Režie:
Jaromír PleskotHudba:
Jan F. FischerHrají:
Ladislav Pešek, Josef Beyvl, František Smolík, Renata Borová, Miroslav Fišák, Aleš Košnar, Irena Pejšková, Petra Pleskotová, D. Strudlová, Věra Motyčková (více)Obsahy(1)
Chudý muzikant se zlatým srdcem, který putuje po kraji a písničkou si vydělává na skromné živobytí pro početnou rodinu, se jednoho dne rozdělí o poslední kousek chleba, ačkoli mu kručí v žaludku hlady. Jako odměnu za dobré srdce dostane od kouzelného dědečka čarodějný ubrousek, na kterém se na požádání objeví ty nejvybranější pochoutky. Než si jej však stačí pořádně užít, ukradne mu ho lakomý krčmář, který má všechno, ale chce ještě víc. A protože mu kouzelný ubrousek nestačí, okrade důvěřivého muzikanta také o oslíka, z něhož se sypou dukáty. Toho nešťastný chudák dostal od dědečka jako náhradu za ztracený ubrousek. Jenže nebyla by to pohádka, kdyby se všechno neobrátilo v dobré. A tak je nakonec muzikant spravedlivě odměněn a lakotný hostinský třetím dědečkovým darem po zásluze potrestán. (TV Nova)
(více)Recenze (331)
Jedna z nejmilejších a zároveň nejlepších českých pohádek, která kdy vznikla. Zlidovělá písnička, vykoukaný hostinský Pečínka, dary od kouzelného dědečka i špetka toho obyčejného lidství, to vše tady máme. Nejvíc se vždy těším na závěrečný výprask obuškem a především na scénu, kde dobrácký muzikant Ladislav Pešek baští neviditelnou jitrnici. V tu chvíli na ni vždycky dostanu chuť... ()
Toto ma na svedomí zrejme podobný propagátor komunizmu ako tú frašku Dařbuján a Pandrhola (1959). Mrdať deti jedno za druhým rok čo rok áno, ale živiť ich ma niekto iný. Čo na tom, že som debil bez peňazí? Veď na vine je vždycky nejaký podnikateľ. Každopádne ho treba vykresliť ako chamtivého antifilantropa, čo nemá súcit s blbcom, čo najviac energie mrhá na svoj reprodukčný potenciál. Z takýchto filmových výplachov sa nechali inšpirovať najmä naši potmavší spoluobčania a neprešlo ich to ani po revolúcií. Výsledok dnes vidíme všetci ako v SR, tak i v ČR. Našťastie tu máme cirkev, ktorá káže milujte sa, množte sa. Tak nech sa páči a môžete sa o tie mnohopočetné rodiny aj s darebnými rodičmi starať, ale zo svojho, čo je odveký problém cirkvi, keďže oni nič neprodukujú a žijú z daní pracujúcich a z príspevkov. Toto sú choré nebezpečné myšlienky, čo propaguje táto takzvaná rozprávka, ktorá vznikla z úplne iného dôvodu ako na čo sa hrá. Ja sa ani nečudujem, že Hitler je tak populárny a že ľudia vyjadrujú tak radikálne riešenia problémov ako čo počúvam a odpor voči emigrantom. História sa opakuje. Vlastne táto rozprávka nás učí, že máme byť dobroprajní a pohostinní k tým, čo majú veľa detí a nič do úst a potom keď si zvyknú, že ich chováme ako prasce, tak sa množia vo veľkom ďalej. Rozdiel je ten že z prasat je úžitok. ()
Pohádka, která se stala klasikou a její svítivé barvy každého dostanou. Sympatický a hodný stařík Ladislav Pešek si zpívá a dává za vyučenou každému kdo na něj udělá nějakou levárnu. Pěkná pohádka, která i v dnes v konkurenci s novinnými nebo dokonce animovanými pohádkami zůstává schopnou konkurencí. ()
Jémine, docela jsem zapomněl, jak podivný je tohle kousek. Anticharismatický padesátník Pešek nepochopitelně obsazený do role mladého muzikanta, záběry natahované daleko za hranici trapnosti, upocená, přímo lepkavá legrace, nepokrytě obscénní symbolika jitrnic a obušků, docela milá ústřední melodie vydřeněná do totálního omrzení v neadekvátních, těžkopádných instrumentacích, morálně sporné ponaučení (chudák si svou dobrotou vyslouží přístup k neomezeným zdrojům, jen se nejdřív musí naučit nebýt zas tak velký dobrák – a co z toho plyne pro reálný život, kde neomezené zdroje jaksi nejsou k mání a hlavní problém nespočívá ani tak v dělení hodnot, jako v jejich vytváření?)… Ale zas je tam kouzelný dadadědek v potrhlých variacích na ladovské kostýmy, na svou dobu obdivuhodně animovaný titulní hrdina (zvláštní, jak se dialogové postsynchrony někde rozcházejí klidně o vteřinu, ale údery obušku sedí na hudbu jak u Disneyho) a nefalšovaně dojemná scéna „živitel se znemožňuje před svými dětmi“… Dobrá, tak za lepších 50 %. ()
Dnes už víceméně legendární ale stále neokoukatelná vánoční pohádková klasika, ale s pěknými hereckými výkony.František Smolík jako laskavý a kouzelný stařeček namaskovaný téměř k nepoznání neměl chybu. Vždy se mi líbil nejvíce. Ladislav Pešek exceloval zejména ve scéně s neviditelnou jitrnicí, to co tam předvedl bylo výtečné ekvilibristické číslo alá Burian z filmu Přednosta stanice. Josef Beyvl jako starý ale o to více prohnaný lakota byl občas k sežráni, ale jako malý jsem ho nemohl ani cejtit. Ale ve scéně kdy seděl ve škopku obsypaný peřím a namočený v medu mi ho bylo přeci jenom trochu líto. Takže za všechny tři tyto hlavní herce které jsem vyjmenoval, a kteří táhli vlastně děj celého filmu takřka sami, potom za nějaké ty parádní triky ( smějící a mračící se obušek) a za pěknou dnes už zlidovělou titulní píseň dávám za 4*. Všechny ty dnešní nepoctivci by si měli vzít z této pohádky příklad, protože se tam určitě vesměs všichni vidí! Alá třeba zrovna někteří dnešní páni podnikatelé či politici..že? Velice výchovná pohádka jen co je pravda. ()
Galerie (17)
Photo © Československý státní film
Zajímavosti (13)
- Do potoka padal pan Pešek asi 5x a výsledkem byla nejen nezapomenutelná scéna, ale i pořádná rýma. (SvaPepina)
- Scéna výprasku byla hodně kritizována. Novinářům vadilo, že je tak krutá a naturalistická. (Sinecod)
- Chleba „u jitrnice, jakou svět neviděl“, v jednotlivých záběrech mění svojí velikost a tvar. (Beo.wulf)
Reklama