Reklama

Reklama

Jednorozený

(festivalový název)
  • USA Begotten
Fantasy / Horor / Experimentální
USA, 1990, 78 min

Obsahy(1)

Begotten jako lyrická báseň a zároveň brutální obraz zavede diváka daleko za hranice vkusu. Perverznost a brutalita filmu si steží hledá sobě rovného. Jaký osud potká Matku přírodu a jejího syna v této černobílé ďábelké hře? Záběry z filmu byly použity i v písni "Cryptorchid" od Marilyna Mansona. (raffspIn)

Recenze (163)

animaxis 

všechny recenze uživatele

Tak k tomuhle skoro až uměleckému dílu vůbec nevím,co napsat.Nejperverzivější a nejbrutálnější film na světě to asi nebude,ale to se dalo čekat,pokud to má napsané v obsahu filmu.Perverzní a brutální tak nak průměrně až hodně to ovšem je.Na světě je asi hodně omezená skupina lidí,kterých se na to vydrží dívat až do hořkého konce.Atmosféra filmu je řekněme temně bílá a pouze někteří jedinci pochopí celý děj. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

16mm náhrobný spiritualizmus... ////////// Pri klasifikovaní Begotten môžeme vychádzať z jednoduchého známeho predpokladu, že sa film stáva umením až vtedy, keď sa dokáže oprostiť od otrockého prepisovania holej skutočnosti do podoby audiovizuálneho média. Zásadným pojmom sa potom stáva slovné spojenie "sloboda zobrazovania". Tým nechcem povedať, že je Merhigeov celovečerný debut umením a musí sa tak bezprostredne posudzovať. Práve naopak, subjektívne v ňom vidím jednu z najväčších bizarností a zvrhlostí, aké kedy spatrili filmové plátno. A predsa si myslím, že je to dielo prinajmenšom veľmi pozoruhodné a, z určitého uhlu pohľadu, zásadné, minimálne pre filmovú teóriu a začínajúcich tvorcov. ////////// Pokúsim sa to skrátiť. Begotten od prvého pohľadu zaujme svojim prvotným vyzretím, ktoré akoby vypadlo z manifestov a autorských návodov surrealizmu a symbolizmu. V očakávaní čohosi striktne avantgardného a nevideného škúlime na nekvalitný čiernobiely obraz, v ktorom skutočne takmer nič nevidíme. Teda vlastne vidíme, ale často nám dochádza až opozdene, o čo sa jedná. Výjavy surovosti a podivnej zvrátenosti sa odohrávajú tu v kratších, ale nezriedka nepríjemne dlhých záberoch, ktoré nám servírujú presne to, čo od filmu očakávame - teda úvodnú samovraždu britvou, všemožné mučenie, pojedanie vnútorností (aspoň sa nazdávam, že to boli vnútornosti), podivné obrady a pod. Merhige však tieto divácky atraktívne pasáže zámerne predlžuje a sťažuje sledovanie rozličnými prvkami, ako je napr. diegetická zvuková stopa, zložená z efektov, hluku a ruchov, synchrónnych aj nesynchrónnych, náhodne poprehadzovaných, ale napriek tomu hladko zapadajúcich do bezútešného šedivého fikčného sveta a dopĺňajúcich sa s obrazom. Merhige využíva aj istých ozvláštňujúcich prvkov a postupov, ako je napr. falošná hĺbka ostrosti obrazu po vzore Občana Kanea, atypické prelínačky a množstvo ďalšieho. ////////// Je teda zrejmé, že si Merhige dobre uvedomoval svojho zámeru a možností, ako ho dosiahnuť. Domnievam sa, že sa snažil docieliť na ploche 78-minútového kolotoča cyklického hnusu otupelosti diváka voči zobrazovanému násiliu. V skutočnosti tým však vzniká zaujímavý efekt, pretože práve Merhigov až observačný prístup, prakticky absolútna absencia "normálnej" hudby a akéhokoľvek sprievodného komentára či narátora, len prosté sledovanie nekonečnej nočnej mory pôsobí ako zachytávanie skutočnosti druhého, alegorického sveta, ako by povedali Freud a Bonaventura, "za zrkadlom". A keď si uvedomíme, že Merhige vo filme vychádzal z jedného z tzv. "zážitkov blízkych smrti", ktorý prežil on sám, nemusíme byť ďaleko od pravdy. Aby som to uzavrel, presne ako hovorí AngelAngie, môže ísť o autentický odtlačok autorovho rozorvaného vnútra, resp. toho, čo videl, keď stál na prahu druhej strany. A s týmto vysvetlením sa uspokojím. 90% P.S.: Každopádne skvelá voľba k chutnému obedu. Niekedy si to zopakujem. ()

