Režie:
Alan ParkerScénář:
Oliver StoneKamera:
Michael SeresinHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Brad Davis, Irene Miracle, Bo Hopkins, Paolo Bonacelli, Paul L. Smith, Randy Quaid, Norbert Weisser, John Hurt, Mike Kellin, Franco Diogene, Michael Ensign (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Snímek Půlnoční expres, natočený podle skutečných událostí, přináší drásavý příběh mladého amerického turisty Billyho Hayese (Brad Davis), který byl v Turecku zatčen za pokus o pašování hašiše. V brutálním tureckém vězení, kde vládne právo silnějšího, potkává řadu dalších vězňů včetně Američana (Randy Quaid), Angličana (John Hurt) a Skandinávce (Norbert Weisser). Zkorumpovaný právní systém z něj udělá exemplární příklad a i kvůli neúspěšné mezinárodní diplomacii je odsouzen k dlouholetému trestu. Billy je nucen uprchnout „půlnočním expresem“ (vězeňský slang pro útěk), aby si zachránil holý život. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (251)
Ocenění: Oscar - hudba, adaptovaný scénář; nominace: vedlejší herec (J. Hurt), režie, střih, film BAFTA - režie, střih, herec (J. Hurt) MFF Cannes - nominace na Zlatou palmu Zlatý glóbus - film (drama), debutující herečka (I. Miracle), debutující herec (B. Davis), vedlejší herec (J. Hurt), hudba, scénář Kansas City Film Critics Circle Awards - herec (B. Davis) Writers Guild of America - adaptovaný dramatický scénář ()
Z tohohle vám bude běhat mráz po zádech. Jistě, Billy Hayes byl blbej. Věděl, že se to nemá, věděl co hrozí a přesto si to lajznul pronést do letadla. Ovšem tureckej kriminál je ještě o něco hutší kafe než samotnej Sing Sing... 30 let v kobkách prvních křesťanů se rovná trestu smrti pozvolným shnitím. Vláda USA je bezmocná a jakýkoliv odpor nebo neposlušnost se trestá krutým bitím. Útěk je jediná možnost jak si zachránit život.... Tenhle film (i když je už staršího data a lecos se asi v Turecku ve vězeňství možná změnilo) by mohl stále sloužit všem těm dobrodruhům co si chtějí z dovolené z Thajska, Latinské Ameriky a jiných drogově zajímavých destinací přivézt buď pro sebe nebo dokonce jako kurýři pár dekagramů čehokoliv... Tohle je za plný počet hvězd a rovnou říkám, že málokterý film z vězeňského prostředí má takové grády jako Půlnoční expres. * * * * * ()
Precizně odvedená filmařina, jako vždy skvělý vizuál doprovázený výtečnou zvukovou složkou. Mimořádně enervující jsou scény doprovázené tlukotem srdce. Od prvního momentu setkání Billyho s tureckou justicí rámuje Parker obraz stále tísnivěji. I přes zřejmou Stonovu snahu vykřičet do světa nacionalistické poselství o nadřazenosti amerického národa se Parkerovi podařilo přesunout problém do zevšeobecňující polohy. Turecko symbolizuje země, které jsou znechuceny americkou zahraniční politikou. Vyhlásit však USA válku by bylo nadmíru hloupé, minimálně kdyby ta válka byla zcela otevřená. Ovšem najít si obětního beránka v podobě jednoho amerického pitomce, který pašuje pár kilo hašiše, aby ho pak prodal se ziskem kamarádům, to je jiná. Turci vyhlašují Americe válku, dobře skrytou zrakům okolního světa. Billy se stává pěšákem ve válce, o níž ani netuší, že byla vyhlášena, pěšákem, který může být klidně obětován. Dostává trest naprosto nepřiměřený závažnosti svého zločinu. Amerika mlčí, bez skrupulí pozbyde svého pěšáčka, který má tím pádem jedinou šanci na přežití. Tou šancí je ta jediná osoba, na kterou se může spolehnout, tedy on sám. Když přijdou na řadu mocenské zájmy, cena lidského života rapidně klesá. ()
Tak tento film nepřináší nějak překvapivou zápletku, ale je skvěle natočen a má velice silný příběh. Mladý Američan je za pokus propašovat 2 kila hašiše odsouzen do tureckého vězení. Celý film je o jeho boji dostat se na svobodu ať už legální, právní cestou, nebo nelegálním způsobem - útěkem. Film je podle mého názoru takovým mixem Útěku z Alkatrazu a Vykoupením z věznice Shawshank. Co mě velmi potěšilo byla absence amerického patosu typu ("Jsem Američan, mám svá práva, tohle by se nikdy v Americe nestalo"), který je tak protivně všudypřítomný například u mladšího bratříčka filmu Půlnoční expres - Rudém labyrintu s Richardem Gerem. Jo a ještě jedna věc - Brad Davis se neuvěřitelně podobá mladému Kurtu Russelovi. Tak to je vše:-) ()
Ano, je to hodně silný příběh ve stylu hraběte Monte Christo, ale oproti němu má tu výhodu, že je podle skutečnosti a to dodá filmu nebo knize hodně. Chytne a do konce nepustí. Ale měl bych jednu výtku k obsahu filmu. Dvě kila hašiše mi zas až tak málo nepřijdou, i když pro někoho to může být denní dávka. Přestože za tu blbost zaplatil hodně, nemyslím, že by si to nezasloužil. Každej, kdo se rozhodne pašovat drogy v zemích, kde je to takhle tvrdě trestaný je podle mě smířenej s možným trestem už od chvíle, kdy se k tomu rozhodne. Stejně jako i zloděj, když si vezme pistoli je od té chvíle připraven vystřelit, tak stejně tak by měl být připraven přijmout případný trest při chycení a usvědčení. Film se kouká moc dobře, taky je tam jedna erotická scéna, která mě vážně rozesmála. Až ji uvidíte, pochopíte proč. A to, jak tenhle film končí, tomu se říká deus ex machina. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (23)
- Přestože se děj odehrává v Turecku, interiéry věznice Sagmalcilar se natáčely v pevnosti Fort St. Elmo ve Vallettě na Maltě. Turecko natáčení v Istanbulu filmařům nepovolilo. (Ai.ma)
- Vo filme sa nachádza scéna, kedy ostraha väznice Billyho Hayese (Brad Davis), ale aj iných väzňov bije obuškami po chodidlách. Tento spôsob mučenia má pôvod práve v Turecku a nazýva sa "falaka". (Jello Biafra)
Reklama