Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
Magické, umělecké, tiché, překrásně provedené technicky i herecky, tak akorát dlouhé, lyrické... a skoro by se mi chtělo říct, že o ničem. Scarlett tu podivuhodně zjemnili (a vybělili;)), a Vermeerův obraz skutečně je kouzelný, ale kromě vhledu do tvorby nizozemského národního pokladu film nenabízí nic moc výrazného kromě srandovních fousků Colina Firtha, ztvárňujícího zde dalšího ze svých hrdinů s jemnou duší. Víc než sedmdesát procent ale dát nemůžu, i když mám pocit, že bych měl kolem filmu jen velmi tichounce našlapovat, abych ho nepoškodil - a to rozhodně není obvyklé. K dokonalosti tomu ovšem chybí nemalý kus, a i když nepochybuji, že záměr tvůrců byl naplněn, a stejně jistě Dívku S Perlou doporučuji k vidění, zůstanu při hodnocení na té hranici nadprůměru a přetrvávající výrazné kvality. To zkrátka je úděl nesmělých a tichých, jako byla zde vyobrazená Griet;) 70% ()
Nejsem žádný kunsthistorik, ale jméno Vermeer mi není neznámé. Ani jeho postavy velmi často pózující u okna, u toho okna, které se budoucí "možná" dívka s perlovou naušnící zdráhala umýt, aby "mistr nepřišel o to správné světlo". Bledulka Scarlett Johansson, zadumaný Colin Firth i jeho železná tchýně - nádherné postavy, hudba, kamera, z které by Vermeer vstal z mrtvých a možná praštil štětcem, jak mu byla věrná a oddaná..... prostě esteticko-poetická lahůdka. ()
Výjimečně film, kterému by oproti většině trocha narace prospěla. Režisér totiž na plátno není schopen přenést niterní pohnutky hlavní postavy oproti knize a Scarlett Johansson sice hraje skvěle, ale dost často působí "prázdné." 60% ()
Táto zaujímavo natočená dráma stojí predovšetkým na vydarenom zachytení dobovej atmsoféry a vzťahu medzi pánmi a sluhami. Vyzdvihnúť treba disciplinovaný výkon Scarlett Johanssonovej, ostro kontrastujúci so šupáckym (unudeným??) maliarom Firthom. Zdá sa, že tu po dlhšom čase zase máme jednu veľmi mladú, ale zároveň aj veľmi schopnú a talentovanú herečku, s ktorou nás čaká dobrá filmová budúcnosť. A tie jej vlasy!!! ()
tak precízne a detailne vykreslenú dobovú scenériu som už dávno nevidel (hádam Barry Lyndon . . .), dôraz na vizuálnu stránku, ktorou dal autor poctu géniovi holandského maliarstva, tie farby, svetlo, všetky detaily a drobnosti, šperky, dekorácie, ozdoby . . . i napriek tomu však zdôrazňovaná stránka nezahlušila obsah - iste, spočiatku som si myslel, že sa budem nudiť a že ide film o ničom, že sa jedná naozaj len o prehliadku scénograficko, kameramansko, strihačsko, kostymérskej precíznosti, no tento film (aj keď nie je výpoveďou závažný, smeruje skôr k človeku a intimite príbehu než nejakému dobovému posolstvu) je vo svojej myšlienke presný a čistý vo výraze . . . herecké výkony sú úchvatné a scenár síce minimalistický, no dokonalý - to vidieť v scénach, kde na jednoduchej situácii bez akéhokoľvek dialógu vidíte na malej ploche jedného interiéru a niekoľkých sekúnd v reakciách, strihoch a záberoch VŠETKY vzťahy. na amerického režiséra nesmierne potešiteľné konštatovanie obrazového (a teda naozaj filmového) rozprávania. ps: platonicky milujem scarlett johansson ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Během úvodního víkendu (12.-14.12. 2003) si film v sedmi kinech na severoamerickém kontinentu vydělal 89 472 dolarů, celkem potom 11,6 milionu. (imro)
- Mezi nejvýznamnější úspěchy snímku patří nominace na Oscara v kategoriích Nejlepší výprava, kamera a kostýmy. Podobně naprázdno vyšel i na britských cenách BAFTA, kde byl nominován dokonce desetkrát. Štěstí se ale usmálo na režiséra Petra Webbera, který získal například cenu publika a Zlatého Hitchcocka na britském filmovém festivalu Dinard. (imro)
- Snímek měl oficiální premiéru 31. srpna 2003 na filmovém festivalu v Telluride, v říjnu. Do širší distribuce se měl dostat v listopadu, jenže distribuční společnost Lions Gate jej raději posunula o měsíc déle. Chtěla ho totiž co nejvíce zviditelnit v nadcházející oscarové sezóně. (imro)
Reklama