Režie:
Agnès VardaScénář:
Agnès VardaKamera:
Didier RougetHudba:
Joanna BruzdowiczHrají:
Agnès VardaObsahy(1)
V různých koutech celé Francie se Agnès setkala se sběrači a sběračkami, paběrkáři, shromažďovači a nálezci. Z nutnosti, náhodou nebo z vlastní volby jsou v kontaktu se zbytky po ostatních lidech. Jejich svět je překvapivý. (oficiální text distributora)
Recenze (32)
3,5 Cestopisný dokument, v ktorom režisérka Agnès Varda poeticky hravou formou pojednáva o paberkovaní, na ktoré nahliada z viacerých, veľmi rôznorodých pohľadov - z pohľadu sociálneho, ekologického, ale aj umeleckého, či gastronomického. Téma je to veľmi zaujímavá, netradične pojatá, nesie v sebe viaceré posolstvá, ktoré podnecujú diváka k zamysleniu. Korunu dokumentu nasadzuje výborná, originálna hudba. ()
Film Agnès Vardové - byť poskládán z jednak poetických, jednak reálných šotů - žánr dokumentu v mnohém překračuje. A to především jasným názorem, který musí nějak ovlivnit každého diváka. Od obrazu sběraček klasů (Jean-François Milleta), až po hodiny bez rafiček - paběrkování a sbírání jako nouze i umění i filosofie i způsob života. Dále jen pro otrlé: loni jsem napaběrkovat 3 kubíky dřeva, metrák brambor (obilí dostávám jako deputát), několik kil máku, hrachu... a nasbíral 2 horská kola, dvoje kožené sandály atd.... včera lehké pracovní oteplovací kalhoty vhodné na čundr. ()
Agnes Varda putuje se svou digitální kamerou po Evropě a zaznamenává všechny možné paběrkáře... od těch, pro které je sběr zdrojem potravy, přes ty, kteří sbírají z ekologického hlediska nebo z důvodu tradice, po ty, kteří sbírají za uměleckým účelem. // Zajímavý dokument, který obsahuje také zajímavé informace - např. já nevěděla, že po sklizni je možno hned v několika státech posbírat nesesbírané, aniž by t bylo nelegální. // Agnes Varda zde nastiňuje nejen dopad naší rozežranosti, kdy zahlcujeme svět odpady, ale nabízí také řešení - např. jak využít staré ledničky nebo jakýkoliv jiný odpad. // Sama se seznamuje se svou novou digitální kamerou a vyloženě poetickým způsobem se seznamuje také se svou novou tváří - ona stárne, obličej zaplňují vrásky a... a přece (se) točí. // Během 82 minut se před vámi rozprostře svět paběrkovatelů, pro které je sběr vášní, nutností, koníčkem, uměním, ekologií, obživou či posláním. Prostě další z výtečných dokumentů této francouzské dámy, jejímž charakteristickým rysem je, že do své tvorby vkládá i svou duši, nenatáčí odměřeně ani zaujatě. ()
(1001) Jestli je něco opravdu depresivní, tak je to téma, kterému se tady Agnes věnuje. Úplně nejdřív mi v hlavě naskočilo trochu ostudné "fuj, jak to můžou jíst, ti musí být na dně". A potom jsem se právě začala stydět a tváří v tvář lidem, které režisérka sbírá, jsem se dostala k přemýšlení. Rozohněný monolog muže, který se pasoval na městského údržbáře, sbírá po lidech odpadky a nejvíce mu záleží na ptácích, kteří bývají zasaženi ropnými skvrnami, mě odrovnal svou myšlenkou a upřímností. Ten člověk je v pozici, kterou by masová většina zavrhla jako absolutně podřadnou, a přece se ze všech sil snaží ze světa udělat lepší místo k žití. Dále se mého nitra velmi silně dotkl příběh vysokoškolsky vzdělaného biologa - vegetariána, který si obživu obstarává mezi zbytky zeleniny na trzích a v popelnicích naproti pekárnám. Dostala jsem se tak ve svých sedmnácti letech ke zjištění, že se souzením a odsuzováním ostatních to není tak jednoduché, jak jsem si do té doby myslela. ()
Dokument pojednává o zajímavém tématu, o kterém jsem vlastně nikdy předtím nepřemýšlel. Jde o paběrkování či sbírání věcí, které již ostatní nepotřebují a vyhazují. Ať už jde o nesklizenou úrodu (tu si může po určitém datu ze zákona sklidit kdokoli i z cizího soukromého pozemku - alespoň ve Francii), potraviny vyhozené do popelnic u supermarketů, odložené spotřebiče a podobné věci. Někdo to dělá z nutnosti (lidé bez práce), někdo ze zájmu (tradice po babičce) a někdo z přesvědčení (soukromý protest proti konzumní společnosti). Dokument nenásilně ukazuje odvrácenou stranu naší konzumní společnosti, zbytečnou nadvýrobu všeho a naše plýtvání zejména potravinami. Přes zajímavé téma se dostanu nakonec jenom k mírně nadprůměrnému hodnocení. Bohužel mi moc nesedla forma, které působí nudně, nesourodě a občasná snaha o poetiku spíše ruší. ()
Galerie (18)
Photo © Ciné Tamaris
Reklama