Reklama

Reklama

Sanitka

(seriál)
  • angličtina The Ambulance
Trailer
Československo, 1984, 10 h 52 min (Minutáž: 57–60 min)

Režie:

Jiří Adamec

Scénář:

Jiří Hubač

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Zlata Adamovská, Eva Hudečková, Ivana Andrlová, Jiří Bartoška, Petr Kostka, Josef Vinklář, Josef Karlík, Zdena Hadrbolcová, Miroslav Zounar (více)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Jsou vždy tam, kde se něco děje. Když je život v ohrožení, přicházejí záchranáři. V jedenácti dílech budete moci sledovat úsilí hrstky obětavých lidí, vyjíždět s posádkami vozů Záchranné služby tam, odkud se ozývá naléhavé volání. Lékaři, ostatní členové posádky vozů Záchranné služby a jejich nejbližší budou vstupovat do vašich domovů: J. Hanzlík (MUDr. Vojtěch Jandera), J. Bartoška (MUDr. Richard Skalka), Z. Adamovská (Eliška Vorlová), P. Zedníček (sanitář Fanda), P. Kostka (MUDr. Mádr), F. Němec (sanitář Evžen), V. Galatíková (vrchní sestra Záchranné služby), T. Juřička (Jarda Jandera), J. Karlík (otec Jandera) a celá řada dalších. (Česká televize)

(více)

Videa (11)

Trailer

Recenze (310)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Sanitka je kupodivu převážně dost depresivní seriál z obvykle podstatně jinak pojímaného prostředí záchranné služby, kde hlavní roli mají mezilidské vztahy a jejich vývoj. Zákroky "rychlé" jsou tu v podstatě jen jakýmsi zpestřením, a vždy vedou k další scéně profesní a/nebo osobní konfrontace. Dejte řeč s někým, kdo tu nevděčnou práci dělá, a dozvíte se, že na slovech pana Vinkláře - který tu podává nejlepší herecký výkon ze všech zúčastněných - se za těch x desetiletí nic nezměnilo. Sanitka jako seriál fungovala tenkrát a funguje i dnes, a ty drobné úlitby režimu jsem ochoten režiséru Adamcovi (narozdíl od zločinů proti divákově inteligenci, které páchá v už nemálo posledních letech) odpustit. 80% ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Schematismem vonící, prorežimní, odporný, bolševický výplod, plný propagandy, ostuda Jiřího Hubače. Pročítat zdejší názory a často bezprizorní a stylisticky impotentní komentáře je nanejvýš zarážející a skutečně mě překvapuje tak vyhrocená nenávist, hraničící až s maniakálním honem na čarodějnice. Scénárista a dramatik Jiří Hubač se rozhodně nemá za co stydět, ba naopak. Podařilo se mu vytvořit dějově i obsahově zajímavý příběh ze současného života, jehož hrdiny jsou obyčejní lidé z prostředí záchranné stanice, které už samo o sobě poskytuje dostatek inspirace. Téměř dumasovsky jsou vypointované nejen postavy, ale i zásadní okamžiky seriálu: odchod hlavního hrdiny z prestižní kliniky k záchranné službě, srážka městských autobusů, letecké neštěstí v Suchdole, reakce starého Jandery na smrt milované družky a samozřejmě skon doktora Skalky. Linie kolem politicky nevyhovujícího doktora Mádra má zcela nepochybně svůj propagandistický účel, ale pozornému divákovi nemůže uniknout, s jakou nadsázkou a ironií je celá problematika prezentována. Hovořit v souvislosti se SANITKOU o komunistické propagandě a schematismu je naprosto zcestné a prozrazuje se tím pouze absolutní neznalost většiny zdejších respondentů, kteří se zde s oblibou pasují do rolí samozvaných soudců. Herecké obsazení nabízí sestavu špičkových představitelů tuzemské divadelní, filmové a televizní Thálie (Adamovská, Kostka, Řehoř, Brousek, Nárožný, Zedníček, Dlouhý, Andrlová, Němec, Heřmánek, Pešek a řada dalších). Vedle Hanzlíka a Bartošky bych osobně vyzvedl skvělé uchopení postavy ředitele záchranné služby Josefem Vinklářem; doslova herecký koncert zde odehrává mistrovský Josef Karlík, jemuž patří čtvrtá epizoda s nezapomenutelným znovusmířením se synem. Je-li dnes na režiséra Adamce pohlíženo skrz prsty, je to do jisté míry zaviněno neseriózním přístupem médií k jeho osobě, protože k nováckým estrádám jej dovedla nesmyslná polistopadová štvanice. SANITKA představuje jeden z nejzdařilejších a dramaticky bezchybných seriálů osmdesátých let a jsou-li v něm spatřovány nedostatky, pak se jen stěží lze ubránit (ne)chtěnému srovnávání se současnou fabrikovou produkcí, chrlící takřka bez pardonu zmetky typu Ordinace v růžové zahradě, bezmocně se topící v kaluži podprůměru a kde nezavadíte ani o kvalitně napsaný děj, ani o zajímavé postavy a ani o dobré herce. Tím vším naštěstí disponuje právě Hubačův a Adamcův seriál. ()