Reklama

Danny F. odpad!

všechny recenze uživatele

Upřímně nevím co to je za slátaninu, ale je to nevkusně úchylné a brutální. Teda co jsem mohl v té černobílé patlanině stěží rozpoznat. Opravdu něco pro úchyláky a narušené. Není v tomto případě co hodnotit. Někdo by se měl nad sebou zamyslet! Sám režisér vypadá jako... Souhlasím s uživatelem ''gumolit''. ()

kongamato2 

všechny recenze uživatele

Vysoko-abstraktné, experimentálne a prapodivne. V Begottene mňa imponuje každá sekunda tohto neordinárneho skvostu. Už pri úvodnej scéne som videl že sa bude jednať o tradičný film. Brutálne vizuálne perfektné, a enigmatické . Možno pre niekoho tento avantgardný film je nadhodnotený no u mňa je to jasných 5 hviezdičiek a zaradenie do toho najlepšieho čo som videl. Tento extremne nejasný a brutálny film nie je pre každý žalúdok:) Príbeh tohto filmu je pre mňa akcesórny a sekundárny samozrejme viem o čo tento film zobrazuje. Mne osobne stačila obrazová stránka a nechýbala mi ani absencia hudobného podkladu. Kvitujem čerpanie staroegyptskej mytologie a pohanských náboženstiev. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Jedinou chybou tohodle uměleckého počinu (určitě né horroru)jsou závěrečné titulky,které nechtěně podávají vysvětlení o významu filmu.-Díky tomu se kdejaký "rádoby-intelektuál" nad sklenkou vína rozplývá nad tím jak celé to poselství pochopil,protože "je to přece úplně jasné" ...Zajímalo by mě- kolik osvícených chytrolínů hlásající svou dokonalou schopnost luštění symbolů by se tady (a vlastně všude) našlo,kdyby nám titulky neřekly o co jde..........Osobně to nehodnotím ani tak jako film ale čistě jako symbolické umělecké dílo,které jako správné umění zvysoka sere na nějákého diváka,který je uprostřed toho celého uchvácen a zároveň zmatený jak lesní včela..................Nechápu míru pohoršení nad jakousi brutalitou a krvavostí(nebo co)....Jde snad jen o jednu krátkou úvodní scénu,která je pravda poněkud sugestivní ale jinak si nevybavuju žádné drsnější obrazy.................Síla toho celého je spíš ve způsobu snímání a úpravě obrazu,kombinovaného s podivnými zvuky=Což vyvolává jakýsi nepříjemný vnitřní neklid. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (7)

  • Takmer celý film je tvorený z fotografii, kamera sa využívala len výnimočne. (Merv)
  • Režisér E. Elias Merhige prezradil, že sa nechal inšpirovať zážitkom “blízko smrti“ (NDE- Near Death Experience), ktorý prežil pri autonehode, keď mal 19 rokov. (Merv)
  • Záběry z filmu byly použity i v písni "Cryptorchid" od Marilyna Mansona nebo v klipu ke skladbě "Sterile Nails and Thunderbowels" od švédské depressive black metalové kapely Silencer. (Eldrick)

Reklama

Reklama