Reklama

Reklama

Smrtící dech zimy

  • Česko Smrtící zima (neoficiální název) (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

Nervy drásající horor o herečce bez práce, která se vydá do opuštěného domu na konkurs. Ten se však mění v noční můru.  Navzdory relativně menší návštěvnosti v kinech představuje thriller Smrtící dech zimy vynikající ukázku filmařského umění režiséra slavné krimi Bonnie a Clyde. Mary Steenburgen zde ztvárnila herečku Katie McGovernovou, kterou do svého příbytku na severu státu New York na základě castingu na novou roli a vyplacené zálohy vyláká šílený doktor Joseph Lewis (Jan Rubeš), tělesně postižený psychiatr s ďábelskou povahou, jenž se pouští do vyděračské hry s bezohlednou sestrou nedávno zavražděné ženy, která se náhodou jako vejce vejci podobá Katie. Pod prvotní záminkou kamerových zkoušek drží Lewis a jeho slizký asistent Murray (Roddy McDowall) zoufalou Katie v zajetí, nahrávají ji na video a dokonce jí neváhají uříznout prst. Katie se však za každou cenu snaží uprchnout. Jak již název snímku naznačuje, režisér Arthur Penn klade velký důraz na atmosféru, kterou utváří obydlí v nepřístupné části země a okolní zuřící sněhová bouře. Další klíčovou složkou filmu je pak vynikající herecké obsazení, především pak Mary Steenburgen rovnou ve třech rolích. Snímek vychází z filmu My Name Is Julia Ross z roku 1945 režiséra Josepha H. Lewise, po němž tvůrci remaku dokonce pojmenovali hlavní zápornou postavu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (31)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Povedený hororový thriller, který je místy sice trochu předvídatelný, ale to ani moc nevadí, jelikož vše napraví skvělé herecké výkony krásné Mary Steenburgenové (ve trojroli), slizkého Roddy McDowalla a děsivého Jana Rubeše. Vše navíc podtrhuje dobrá Pennova režie a vůbec za největší plus filmu bych označil hudbu, krásnou a tajemnou, taková má v hororovém snímku být. Slušná podívaná, která v hlavě dlouho nezůstane, ale určitě stojí za to. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Mary Steenburgen vyzerá lepšie s rovnými vlasmi ako so svojou typickou kučeravou hrivou. To je dosť prekvapivé zistenie a vlastne jediné prekvapenie televízne pôsobiaceho trileru. Zaujímavejšieho psycho deda na vozíku sme videli v pôvodnom Texaskom masakri a strašideľnejších domov boli tucty. Napínavé scény a najmä tá záverečná mi pripadala ako z hororovej paródie Mela Brooksa. Prečo sa hrdinka nepostavila niekedy v polovici filmu svojmu prenasledovateľovi pri úteku mi je záhadou, väčšou ale je, prečo sa také scény točia. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