Reklama

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Na socialistický seriál to není úplně špatné, je to celkem reálné a ani toho soudruhování tam není zase tolik. Z mého pohledu nejzajímavější na celém seriálu je úplně poslední scéna, kde má jet Jandera okamžitě k případu, který se stal někde na Praze 6. Oni mají základnu na Nábřeží kpt. Jaroše, hned vedle Strossmayerova náměstí, takže by měli jet po Miladě Horákové (tehdy Obránců míru) nahoru, přes Letnou a směrem dál. Místo toho jednou po nábřeží směrem k centru a zahybají přes most směrem k Právnické fakultě. Jestli takhle jezdili standardně vyhlídkové okruhy, tak to tedy potěš Pánbůh... Je to o to víc zarážející, že v závěrečné písničce smutní o tom, že nemají čas. ()

Slartibarkfast 

všechny recenze uživatele

Když jsem jako malý slyšel jen úvodní znělku, bylo mi do pláče. Strhující příběhy sanitních lékařů Pražské zachranné služby. Je pravda, že s postupem času jsou některé repliky spíše úsměvné, než že by je člověk bral smrtelně vážně. Svoji cestu k vašemu srdci si ale tenhle seriál najde. Moje slabost pro seriály z lékařského prostředí se tu opět projevila. 85% ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Pro mě atraktivní prostředí z pražské záchranky a proto jsem vždy uvítal když Hanička Zagorvá, mě vyzvala " příteli, chvátej, píšu vzkaz.." a já utíkal rychle k TV abych vyděl jak ty sanitky vyjíždí k dalšímu připadu. Kdykoli jedu na letnou kolem "výjezdovky" juknu na ty vrata. Samozřejmě dnes bych to hodnotil jinak, ale tehdá rozhodně to lepší, to lepší . ()

Galerie (154)

Zajímavosti (87)

  • Interiéry a exteriéry nemocnice byly natáčeny na pavilónech A4 (tehdejší i dnešní interna), A3 (v seriálu chirurgie, dnes ORL) a G3 (tehdejší i dnešní chirurgie) ve Fakultní Thomayerově nemocnici v Praze. Podloubí u pavilónů A3 a A4 je dodnes stejné, jako při natáčení seriálu. (Chufu)
  • Záchranná služba, kde se natáčelo, je na Praze 7 v Holešovicích, v ulici Dukelských hrdinů. Scéna v 6. díle s psychopatem na střeše se točila v Praze - Dejvicích, naproti ministerstvu obrany. (M.B)
  • Skladba "Můj čas" měla být kvůli větě "Příteli chvátej SOS" buď upravena, nebo vůbec nepoužita. Prý proto, že by si to někdo mohl vykládat jako volání na západ Američanům, aby nám pomohli od Rusů. (oli009)

Reklama

Reklama