarckův bazén v Hamburku. Posléze se k této myšlence vrátil se spoluscenáristkou Michaelou Beckovou. Příběh postavil pouze na lehce kolorovaném černobílém obraze a zcela pominul běžný dialog. Ke svému filmu režisér dodává: "Film Tuvalu je mé dítě a mám pocit, že velmi choulostivé. Mám vážné obavy, že bude spolužáky napadán, protože je jiný než ostatní." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (39)

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

Možno to nie je až tak intelektuálne neprístupný film. Je to len film prístupný vďaka absencii (minimalizácii) reči divákom celého sveta. Príbeh sa dá ľahko dovtípiť. Je to dospievaní, prvej láske, vyrovnávaní sa so sexualitou, naberaní zodpovednosti a klasickom boji dobra so zlom, dobrosrdečnosti a chamtivosti. Wes Anderson ho musí mať veľmi rád, postavy filmu totiž svojimi pohybmi pripomínajú tie jeho, no vo farebných filtroch, ktoré mi uňho nie sú známe. Vo výsledku tak divák dostáva srdečný film s humornými momentmi, ktorý ľahko pochopí empatiou. ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Iluze, sny, jednoduchost a naivita v souboji s rozpadající se realitou, kde žabky k bazénu neobstojí. Sobectví pro štěstí i v chamtivosti a soudržnost v chudobě. Ve vzpomínkách ztracený podzim ale i hebké a roztěkané jaro života. Tak trochu socialistická melancholie v kabátu od grotesky. Výjimečné. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Majstrovský surrealistický experiment pre širšie publikum, zakuklený v príbehu mladíka, pracujúceho v starej, pomaly sa rozpadávajúcej budove krytého kúpaliska, ktorý sa zamiluje do dcéry námorného kapitána. V ceste ich láske a fungovaniu kúpaliska však stojí bohatý podnikateľ, ktorý chce vystavať nový komplex obytných domov, a je preto schopný všetkého... Tak ako je starý tento námet, archetypy postáv aj samotná budova, v ktorej sa väčšina deja odohráva, obstarožne pôsobí aj samotná forma filmu. Helmer sa hrá so svetlom a farbami, používa všetky efekty aby docielil dojem filmu omnoho staršieho, ako v skutočnosti je - používa časom zaviate farebné filtre, kameru, z ktorej by tvorcom dnešných blockbusterov prišlo zle, a necháva naplno vyznieť, ako vraví Lavant v inom filme, "krásu samotného gesta". "Dej" je vlastne reťazov tu viac, tu menej absurdných scén a udalostí, ktoré tragikomicky sprevádzajú pár až k vysnívanému koncu. Nechýba ani posolstvo, ktoré si musí každý nájsť sám. A aké je to moje? Človek sa niekedy k spôsobu života, ktorý vedie, upne tak, že bez neho už nevie ako ďalej, stráca nádej a pomaly odchádza do tmy a zabudnutia, ako tá predavačka lístkov. 100% ()

ad-k 

všechny recenze uživatele

Imperial. Technology system profit. Anton. Eva. Gregor. Papa. Police. Modern. Komm. Achtung. Tempo. Ciao. Toť více jak 3/4 vskutku mezinárodního scénáře. Nenechte se však odradit, existují zcela němé filmy... Absolutní a groteskně milý i znepokojující experiment, zasazený do neurčitostí a neskutečností. 80% ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

(Verze: 87 minut) „Technology system profi!“ Helmer mě velmi zaujal už svými 2 krátkometrážními snímky Umývač oken a Překvapení, a tak jsem si slíbil, že od něj v budoucnu musím zkusit i něco celovečerního. Ovšem, co vyčnívá (ve smyslu funguje) při krátké stopáži, může při té delší zapadnout. U Tuvalu na to však (k mému příjemnému zjištění) nedošlo. Pravda, filmu můžete vyčítat, že je naivní, předvídatelný, občas působí skoro až dětinsky, ale zároveň je díky tomu kouzelně hravý, celkově zábavný, originální a především maximálně svůj. Jeho zvláštní svět „lázní k pohledání“ s despotickým nevidomým majitelem, knoflíkovou královnou vrátnice, nesmělým podprsenkovým fetišistou, živelnou námořnickou dívkou (která ví, jak dosáhnout svého), a mimo jiné také správně lstivým a zákeřným příbuzným-záporákem, nabízí neobyčejnou atmosféru. Tu podporuje řada opravdu nápaditých scén a detailů, ať už jde o: plavčíkovu „mužnost“, celé to budování dojmu narvaných lázní, opalování se, všemožné technologické vychytávky, přebírání rolí, zjevný odkaz na Bláznivou střelu, průběh inspekcí a také nezaměnitelnou směsici různojazyčných jednoslovných výrazů (vskutku „mezinárodní“ řeč). A konec je také moc milý, i když samozřejmě naprosto čitelný. Celkově hodnotím slušnými 4*. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (2)

  • Film se připravoval 10 let. (ČSFD)
  • Celosvětová premiéra filmu proběhla v říjnu 1999 na Mezinárodním filmovém festivalu v Chicagu. (ČSFD)

Reklama

Reklama