*** V tisícistránkovém Alexandrijském kvartetu od Lawrence Durrela jedna postava, prohlížející si sebe samu v trojkřídlém zrcadle z různých stran, zamyšleně říká, že kdyby psala román, každou postavu by tam zpodobila z několika úhlů pohledu. Alexandrijský kvartet je přitom soustava čtyř románů, kdy – slovy L. D. podle kuchyňského receptu na kontinuum – první tři romány mapují prostor a teprve čtvrtý rozbíhá čas. *** Smyslem tohoto předznamenání je upozornit na zvláštní moc a význam průsečíků – jakmile se určitý jev objeví v jiné sestavě znovu, upoutá mocně naši pozornost, vědomou i podvědomou, zaznačuje a později posiluje naši zkušenost, umocňuje prožitek, připojuje příchuť tajemna a důležitosti, prohlubuje vědomí krásy. Arthur Penn je nenápadným mágem tohoto umění na poli filmu. Přinejmenším několik jeho pozoruhodných děl vzniklo právě jako záměrné a specificky posunuté zpracování látky z jiného filmu a Dead of Winter patří mezi ně. *** Nemá tedy smysl posuzovat tento snímek, pokud jste předtím neviděli původní film My Name Is Julia Ross, ryzí noir z roku 1945. Z tohoto nedorozumění také pramení slabé hodnocení tohoto filmu, sám o sobě totiž může působit poněkud nejapně, nemáte-li tušení, co vlastně akcentuje – jakmile ale máte původní snímek uložený v očích a paměti, jako mávnutím kouzelného proutku tu vyvstávají magické, vtipné a nápadité pointy a dostane se vám jedinečného, důmyslně a sebevědomě servírovaného zážitku. (Ostatně, že je to předem přiznaná hra, napoví už okolnost, že hlavní bídák v tomto Pennově filmu nese jméno režiséra původního noiru Josepha Lewise a mrtvá herečka, za niž má být hlavní hrdinka náhradou, se tu jmenuje Julia Ross.) *** Penn tohle velice rád dělává, vytvoří film jako valenční doplnění jiného skvostu, nikoli remake, ale jeho sesterskou nezbytnost, ústrojný komponent, jehož zrozením vznikne už napořád neoddělitelná dvojhvězda, souhvězdí s novou porcí a novou kvalitou krásy, smyslu a významu. Když Penn natočil například Missouri Breaks, vědomě navazoval na film Butch Cassidy a Sundance Kid a vybral si paralaxní úhel pohledu, aby něco svrchovaného důmyslně dourčil (více zde v mém komentáři k MB). A pokud jste viděli oba snímky, už vždycky je budete uvažovat společně jako velkodílo s nově vymezenou plošností i důsažností. Právě tak nelze nemyslet třeba na snímek Taken, aniž byste si připomněli Pennův The Target (více tu), a neodbytně se mi vkrádá na mysl, že určitě musí existovat ještě starší předloha pro Pennův počin, kterou opět sledoval s úmyslem zpracovat stejný syžet, ale obsadit do něj prostřednější postavy (případní zvídavci si mohou přečíst i můj samostatný komentář k Pennovi, mně tenhle nevšedně chytrý, nenápadný a nezaslouženě přehlížený chlapík nakonec vážně učaroval) a jejich neméně poetickým, avšak méně legendotvorným osudům – Penn často znamenitě, pracně a s chytrými postřehy zpředmětňuje postavy a prostředí, jež jsou obyčejně pro filmy a jejich výjimečné příběhy pouhým pozadím, na němž se tvoří legendy. *** A tak i tímhle snímkem se Arthur Penn rozhodl vytvořit pozoruhodnou paralaxu. Rozumí se to samo sebou, že právě Penn musel natočit i noirový skvost, ježto noir je výsostnou stylovou, ornamentační záležitostí, a povstává právě z neotřele kombinovaných konvencí, prvků a šablon. Rozhodnutí vytvořit snímek pandánový, paralaxní právě k noirovému počinu je tedy dvojnásob geniální a vpravdě vyzrálé – je to jako posunutě zrcadlit ornament složený ze známých, tradičně užívaných prvků, a zdůraznit tak na něm nikoli všechno to známé, ale podtrhnout jeho jedinečnosti. *** Pustíte-li si oba snímky krátce po sobě, neunikne vám, jak moc si dává Penn záležet na tom, jaké prvky si vybere k zopakování, jak promýšlivě pracuje s každým momentem původního filmu, jeho složkou nejen dějovou, ale také kompoziční, vizuální, zvukovou i technickou... všechno lze posunutým zopakováním zvýznamnit a film získává nenapodobitelně tajemnou a přitom neodbytně revokující atmosféru, a zároveň k vám proudí vědomý nadhled, soustředěná komunikace a vtipný odstup. Budete očarovaně i rozesmátě sledovat, jak pracuje s původním motivem dvojnictví, zrcadla, exteriéru, sociálního pozadí postav, nájezdů kamery na jisté detaily, jak vtipné bonmoty vkládá do úst postavám („See? Sharp knife – no tears, works every time.“) a nebo – příklad za všechny – jak zdůrazní to velice zvláštní, zcela netradiční a jakoby vyosené vyvrcholení původního filmu: dívka v nesnázích, která naivně padne do osidel padouchů, si totiž nakonec velice nečekaně pomůže naprosto sama, a teprve když je po všem a ona s šílenou odvahou husarským kouskem vyvázne, těsně po tomhle dějovém finále ji konečně najde její marně po ní pátrající mládenec – a film pak už planě graduje jejich setkáním a odjezdem – krásná, přitom nenápadná ironická ťafka na konto tradičních romanticky pojatých vztahů, kdy přijede princ na bílém koni a v poslední chvíli usekne drakovi hlavu a odveze na smrt bledou princeznu do bezpečí. *** A zatímco v původním snímku režisér snaživému hochovi svěřil alespoň jakous takous druhotnou a chvalitebnou úlohu (dívka je už sice v bezpečí, ale když se oba milenci setkají, ještě narychlo vymyslí habaďůru, jak lumpa usvědčit ze zlých záměrů, aby pak bylo možné ho po zásluze odsoudit) --- Arthur Penn to už ve své verzi ukazuje naprosto nezastřeně: dívka si pomůže sama a lumpy rovnou zabije, takže není koho soudit, a její milý si ji doopravdy přijde těsně po jejím heroickém činu už jenom vyzvednout. Samo o sobě by to působilo jako mdlé a nedotažené finále, ovšem když víte, odkud vítr vane, nemůžete se přestat spiklenecky a spokojeně pochechtávat. *** () (méně) (více)

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Dead of Winter je film kterej v sobě nese i českou stopu a to v podobě herce Jana Rubeše staršího. Tenhle film jsem měl na harddisku už poměrně dlouho a už jsem si nepamatoval o co e filmu mělo jít. Zdejší obsah jsem nečetl. No, žádná krvavá jízda se nekonala. Spíš jde o psychologickej thriller kterej si vystačí většinu stopáže se třemi herci. Popravdě mě to ale nějak extra nevzalo. Napětí bylo takovýho lehčího rázu i psychoteror byl taktéž takovej light. Slabší 3hvězdy. ()

ricci.s 

všechny recenze uživatele

Zlákal ma pekný názov, ale s tou zimou to ani veľmi nesúvisí. Som sklamaný, je to len obyčajný priemerný thriller, akých sú tisíce. Hlavná hrdinka je uväznená v jedom dome a keďže vie, že ju plánujú zabiť, musí sa odtiaľ vyhrabať. A to je vlastne celé. Navyše to ku koncu pôsobilo hlúpo. Snažili sa o napínavý záver, ale kto by sa už bál starého tlstého dedka na vozíku, ktorý nevie ani len poriadne chodiť? Veď tá ženská bola jasne vo výhode, a ešte utekala a skrývala sa. Atmosféra tam bola, ale prístupnosť filmu vidím tak na 12 rokov. Ani kvapka krvi, chýbala tam, kde byť mala a kde bola dokonca logická. Takže keď na to tak pozerám, už aj tými troma hviezdami nadhodnocujem. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (4)

  • Role doktora Lewise byla nabídnuta Klausi Kinskému. (Caelos)
  • Scenárista Mark Malone ve filmu ztvárnil malou roli Rolanda McGoverna, bratra Katie (Mary Steenburgen). (Caelos)

Reklama

Reklama