Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Olivia Hetreed .. Obsahově možná až troufale prázdné a pocitově nevýrazné, jenže plně vynahrazené audiovizuálním oblbovátkem, které překvapivě stačilo, aby můj výsledný dojem zůstal v červených číslech. Webber umí pracovat s obrazem a v přesně střižené výpravě prohání decentně vypadající, přesto stále sexy neodolatelnou Scarlett Johansson (její velké oči a plné rty udělají své, i když jsou její další velké vnady důkladně skryty v kostýmu). Už od prvních vteřin si mně také získala podmanivá hudba Alexandre Desplata, která provází ony vytříbené obrazy, plné her světla, stínů a barev, jež snímá precizní kamera Eduardo Serry. 70%. ()

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Příběh jednoho obrazu. Loudavý, skromný, leč nesmírně působivý. Talentovaný pan Vermeer měl doma asi slušnej Saigon. Hysterická manželka, železná tchýně, rozmazlení fakani a slizký mecenáš. A mezi těmito mlýnskými kameny mistr a jeho bledá múza. […] Webber si skvostně pohrál s vizuálem a díky jeho citlivé režii s důrazem na detail, dokonalé kameře a vnímavým hercům vypadá výsledek, jakoby do něj kus sebe otiskli sami barokní velikáni. Už jen ta úvodní scéna krájení zeleniny. A navrch cizelovaný, tak trochu po „elfmanovsku“ poskládaný Desplatův soundtrack. Krása. Jako bych stál v galerii a zároveň vnímal pach delftského tržiště i každý sluneční paprsek dopadající skrze umyté okno na plátna v Janově ateliéru. Tam jistě vznikly hezčí kousky, žádný ale nemá tak zajímavě pohnutou historii jako „Operlená děvčica“. 80% ()

Reklama

salahadin 

všechny recenze uživatele

Ano, ano, vizuálně nádherný snímek, až umělecky hodnotný. Scény jakoby vypadly z Vermeerových obrazů (chválím tvůrce za až pedantskou přesnost a věrnost). Hudba Alexandra Desplata je příjemně podpůrná, na samostatný poslech ale nezaujme. Herecké výkony jsou velmi dobré, stejně jako citlivý casting vybírající herce pasující do 17. století, kteří jakoby opět vypadli z jeho obrazů. Vermeerovy obrazy jsou typické svou prosluněností, stejně jako tento snímek. Zcela nechápu výtky individuí, kteří shazují příběh. Jejich nespokojenost je zcela scestná a je vidět, že nepochopili záměr a téma filmu, který je jako obraz. Statický, ale emocionálně hluboký a vyprávějící příběh po svém. Musíte se do něj zahledět a představovat si a vnímat...to je klíč, jak si vychutnat tento film. Fráze jako "plytký příběh" jsou trapné. Bohužel v dnešní době má mnoho lidí rádo košaté příběhy plné zvratů, "překvapivých" konců atd., proto jsem rád, že vznikají i tyto filmy, mému srdci mnohem bližší než sáhodlouhé epické příběhy, které ale zůstávají na povrchu. Tento film jde mnohem hloub. Obraz Johannese Vermeera Girl with Pearl Earring patří k mým neoblíbenějším, a proto tento snímek patří k mým srdcovkám. Colin Firth je výbornej herec a komplikovaného malíře zahrál s velkým přehledem. Jediný, kdo mi vyloženě neseděl, byl Cillian Murphy. Jinak 95%!!! ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Tento film je ako obraz starých majstrov - remeselná perfekcia, vznešená nuda. Tak to vidí väčšinový divák. Starí majstri však zďaleka nie sú len o remesle, ale najmä o mágii skrytej vo vnútornej štruktúre diela. Vermeerov obraz môže pôsobiť ako prachobyčajná banalita. V skutočnosti ňou začne byť až vo chvíli, keď si odmyslíme tú perlu. Obdobne je to i s Webberovým filmom. Z banálnej historky sa niekedy, vo vzácnych prípadoch, stáva lyricko-epický príbeh, priam mytologicky intenzívny, s čarom neuchopiteľnej mágie, unikavej ako mraky prestúpené desiatkami farebných odtieňov. Mimochodom, povedali by ste, že perforácia ušného lalôčka môže pôsobiť neuveriteľne eroticky? ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vizuální stránka tohoto snímku je tak silná, že v podstatě nepotřebuje dialogy. Filmy o malířích bývají samá klišé, naštěstí tohle je spíš film o vzniku jediného obrazu a o jeho modelu. Scarlett Johansson je zárukou kvality: skvělá herečka, která si pečlivě vybírá projekty, které jsou hodné jejího talentu. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Režisér, podobně jako scénáristka, Dívkou s perlou debutoval na poli celovečerního filmu, do té doby se věnovali jen televizním produkcím, např. britským televizním snímkům. (imro)
  • Colinu Firthovi velmi vyhovovalo, jak málo se ví o skutečném Johannesi Vermeerovi: "Je známa spousta faktů a dat, ale nikdo neví, jak ten člověk vypadal, jak se choval a co vlastně doopravdy prožil. Nevíme, jak se oblékal, jak chodil, jestli byl kliďas nebo cholerik. Možná byl hubený dlouhán, možná tlustý prcek, který v jednom kuse pil a tloukl svoje děti. Nebo mohl být podobný člověku, kterého hraju ve filmu. Dalo mi to velikou svobodu, když jsem se rozhodoval, jak ho pojmout. Měl jsem v podstatě volné ruce." (NIRO)
  • Film je vyprávěný především pomocí obrazů, dialogů je poměrně málo. Což se představiteli Johannese Vermeera Colinu Firthovi zamlouvalo: "Nemluvit je dobré. Myslím, že vám to dává příležitost lépe vyjádřit, co se ve vás opravdu děje. Když musíte pracovat se slovy, která vymyslel někdo jiý, musíte se usilovně snažit, aby působila, jako že jsou vaše. Dobře napsané dialogy můžou látce hodně pomoct, ale když nejsou dobré, stávají se obrovskými překážkami. Bylo zajímavé, že dokud mi všichni nezačali říkat, jak málo se v Dívce s perlou mluví, vůbec jsem si toho nevšiml. (...) Kdykoli jsme měli příležitost, ještě jsme dialogy vyhazovali. Lidé si myslí, že je to skoro němý film. Já si myslím, že je ještě trochu moc užvaněný." (NIRO)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama