Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (634)
Nejkrystaličtější příklad detektivky ze staré školy - poslední film Polanskeho natočený na americké půdě stál opravdu za to! Při sledování jsem měl pocit, že se dívám spíše na Scorseseho snímek, protože režie a atmosféra (ta hlavně) byly vybroušeny na maximální možnou míru dokonalosti, a já se nedivím, že byla Čínská čtvrť již po několika letech od premiéry označována za klasiku žánru, ne-li rovnou kult. Nicholson se do role detektiva, který se šťourá tam, kde nemá, perfektně hodí a jeho zachmuřený výraz dodává celému filmu ten správný šmrnc. Na hercově obličeji bylo zcela jasně vidět, že se během natáčení několikrát chytnul s prchlivým a puntičkářským reřisérem, a častokrát se dostali takzvaně do křížku: tohle je totiž další z nemála opěvovaných starších filmů, při jejichž natáčení panovalo na place hotové peklo, a i tím jsou pak v branži proslaveny - plní stránky retročlánků ve filmových magazínech a všude se o nich mluví. Peklo ale panuje i v Los Angeles ve ztvárněném příběhu: neúprosné vedro, vysušené ulice bez jediné kaluže vody, lidé se potácí jako zombie a před úpalem je chrání jen stylové klobouky... Tenhle film pak ve zmiňovaném prostředí rozjíždí tak důmyslnou detektivní zápletku, že mi při jejím hltání oči div nevypadly z důlků. Nicholsonův hrdina Gittes je celým svým duchem odhodlaný, dotáhnout načatý tajemný případ zavražděného muže do konce, a nezastaví jej ani několik pořádných nakládaček a svištící kulky. Naopak, podobné situace mu spíše dají podnět k tomu, aby se snažil ještě více, protože tu zřejmě jde o něco velkého... 2x jsem málem vyletěl z kůže, když se na překvapeného Gittese snesla sprška střel - hlavní hrdina se prochází po klidné noční přehradě, a najednou se ozve rána jako z děla, no kdo by se neleknul! Perfektními momentkami, napínavým dějem, haluzní zápletkou, bezvadnou stylizací a dalšími věcmi je Čínská čtvrť naplněna k prasknutí, a Polanskemu nestačí než přeze všechny trable, které vznik skvělého krimi doprovázely, zaslouženě poděkovat. ()
Výborný scénář (ne dokonalý, ani ne nejlepší), chápu co Polanský kritizoval, co tou zápletkou sděloval, ale nijak mě to nebere a netuším, proč by to měl být až takový kult. Dobrý thriller s jistým přesahem pro společnost, no. Ten závěr je ale naprosto nesmyslný, Nicholsonův detektiv něco kutí a člověk čeká nějaký chytrý zvrat, nějaké sbíhání příprav a ono to dopadne hrozně nelogicky až hloupě. A je mi jedno, že tím chtěl Polanský taky něco sdělit, to se dalo vymyslet mnohem lépe. ()
Polanski nikdy nesklame, aj v tomto prípade sa vytiahol. Čínska štvrť dosahuje po atmosferickej stránke úroveň tých najlepších noiroviek. Po celý čas zasmušilé, temné, s postupným odkrývaním jednej veľkej krimi záhady (vražda vodného inžiniera) a to všetko umocnené jedinečným mladým Nicholsonom. Ku koncu dostane divák náklad veľkej hŕby pocitov, avšak asi nie smerom, ktorý by si každý prial - nečakane depresívne, ťaživé a šokujúce, žiaľ ako vystrihnuté zo skutočného života. To som sa na Polanskom opäť raz pekne namlsal. 85/100 ()
Na to, akým nudným námetom Čínska štvrť disponuje, si rozhodne zaslúžila rezkejšie a cynickejšie spracovanie. Viem si živo predstaviť, aké zázraky by vyčaroval tarantinovský sarkazmus a mávnutím ruky by zastrel mdlú nostalgickú atmosféru dávnych rokov minulého storočia. Ten film nie je zlý. Má skvelých hercov, skvelú záverečnú scénu a talentovaného chlapa na režisérskej stoličke. No jednotlivé scény sú pomerne plytké a akoby bez života, ani jedna vo mne nebola schopná rezonovať a zanechať trvácnejší dojem. ()
Dost jsem to prožíval, hlavně to vedro. Po deseti minutách sledování filmu, jsem natáhnul v pokoji deku, namazal jsem se opalovacím krémem a nasadil slunečné brejle. Větší verdo jsem letos v létě snad ještě nezažil. A nejen to, letos v létě jsem neviděl ani lepší kriminálku, ani lépe hrajícího Nicholsona. Dá se říci, že nebýt tohoto filmu letošní léto by stálo za hovno. ()
Galerie (150)
Zajímavosti (47)
- Roman Polanski zakázal kameramanovi používat změkčující filtr a v záběrech strkal objektiv Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) co nejblíže k obličeji. Přitom velmi dobře věděl, jakou úzkostí herečka trpí ohledně dokonalosti svého nalíčení, které mezi jednotlivými záběry kompletně obnovovala. (Siriuss)
- Podle časopisu Empire byl k Čínské čtvrti napsán nejlepší scénář všech dob. (bohhous22)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
Reklama