Reklama

Reklama

Psanec El Topo vyzve na souboj nepřemožitelné Čtyři pány pouště kvůli lásce jedné ženy. Poráží je a dosahuje vyšší úrovně vědomí, zradí ho však jeho žena. El Topo začíná novou existenci jako svatý muž a ujímá se osvobození komunity vyděděnců. (Film Europe)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (150)

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Podobenství o společnosti je rozděleno do několika kapitol, pomyslně pak na dvě části. V první hledá El Topo původce masakru a následně čtyři mistry, s nimiž se chce utkat na život a na smrt, no, chce je zabít, ve druhé se pak snaží pomoci skupině lidí uvězněných v podzemí tak, že jim prokope tunel. Jde ale o jedince různě postižené, jelikož byli v podzemí příliš dlouho a děti se rodily z incestů a svazků několika málo lidí. Jejich touhou je jít do městečka pod horou. To je však zcela dekadentní a rozhodně horší než místo pod zemí. Film příjemně plyne jako řeka, občas se objeví nějaký symbol (např. zrcátko), ale i bez nich je příběh dobře srozumitelný. Dobro a zlo, život a smrt, láska a nenávist. Pro okrajové publikum. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

No teda, to je síla. Surrealistický sled obrazů typický pro jediného muže (Jodorowského) u svého zrodu. Dokonale nainstalovaná scéna s hlavním úkolem šokovat asi nikoho nenechá klidným. El Topo je přehlídka neskutečně bizardních zjevů v ještě bizardnějších situacích. Jak se to zdá neuvěřitelné, tak Krtek má určitý dějový koncept, který filmem občas probleskuje. Hlavní dějovou linku tvoří pomsta neznámého cizince na jakýchsi mistrech pouště, kteří mají na svědomí lidský masakr v místě cizincovy cesty. Dějová linka se ale naprosto vytrácí při scéně na mostě, kde jsem se už nadobro ztratil, a to co následovalo potom už považuji pouze za jakýsi nábožensko-fanatický dovětek, který poskytuje místo pro předvedení několika dalších bizardností. Ne že by konec byl nějak divnější nebo méně kvalitnější než přechozí děj, ale je pouze nějak odtržený. Ve filmu mi ale chybí pro diváka jaksi hmatatelný nadhled, který by odlehčoval vstřebávání toho, co se na plátně děje. Pár scén mi dokonce přišlo zbytečných. Vůbec už nevím, co si mám myslet o motivu ženské “hrdinky“ na pozadí a její roli v samotném filmu. Jodorowsky si s divákem prostě hlavu neláme a nechává ho tápat ve výplodech své fantasie. Opět velký zážitek a Jodorowskyho rozjezd ke Svaté hoře, která je pro mě se svými vládci planet mnohem lepším dílem. ()

Reklama

fragre 

všechny recenze uživatele

Je možné, že díky mé omezenosti mi v přerostlé a rozbujelé spleti symbolů uniká smysl tohoto díla. Je možné, že všechny ty násilné a nechutné scény nejsou jen samoúčelnou provokací (či projevem autorovy úchylky), ale cestou jak nazřít nejhlubší dřeň lidského jáství. Leč už se připozdívá a nehodlám tratit času mudrováním nad něčím, co mi připadá stejně hluboké jako Saló. ()

M.Macho 

všechny recenze uživatele

Totální nářez. Jodorowsky je básníkem a jeho filmy básněmi. Myslím, že vedle Svaté hory jeho nejlepší film. Podivný western plný bizardností, tak jak on to umí - poetické, básnické obrazy v kontrastu s brutalitou a násilím. Westernové vyprávění o nesmiřitelném střelci, který nakonec dojde k osvícení a asketismu. Bravůrní... ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

El Topo je film sakra unikátní. Výjimečně nekorektní a to nejen obsahem ale i formou, kterou by si dnes myslím filmaři dovolit prostě nemohli, kdyby to nebylo za cenu promítání někde po pidiklubech (ne, není toho docíleno prvoplánovým ala snuffem). Groteskní, teatrální, pitoreskní a já nevím jak ještě -ní. Nebyl by žádný problém utopit se ve stránkách interpretací a myslím, že by se vzájemně ani moc nemusely lišit, protože přes symbolismus, převážně opravdu neprvoplánový, je snímek jasně sdílný. Jen nesděluje jednu konkrétní věc. Sděluje toho mnoho. Jodorowsky má koule a bude to se vší pravděpodobností taky pěknej exot. Religionistika je snímkem protkaná, ale nemůžu se zbavit pocitu velkého opovržení lidským faktorem této nadpozemské domény. ___ (asiSpoilery) Hrdinova cesta vede skrze dospívání a dobrou myšlenku nabubřelostí a světem hříchu. Zradí nevinného pro neodolatelný chtíč a zrazuje postupně víc a víc sám sebe. .. Setrvačnost mě žene kupředu, nevím za čím. Možná to co jsem hledal je na druhé straně. Neměl bych se vrátit, neměl bych se raděj zastavit a stát. Stejně nemám co ztratit. Ale škoda toho času mohl jsem místo té divné cesty tam a zpět zůstat klidně spát .. (WWW - Kůň) Přichází o vlastní tvář, přichází o svůj chtíč a zradou upadne v milost druhé šance. Marné pro spásu, užitečné pro odčinění hříchů. Ne každý podlehne svodům, kterým on čelit nedokázal. Jeho učeň, ač zrazen, zachoval si svou tvář čelem k pokání svého pána a zrádce, který až na konci volí cestu mistrů, které podle přemohl. A ta krásně vyčištěná Sodomie na konci? Výjimečné, hodně výjimečné. A vlastně i dost děsivé. Alejandro rozhodně netrpí něčím jako jsou iluze o člověku. A nemá rád dominantní mužatky, jak se zdá. Je to Zázrak!! ()

Galerie (63)

Zajímavosti (15)

  • Vizuální stránka byla hlavním bodem sváru mezi kritiky filmu, kteří debatovali o tom, zda jsou sekvence a montáž smysluplné nebo pouze vykořisťovatelské. Pokud jde o symboliku ve filmu, Vincent Canby z The New York Times napsal: „Jsou tam všichni, ve filmu, který je celý vnitřností (doslova), ale který nemá žádné tělo, které by dalo vnitřnostem zvláštní tvar nebo funkci.“ Canby zjistil, že film je podvod. Gene Siskel z Chicago Tribune komentoval, jak byly vizuální prvky vnímány v rámci drogové kultury. Siskelova recenze uvádí: „Pod vlivem se El Topo stává násilnou, rádoby erotickou freakshow, a to, předpokládám, může to být velmi těžké. Jiným stačí zívnout.“ (Emo-haunter)
  • Název snímku a jméno hlavního hrdiny slouží jako metafora pro undergroundovou kinematografii šedesátých let. Tak, jako se krtci prohrabou z hlubin země na povrch, povedlo se i některým nízkorozpočtovým snímkům získat popularitu u širokého spektra diváků. (Arbiter)

Reklama

Reklama