Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (634)
V polovině 70. let se režisér Polanski rozhodl oživit dávno mrtvý žánr noir, a stal se tak zakladatelem tzv. neo-noir žánru, který si v 70. a 80. letech našel četné následovníky a příznivce. Čínská čtvrť je vlastně vlajkovou lodí své kategorie a člověk musí i po letech obdivovat technickou stránku věci, ať už pečlivou režii, hudbu nebo - a to především - precizní kameru. Přesto s filmem jako takovým mám problém. Zápletka a scénář mě nedokážou strhnout. Jakkoliv se Čínská čtvrť považuje za jeden z nejlepších filmů Polanského, osobně upřednostňuji v jeho tvorbě jiné kousky. Kdo má rád charismatické detektivy, osudové ženy a dramatickou atmosféru, může si tenhle film vychutnat, osobně ale dávám přednost žánrové klasice o 2-3 desítky let starší. Možná mi i trochu vadí pozvolné tempo a stopáž filmu. Celkový dojem: 70 %. ()
Za atmosféru, závěr a občas také napětí zaokrouhlím hodnocení na 4*. Zápletku si pro diváky připravil Roman Polanski zajímavou, dokázal vystihnout Ameriku 30. let, naservíroval i nějaké zvraty v ději, čímž svůj snímek výrazně okořenil a v mnohých scénách se nebál syrovosti. S blížícím se závěrem je pak Čínská čtvrt lepší a lepší. ()
Jack Nicholson je úžasný herec, v různých rolích opravdu působí jako odlišný člověk, dokáže své charizma přizpůsobit dané postavě a tak není divu, že i zde, jeho detektivní já vyvolává tu správnou detektivní, noir atmosféru. Má styl i šarm, ale přesto je to obyčejný člověk, který když do nečeho strká nos až příliš, má co dělat, aby o něj nepřišel a to doslova. Scénář je také výborný, divák postupně s hlavní postavou odhaluje, ze za zprvu nevinnou špehovačkou se skrývá mnohem větší a komplikovanější tajemství. A závěr? Ten vážně dokáže opařit... I když se jedná o výborný film, jako obvykle u Polanského, necítím tu potřebnou touhu udělit filmu plné hodnocení. Nemohu jednoznačně říct, že to chtělo více akce, méně rozvleklé záběry, či dynamičtější střih (i když?), protože tak jak to je, to působí "správně"... Ale já prostě nevím, Polanski, Polanski, holt my dva nějak nejsme stoprocentně kompatibilní. 8/10 ()
„Zabudni na to. Je to Čínska štvrť.“ Ku cti tvorcov slúži, že hoci som v Čínskej štvrti nikdy nebol, v drsnom konci som aspoň trocha chápal Jacka Nicholsona v ďalšom z jeho povestných „veľkých“ výkonov a jeho „stratu“, ktorú zahral bez slova. K tomu režisérovo cameo v nezabudnuteľnej scéne s nosom (fakt nechcem vedieť, ako to urobili) a od prvých minút silná, dusným džezom podfarbená atmosféra (ktorá sa ale ku koncu stráca). A tiež je fajn vidieť „Rockyho švagra“ vo filme, ktorý sa nevolá ROCKY. Ale dosť ma to nudilo/minulo, čo ma prekvapilo, lebo staré Polańského filmy mám rád (od SLEPEJ ULIČKY cez HNUS po samozrejme totálne bomby ako ROSEMARY MÁ DIEŤATKO). O 7 rokov starší noir Lawrencea Kasdana ŽIAR TELA ma bavil oveľa viac. ()
S Čínskou čtvrtí mám jediný problém. Jakkoli se příběh tváří celou dobu hluboce mysteriózně a spiklenecky, ve výsledku mi přijde spíše falešně superchytrý a trochu zbytečně protahovaný. To ale nic nemění na tom, že jako barevná pocta filmu-noir funguje znamenitě, že atmosféra je správně dusivá, herci výteční a Polanski inscenuje některé vrcholné scény velmi působivým, ve své době takřka ojedinělým vizuálním způsobem. Málokdy vás tak zamrzí, že noir už se z filmového průmyslu definitivně vytratil, jako při sledování Chinatown, díla formálně bezesporu dokonalého a krásného... ()
Galerie (150)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (50)
- V roce 2008 byl snímek zařazen na 2. pozici v Top 10 Americké filmové instituce v kategorii mysteriózní. (TheDude)
- Ve scéně, kdy Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) odchází z domova důchodců, je za zamřížovanými dveřmi možné vidět na ulici projíždět moderní automobily ze 70. let. (Zdroj: ČSFD)
- Původní scénář měl přes 300 stran. (Kulmon)
Reklama